به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۳۶۰۱۵۷

تمام گروه‌های مرجع در جامعه بی‌اعتبار شده‌اند

تمام گروه‌های مرجع در جامعه بی‌اعتبار شده‌اند
گروه سیاسی: فضای کشور همچنان ملتهب است و شاهدش هم همین ادامه داشتن محدودیت‌های اینترنتی و اختلال در پیام‌رسان‌ها است.
درباره اینکه این رویه چقدر موثر واقع خواهد شد اما اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی در نقد این رویکرد از نقش آن در انباشت نارضایتی‌ها و حل نشدن ماندن مسائل می‌گویند و برخی نیز به آثار کوتاه مدت این راهکار و نقشی که در کاهش تجمعات دارند، رضایت می‌دهند. گروهی هم به این نکته اشاره دارند که اگر پیش‌تر برخورد درستی با گروه‌های مرجع و حتی استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی شده بود اکنون می‌شد به جای محدودیت، با بهره‌گیری از این سازوکارها فضا را مدیریت کرد.یک فعال سیاسی  از جمله افرادی است که چنین نگاهی دارد.
جلال میرزایی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در پاسخ به این سوال که آیا قطع کردن اینترنت روش مناسبی برای برقراری آرامش در کشور است؟ گفت: «اینکه قطع اینترنت در آرام کردن فضای کشور چقدر اثرگذار است، موضوعی است که افراد مسئول در مدیریت این فضا می‌توانند درباره آن نظر دهند. آنها می‌توانند بگویند که این کار در برقراری امنیت و ممانعت از سرایت ناآرامی‌ها چقدر به آنها کمک کرده‌اند. با توجه به تکرار این روش در موارد مختلف اما می‌توان تصورکرد که از این روش پاسخ گرفته‌اند. به هرحال آنها سعی دارند که از تمامی ابزارهای ممکن بهره‌بگیرند. منتها این ابزارها را اولویت بندی می‌کنند. به نظر می‌رسد که اختلال یا قطع کردن شبکه‌های اجتماعی مرحله‌ای است که سبب می‌شود دیرتر به سوی برخوردهای قهری و سلبی بروند.»
وی در پاسخ به اینکه آیا جواب گرفتن مسئولان از این راهکار سبب می‌شود که محروم کردن مردم از اینترنت با توجه به نیاز روزانه و مستمری که در امور مختلف به آن دارند، پذیرفته شده باشد؟ گفت: «در این باره نظر خاصی ندارد و حتی دغدغه من قطع شدن اینترنت یا مختل شدن واتساپ و اینستاگرام و ... نیست. مساله اساسی این است که ما چه کردیم که باعث بروز این وضعیت شده‌ایم. هر بار که اعتراضی شکل گرفت و شعار داده شده با فرض توطئه و نشات گرفتن آن از خارج از کنار آن عبور کردیم و نتیجه این شد».
میرزایی درباره اینکه «آیا آرام کردن فضای خیابان ها با قطع اینترنت و روش‌هایی که شاهد هستیم، موجب حل مساله خواهد شد؟» گفت: «به اعتقاد من حل نخواهد شد. به نظر منا باید در سه مورد اخیر یعنی در اعتراضات 96 ، آبان 98 و مسائل فعلی به شعارهایی که سر داده می‌شود دقت کنیم. تحلیل اشتباه شاید سبب شود که در آینده فرصت کافی را برای مدیریت بحران‌های اینچنین نداشته باشیم. باید همه اینها را دقیق بررسی کرد و تقلیل دادن آن به توطئه بیگانه و ... راه حل مناسبی نیست».
این نماینده پیشین مجلس، همچنین گفت: «آقایانی که مسئولیت دارند و مدعی هستند در فضای مجازی کار کرده و عده زیادی را برای قانع و توجیه کردن مردم تربیت کرده‌اند الان باید از ظرفیت واتساپ و اینستاگرام و تلگرام برای ایجاد آرامش در کشور استفاده کنند. باید اجازه دهند که نخبگان مردم را دعوت به آرامش کنند اما شاهدیم که همه نخبگان را با برچسب‌های مختلف فراری داده‌اند و الان نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. متاسفانه تمام گروه‌های مرجع در جامعه بی‌اعتبار شده اند و اگر این طور نبود، الان می‌شد که از ظرفیت این‌ها و یا ظرفیت نیروهای اصلاح‌طلب برای دعوت به در پیش گرفتن روش‌ها و رفتارهای مدنی و غیر خشن دعوت کنند.»
 
برچسب ها: مهسا امینی

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۲۰:۳۷
گروه مرجع الان سلبریتی های ایرانی داخلی و خارجی هستند (395406)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۰۰:۳۳
تحت فشار پس معلوم شد هدف از وجود نیروهای اصلاح طلب چی بوده که الان نیستن! (395460)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۰۲:۳۵
سکوت کنندگان در برابر فقر و نداری ملت غارت شده مجرم بوده و در صف کوفیان هستند. به خاطر یک مشت ریال چه ها که از شما سر نمی زند. زنده مانی ذلت بار از مرگ باعزت برای جیره خواران گواراتر است دم از حسین زدنتان دیگر چیست!؟ (395502)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۰:۲۰
مردم را در بورس با کلاه شرعی! غارت کردید و پس انداز ریالشان را بی ارزش کردید همین یک مورد نشان می دهد که اعتبارتان چقدر است و در طرف حقید یا باطل و شیطان! .......... (395604)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۰:۳۸
به نظر من باید اموال مسوولین رو توقیف کنن که با نادانی اوضاع امروز را درست کردن. (395610)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها