به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۶۰۱۹۸

تهدید بایدن به تحریم سخت‌تر روسیه

تهدید بایدن به تحریم سخت‌تر روسیه
گروه بین الملل:برنامه روسیه برای ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین با واکنش تند رئیس جمهوری ایالات متحده روبرو شده است. بایدن تهدید کرده اگر روسیه طرح خود را با برگزاری رفراندوم نمایشی عملی کند تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال خواهد شد.
روسیه قصد دارد با کمک آنچه "همه‌پرسی" خوانده شده چهار منطقه اشغالی اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند و این اقدام با واکنش تند کشورهای غربی روبرو شده است.رئیس جمهوری ایالات متحده برگزاری این همه‌پرسی را مسخره و ناقض قوانین بین‌المللی خوانده و تهدید کرده که این کار برای روسیه پیامدهای اقتصادی سختی به دنبال خواهد داشت. جو بایدن در بیانیه‌ای هشدار داده که آمریکا و متحدانش درصورت ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین به روسیه خیلی سریع تحریم‌های اقتصادی سختی علیه مسکو اعمال خواهند کرد.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی روزانه خود ابراز اطمینان کرده که جامعه جهانی به آنچه رفراندوم خوانده می‌شود واکنش مناسبی نشان خواهد داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی که روز چهارشنبه از تلویزیون دولتی پخش شد گفته مسکو از "رای اکثریت شهروندان" در دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک و برخی مناطق اشغالی مانند شهر خرسون و تصمیمی که در "همه‌پرسی" گرفته می‌شود پشتیبانی می‌کند.
زلنسکی همان روز ضمن قدردانی از محکوم کردن این اقدام توسط کشورهای غربی گفته بود رفراندوم اعلام شده تغییری در تعهد اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی از نیروهای روسی ایجاد نخواهد کرد.برخی تحلیلگران اجرای این همه‌پرسی چهار روزه را که ۲۳ سپتامبر آغاز شده واکنشی به پیروزی‌های اخیر نیروهای اوکراینی در بازپس‌گیری برخی مناطق اشغالی می‌دانند که کمک‌های تسلیحاتی غرب در آن نقش مهمی دارد.اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از "جاه‌طلبی امپریالیستی" پوتین، و با اشاره به برنامه‌هایی که مسکو در شرق و جنوب اوکراین در سر دارد تاکید کرد "رفراندوم نمایشی" روسیه غیرقابل پذیرش خواهد بود.
رئیس جمهوری اوکراین با اطمینان تاکید کرده که جامعه جهانی به حق به این رفراندوم نمایشی واکنش نشان می‌دهد و با صراحت و قاطعیت آن را محکوم می‌کند.
همه‌پرسی در دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین و در دو منطقه خرسون و زاپوریژیا در جنوب این کشور برگزار می‌شود.
روسیه پیش از این در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را اشغال و پس از یک "همه‌پرسی" آن را به خاک خود ضمیمه کرد. جامعه بین‌المللی این "همه‌پرسی" را به رسمیت نمی‌شناسد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها