به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۶۰۱۳۵

اعلام برندگان مسابقه عکاس نجومی سال ۲۰۲۲

اعلام برندگان مسابقه عکاس نجومی سال ۲۰۲۲
گروه علمی: در چهاردهمین دور از رقابت‌های عکاس نجومی سال ۲۰۲۲، تصاویر شگفت‌انگیزی به نمایش در آمد.
به گزارش ایسنا، این مسابقه به ۹ دسته تقسیم می‌شد و در آن بیش از ۳۰۰۰ شرکت کننده از ۶۷ کشور حضور داشتند. برنده اصلی مسابقه عکاس نجومی سال ۲۰۲۲ یک عکس فوق‌العاده از یک "پدیده قطع ارتباط" است که به ندرت دیده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که بادهای خورشیدی بخشی از دُم یک دنباله‌دار را قطع می‌کنند.
این تصویر باورنکردنی توسط عکاس اتریشی جرالد ریمن(Gerald Rheeman) در نامیبیا در روز کریسمس ثبت شده است. این عکس از دنباله‌دار لئونارد ثبت شده که در اوایل سال ۲۰۲۱ کشف شد و ریمن به اندازه کافی خوش شانس بود که قبل از اینکه دنباله‌دار منظومه شمسی را ترک کند و دیگر دیده نشود، یک رویداد قطع ارتباط فوق‌العاده نادر از آن را ثبت کند.

جرالد توضیح می‌دهد: باد خورشیدی تکه‌ای از دُم دنباله‌دار لئونارد را قطع کرد و با خود برد. من بسیار خوش شانس بودم که وقتی سقف رصدخانه را باز کردم، هوا در مزرعه تیوولی، نامیبیا عالی بود. من متوجه شدم که دُم دنباله‌دار در اولین تصویری که گرفتم چشمگیر به نظر می‌رسد، بنابراین تصمیم گرفتم که میدان دید را با تصویر دوم گسترش دهم و این همان لحظه‌ای بود که پدیده قطع ارتباط رخ داد.اد بلومر(Ed Bloomer)، ستاره شناس رصدخانه سلطنتی گرینویچ، می‌گوید: بار دیگر، ما سال بسیار خوبی برای عکاسی نجومی پشت سر گذاشتیم و شرکت کنندگان، تصاویر شگفت‌انگیزی برای این مسابقه ثبت کردند. استاندارد کار بسیار بالاست. دیدن اینکه چه تعداد از شرکت کنندگان خود را برای ثبت رویدادهای غیرمعمول، نادر یا گذرا به چالش کشیده‌اند، واقعاً رضایت بخش بود. مواردی هستند که پیش از این دیده نشده‌اند و حتی تصاویری وجود دارد که دیگر رویت نخواهد شد.

برنده بخش ماه ما
یکی دیگر از تصاویر برنده متعلق به بخش "ماه ما" است. این تصویر توسط عکاس بریتانیایی مارتین لوئیس(Martin Lewis) ثبت شده است. داور مسابقه استیو مارش(Steve Marsh) می‌گوید که این عکس حیرت‌انگیز، برخی از دهانه‌های قمر زمین را نمایان می‌کند.مارش می‌گوید: من هرگز از نگاه کردن به دهانه‌های ماه خسته نمی‌شوم، اما این عکس با سایه‌های بلند و فراگیرش نفس مرا در سینه حبس کرد. اگر طول و مقیاس سایه‌ها و کوه‌هایی که آنها را ایجاد می‌کنند در نظر بگیرید، این تصویر واقعاً برنده‌ای شایسته‌ای است.

برنده بخش بشر و فضا 
در بخش بشر و فضا، تصویری از ایستگاه فضایی بین‌المللی بر فراز منطقه‌ای در ماه که در سال ۱۹۶۹ فرودی روی آن انجام شد، برنده مسابقه بود. در این تصویر ایستگاه فضایی در فضا بر محل فرود ماموریت آپولو ۱۱ شناور است. این تصویر را اندرو مک‌کارتی(Andrew McCarthy) ثبت کرده است.   

برنده بخش نوآوری 
درخت خورشیدی اثر پائولین وولی (Pauline Woolley) در بخش نوآوری موفق به دریافت جایزه شد.برای ایجاد این تصویر، بیست و شش تصویر از خورشید در طول مرحله اول از چرخه ۲۵ خورشیدی ثبت شده و با ترکیب این تصاویر حلقه‌های متحدالمرکز ایجاد شده است. قدیمی‌ترین حلقه در مرکز تصویر قرار دارد در حالی که جدیدترین حلقه‌ها از مرکز دورتر هستند. ماه به ماه، حلقه‌ها گسترش می‌یابند و یک درخت خورشیدی را تشکیل می‌دهند. تصویر کلی نشانه‌ای از گذر زمان است که شواهد بصری از افزایش سطوح فعالیت خورشیدی به نمایش می‌گذارد.

برنده بخش شفق قطبی
این تصویر که توسط فیلیپ هربندا(Filip Hrebenda) ثبت شده است، شفق‌های قطبی را بر فراز یک دریاچه کوچک یخ زده بر فراز کوه "Eystrahorn" نمایش می‌دهد.

برنده بخش کهکشان‌ها
این تصویر توسط اوتکارش میشا(Utkarsh Mishra)، مایکل پتراسکو(Michael Petrasko) و مویر ایوندن(Muir Evenden) ثبت شده است و کهکشان کلاه‌مکزیکی را نشان می‌دهد. براساس توضیح عکاسان، سه تصویر از این کهکشان ثبت شده است. تصویر اول نسخه خاموش از کهکشان برای ثبت پس زمینه، دیگری تصویری معمولی برای صفحه کهکشان و تصویر سوم برای ثبت ستاره‌ها و هاله کهکشان بوده است.

برنده جایزه سر پاتریک مور در بخش نوعکاسان
این تصویر که توسط لان دنگ(Lun Deng) ثبت شده است، کهکشان راه‌شیری را بر فراز کوه مینیا کنکا(Minya Konka)، بلندترین قله در سیچوان، چین نمایش می‌دهد.

برنده بخش مناظر آسمانی
این تصویر توسط زیهوی هو(Zihui Hu) در تبت، چین از ستارگان درحال گذر بر فراز کوه نامچا باروا(Namcha Barwa) ثبت شده است.

برنده بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها
چشم خدا اثر ویتانگ لیانگ(Weitang Liang)
این تصویر از سحابی چشم خدا که با نام‌های سحابی هلیکس یا NGC ۷۲۹۳ نیز شناخته می‌شود و در صورت فلکی دلو قرار دارد ثبت شده است. این سحابی یکی از نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌های حلقه‌ای به زمین است.

برنده بخش خورشید ما
یک سال در خورشید اثر سومیادپ موکرجی(Soumyadeep Mukherjee)
عکاس این تصویر توضیح می‌دهد: من بین ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به مدت ۳۶۵ روز از خورشید تصویربرداری کردم، که در این مدت تنها شش روز را از دست دادم. این پروژه با هدف ثبت سفر یک لکه خورشیدی از روی صفحه خورشیدی شروع شد و به مدت یک سال ادامه یافت. من تصاویر به دست آمده را با هم ترکیب کردم تا یک تصویر واحد ایجاد کنم.

برنده بخش رقابت جوانان
در این بخش که کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ در آن شرکت دارند یانگ هانون(Yang Hanwen) و ژو زژن(Zhou Zezhen) موفق به دریافت جایزه برای ثبت تصویری از کهکشان آندرومدا شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها