به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۳۶۰۱۸۷

با سه گیاه از کبد و صفرای خود محافظت کنید

با سه گیاه از کبد و صفرای خود محافظت کنید
گروه سلامت: داروپزشکان سنتی خارمریم را جهت پایین آوردن فشارخون –رفع سردرد- میگرن- درمان عدم ترشح صفرا و در موارد خستگی کار زیاد –اخلالات هضمی –فراخ شدن سیاه رگ ها مورد استفاده قرار داده اند. سه گیاه که خاصیت دارویی دارند و در حفاظت از کبد و صفرا موثر هستند عبارتند از:
 
خار مریم (سیلیمارین)
 میوه های این گیاه حاوی 30درصد چربی و30 درصد پروتئین هستند .اما خاصیت حفاظت از کبد در این گیاه مربوط به فلاونولیگنان ها (3-2 %) است که به عنوان سیلیمارین شناخته می شود.

اثرات درمانی
سیلیمارین دارای خاصیت سم زدایی در کبد است به این صورت که از ایجاد مسمومیت در کبد جلوگیری نموده و آن را تحریک به تولید سلول های جدید می کند.در بررسی ها مشخص شده است که مصرف این گیاه سبب ایجاد بهبود قابل ملاحظه ای در کبد بیماران مبتلا به بیماری های مزمن کبد که معمولا در اثر مصرف الکل ایجاد شده است می گردد.

مصرف دم کرده حاوی سیلیبینین نیز سبب کاهش احتمال مرگ در اثر مصرف قارچ سمی آمانیتا می گردد.
سیلیبین، سنتز پروتئین را در کبد تحریک و تشدید می نماید که این امر سبب بلوکه شدن مواد سمی حاصل از آمانیتین و دیگر مواد می گردد .اثرات درمانی این گیاه در در مان اثرات سمی کبد و نیز سیزوزیس کبدی در مطالعات کنترل شده کلینیکی به اثبات رسیده است.

Silybum marianumخواص درمانی و کاربرد آن در طب سنتی ایران:
خواص درمانی: به عنوان اشتها آور –مقوی –تب برو جهت مداوای بیماری های کبد و طحال – یبوست های مزمن- رفه سنگ های صفراوی بکار می رود در استعمال خارجی اثر التیام دهنده دارد.

کاربرد آن در طب سنتی ایران:
داروپزشکان سنتی خارمریم را جهت پایین آوردن فشارخون –رفع سردرد- میگرن- درمان عدم ترشح صفرا و در موارد خستگی کار زیاد –اخلالات هضمی –فراخ شدن سیاه رگ ها مورد استفاده قرار داده اند.

کاسنی Cichorium intybus
عصاره این گیاه در موش های آزمایشگاهی اثرات صفرابری و ضد التهابی نشان دادند  ارزش درمانی کاسنی به طور کامل مشخص نشده است اما از اثرات درمانی مشخص آن خاصیت صفرابری ملایم در انسان است و به نظر می رسد که استفاده سنتی از این دارو برای درمان اختلالات کبد و کیسه صفرا صحیح می باشد .لاکتون های تلخ سبب ایجاد خاصیت تقویت کنندگی در کاسنی می گردند و اثرات درمانی اینولین در درمان رماتیسم و نقرس می باشد .مصرف کاسنی به ندرت ممکن است در افراد حساس آلرژی پوستی ایجاد کند.

 زرشک 
آلکالوئیدهای پروتوبربربن در ساختمان DNA وارد شده و تاثیر بازدارندگی روی آنزیم ها و گیرنده های عصبی مختلف دارند.در پزشک سنتی مواد شیمیایی موجود در زرشک به عنوان تقویت کننده و محرک کبد مورد استفاده قرار می گرفته است این گیاه برای درمان پسوریازیس و دیگر ناراحتی های پوستی نیز مصرف می شود.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها