کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستاورد سفر رئیسی به نیویورک صفر بود

نامه نیوز , 3 مهر 1401 ساعت 11:28


گروه سیاسی: سیدابراهیم رئیسی برای نخستین بار به نیویورک رفت و علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارهای دیپلماتیکی را نیز در حاشیه این اجلاس انجام داد.
یک فعال سیاسی درباره ارزیابی سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: مهمترین دیدار آقای رئیسی با رئیس جمهور فرانسه بود که آن هم به یک دیالوگ پینگ پونگی تبدیل شد و در مجموع از اخبار و گزارش های خبری بر می آید که خیلی دیدار دوستانه ای نبود.

محمد مهاجری افزود: خیلی درباره سفر آقای رئیسی به نیویورک توقع ایجاد کرده بودند. این طور نشان می دادند که چون آقای رئیسی در سازمان ملل مقامات سیاسی کشورهای مختلف را می بیند،‌ می تواند در سایه این دیدارها مسئله آژانس حل و زمینه برای احیای برجام فراهم شود اما عملا هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد که البته قابل پیش بینی هم بود.این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه از اول نیز قابل تصور نبود سفر آقای رئیسی در مقطع کنونی خیلی تأثیری داشته باشد، یادآور شد: اکثر محورهای نطق آقای رئیسی در سازمان ملل نیز تکراری یا اشاره به موضوعات روشن و واضح بود. در واقع گفتمان جدیدی را در صحبت های آقای رئیسی شاهد نبودیم بنابراین نطق او جذابیتی برای مخاطب نداشت.

وی دستاورد سفر رئیسی به نیویورک را معادل صفر خواند و ادامه داد: این سفر نتیجه ای برای کشور نداشت، علت هم بر می گردد به اینکه دستگاه دیپلماسی در دولت آقای رئیسی عملا منفعل و تعطیل است،‌ طبیعتا در چنین اوضاعی هر سفر خارجی رئیس جمهور بی دستاورد می ماند.این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: حضور آقای رئیسی در اجلاس شانگهای نیز هیچ دستاوردی نداشت. این پیمان ماهیتی امنیتی دارد، در حالیکه ما روی فرصت های اقتصادی عضویت در شانگهای تمرکز کردیم. نکته جالب آنکه در بیانیه پایانی اجلاس شانگهای صراحتا آمد ایران و 1+5 به مفاد برجام عمل کنند. به عبارت دیگر ادعای دولت آن بود که شانگهای می تواند کانالی برای دور زدن برجام باشد اما اعضای این پیمان از ایران خواستند که به برجام برگردد.

وی افزود: دوستان دولتی یکسری ادعاهایی را درباره شانگهای بیان می کنند که گویی وضع اقتصادی کشور مستقل از برجام متحول خواهد شد و همین موجب ایجاد یکسری توقعات در جامعه می شود اما وقتی بعد اتفاقی نیفتد خود این مسئله به ضرر دولت تمام می شود، به طوری که نمی تواند پاسخگوی انتظاراتی باشد که خودش به آنها دامن زده است


کد مطلب: 360205

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360205/دستاورد-سفر-رئیسی-نیویورک-صفر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir