به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۳۶۰۱۵۹

آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده

گروه فناوری: میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است.
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
امروز شنبه، ۲ مهرماه اینترنت در ایران همچنان با اختلال‌های گسترده همراه است.
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
بنابه گزارش‌های موجود در رصدخانه داده‌های اینترنتی IODA، درست مثل روزهای گذشته، اختلال‌های گسترده‌ای در شبکه اینترنت کشور دیده می‌شود. با استناد به این گزارش‌ها شهروندان در استان‌های گلستان، قزوین، البرز و تهران به ترتیب بیشترین سطح از قطعی را تجربه کرده‌اند. اینترنت همراه در استان گلستان، از حوالی ساعت ۱۰:۴۰ صبح روز جمعه تا ساعت ۲۰:۲۰ همان روز با اختلال نزدیک به قطعی کامل همراه بود. باتوجه به نمودار،‌ اینترنت در گلستان از ساعت ۲۰:۲۰ به حالت نیمه وصل درآمده و در مقاطعی به حالت قطع کامل بازگشته‌است. اختلال گسترده در شبکه اما، تا لحظه تنظیم این گزارش به قوت خود باقی است.
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
در استان قزوین طی در شبانه‌روز گذشته اختلال وسیعی را تجربه کرده‌است. شبکه اینترنت همراه در استان قزوین، از ساعت ۱۰:۲۵ صبح روز جمعه با اخلال مواجه شده‌است. اختلال شبکه همراه تا ساعت ۲۱:۲۰ همان روز در حالت نزدیک به قطع بوده تا اینکه در ساعت ۲۱:۲۵ به طور کلی قطع می‌شود. قطعی کامل در قزوین تنها برای دقایقی ادامه داشت اما با توجه به نمودار، اختلال‌ها در این استان آنقدر گسترده بوده که دسترسی به اینترنت عملا غیر ممکن بود. اختلال نزدیک به قطعی تا حوالی ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ادامه داشت.
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
اینترنت در استان البرز نیز با قطعی گسترده‌ای همراه بود. شبکه اینترنت همراه در البرز، از ساعت ۲ بامداد شنبه آغاز شده و تا حوالی ۴ بامداد ادامه داشته است. با توجه به نمودار منتشر شده در IODA،‌ اینترنت استان البرز تا لحظه تنظیم این گزارش در حالت نزدیک به قطعی به شر می‌برد. از صبح روز شنبه، در استان‌های خزاسان رضوی، مازندران، هرمزگان و بوشهر نیز اختلال‌هایی دیده شده است. اختلال در شبکه اینترنت این استان‌ها از حوالی ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و به نظر می‌رسد تا پایان امروز ادامه داشته باشد.
در بین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اما، بیشترین اختلال در شرکت استرالیایی «پارسون»‌ و شرکت رایتل است. شرکت «پارسون» یا Parsun Network Solutions یک کسب و کار نوآورانه مبتنی بر شبکه و فناوری اطلاعات در استرالیا است که در زمینه نظارت بر ترافیک داده، امنیت، هوش عملیاتی، راه حل‌های تحلیلی و ابری تخصص دارد. با توجه به داده‌های سایت IODA، اختلال در شبکه داده‌های این شرکت در تهران، در تمام شبانه‌روز گذشته به صورت گسترده اعمال شده است.
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
 
در کنار رایتل، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نیز از عصر روز جمعه به طور کامل در سراسر کشور قطع بوده‌اند. با استناد به داده‌های سایت «کنتیک»،  دیتای سه اپراتور تلفن همراه از حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه آغاز شده و در ساعت ۱۴ به حالت قطع کامل رسیده است. ساعات قطعی در این ۳ اپراتور،‌هماهنگ و مشترک است.
 آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
آخرین وضعیت اینترنت ایران پس اختلال گسترده
با استناد به اظهارات مقامات رسمی و با توجه به رویه‌ای که در روزهای گذشته شاهدش بودیم، به نظر می‌رسد اختلال گسترده در شبکه اینترنت همراه در کشور تا پایان اعتراضات ادامه خواهد داشت. میزان خسارت مالی که از قطعی اینترنت در کشور به بیت‌المال تحمیل می‌شود، در هر ساعت حدود ۱.۵میلیون دلار تخمین زده شده است. خسارت وارده به تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی در روزهای گذشته نیز قابل چشم‌پوشی نیست. باید دید مسوولان سیاست‌گذاران فضای مجازی در کشور، تا کی به این روند ادامه خواهند داد.

۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۶:۵۸
میشه تاریخ شو بکی کی درست میشه (396044)
هادی همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۲:۴۳
نه... (397443)
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۰۲:۰۴
دونستی ب منم بگو (397542)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها