به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۳۶۰۲۲۲

جمع کردن گشت ارشاد پیشرفت در عدالت است

جمع کردن گشت ارشاد پیشرفت در عدالت است
گروه سیاسی: اعتراضات به فوت مهسا امینی و فعالیت گشت ارشاد همچنان ادامه دارد. برخی می‌گویند پس از این اعتراضات باید گشت اشاد منحل شود با در کارکرد آن تغییر ایجاد شود. مثلا از میان اصولگرایان عزت الله ضرغامی گفته: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»

برخی اینگونه تحلیل می‌کنند که سخنانی از این دست آغاز تغییراتی است؛ برخی هم معتقدند هیچ خللی در عملکرد گشت ارشاد نباید رخ دهد زیرا یک گام به پس نشستن به معنای عقب‌نشینی و در پی آن رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی است. این گروه اینگونه می‌پندارند که اگر ساختار کشور یک قدم عقب نشیند باید سایر سنگر‌ها را نیزیکی پس از دیگری رها کند، برای همین نه تنها در برابر حجاب اختیاری موضع سفت و سختی گرفته شده که سیستم حتی راضی به جمع آوری گشت ارشاد هم نیست. این موضوع را بار‌ها در سخنان برخی مسئولین کشور شنیده ایم.

محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی دراین باره می‌گوید: عقلانی‌ترین رفتار، همراهی و همگامی با اکثریت مردم است. این عمل، هم روح قانون اساسی را زنده می‌کند، هم روشی خردمندانه است. بسیاری از قوانین دستخوش تغییرات بوده و کم و زیاد شده اند. قانون انتخابات چند بار تغییر کرده، قانون مطبوعات تغییر کرده، قانون مالیات‌ها عوض شده است. رویکرد‌های اصلی نظام در مسائل داخلی و خارجی به کرات تغییر کرده است، یکی از شعار‌های بنیادین جمهوری اسلامی شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده است. این شعار تبدیل به گرایش به شرق شده است. امام فرمودند آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از امریکا بدتر، انگلیس از هردو بدتر. امروز اما برای مصلحت نظام با آمریکا در ۵+۱ توافق می‌کنیم با روسیه همان شوروی سابق عقد اخوت می‌بندیم با انگلیس‌ها هم معامله می‌کنیم؛ بنابراین استراتژی‌هایی که در جمهوری اسلامی بوده به اقتضای شرایط زمانی تغییر کرده است.

او می‌افزاید: در مورد مسئله حجاب اگر از منظر قانون نگاه کنیم خیلی از قوانین هستند که در جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود، اما کسی برای انجام نشدنش جریمه و مواخذه نمی‌شود کتک هم نمی‌خورد، از سویی از لحاظ شرعی جمهوری اسلامی مکلف نیست بخواهد مردم را به اجرای یک امر شرعی مجاب کند. در موضوع حجاب و امر به معروف و نهی از منکر اختلاف فراوان است، همه علما و فقها می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر وقتی انجام شود که احتمال به تاثیر باشد، اگر قرار نیست تاثیر داشته باشد نمی‌خواهد انجام دهی.جوادی حصار می‌گوید: اگر نظام به نظر مردم توجه و تمکین کند باید قانون حجاب را به مجلس یا مجمع تشخیص ببرند و آن را به نحوی که مردم بپسندند -غیر اجباری- اصلاح کنند، یکی از خردمندانه‌ترین کارهاست زیرا خیلی چیز‌ها در نظام بوده که به اقتضای شرایط تغییر کرده است.

این فعال سیاسی خاطر نشان می‌کند: تغییر قانون یک امر عقلانی است. امام گفت میزان رای ملت است. رای ملت امروز بر این است که با رفتار‌هایی مثل برخورد‌های گشت ارشاد موافق نیستند آن‌ها آزادی و عدالت می‌خواهند. اصلاح قانون حجاب و جمع آوری گشت ارشاد نه تنها عقب‌نشینی نیست، بلکه مایه افتخار و پیشرفت نظام است که می‌گوید ما به حرف مردم گوش کرده‌ایم. ما برای مردم سوریه کلی شهید دادیم آیا می‌توانیم بگوییم، چون از شما دفاع کردیم شما باید ملزم به حجاب اجباری باشید؟ ما نمی‌توانیم با استاندارد‌های چندگانه برخورد کنیم تاکید می‌کنم تغییر در قانون حجاب عقب‌نشینی نیست پیشروی به سمت عدالتخواهی و خدمت‌گذاری به مردم است.
مرجع : رویداد24

۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۰۷
خداوند متعال با گذاشتن بهشت و جهنم به بنده حق انتخاب داده. اگر فقط بهشت بود می گفتم حق با شماست (395726)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۲۳
چقدر جفنگ این روزها به اسم کارشناس به خورد مردم میدن (395734)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۲۷
بحث تجدید نظر در مقررات گشت ارشاد چند ماهی هست که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و به جاهای خوبی هم رسیده ولی درحال حاضر باید متوقف شود و در وقت دیگری رسیدگی شود چون تصور میشود اغتشاش نتیجه داده.
هرگز با اغتشاش نباید موضوعی حل شود (395739)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۲:۵۴
فکر کنم چیزی بهت دادن یا قولش (396262)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۱۰
شما میگی اغتشاش ما میگیم اعتراض . وقتی مجوز نمیدن . باتوم و گاز میزنن . گلوله میزنن، شما بودی چیکار میکردی ؟
مجوز بدن . ساندیس و کیک هم نمیخوایم . ببینین ما نخودیهای اکثریت اغتشاش میکنیم یا حرف حق میزنیم.
چرا از حرف حق میترسن چرا اکثریت مطلق رو نادیده میگیرن ؟ (396276)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۳۸
یک بخش مهمی از مردم که جنبه های مثبت مدرنیته و پست مدرنیته را می خواهند در سیاست ها و قوانین کشور نادیده گرفته شده و نمی شود برای اجرای احکام الهی آنان را با زووور رام کرد و جنگ داخلی راه انداخت. (395746)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۴۷
در کوتاه مدت نمیشه گشت رو جمع کرد و باید مرحله به مرحله با تجدید نظر در قانون حجاب آن را شروع کرد (395759)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۵۹
رحمانی کردن برخوردهای گشت ارشاد واجب شرعی است (395776)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۰۰
بنیادگرایان در داخل مزاحم حقوق اساسی مردم هستند (395778)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۰۹
روحانیونی که پدران فکری این مجلس بودند قانون گذاری را خلاف قوانین الهی می دانسته و قوانین شرعی را فقط لازم الاجرا می دانستند. وظایف مجلس رو تعطیل کردید. حقوق می گیرید چی کار می کنید در این مجلس 10 درصدی! (395785)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۰۴
داداش من ده درصد چیه ؟
خیلی به این نماینده ها ی منصوب ، لطف میکنی ...
اصلا مهمترین مشکل ما همینه . حاکمیت اقلیت مطلق بر اکثریت مطلق ... (396269)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۲۱
حسن روحانی عزیز با مقام معظم رهبری در مورد صدای قشری از جامعه که جنبه های دنیای امروز رو مطالبه می کند در سیاست ها و قانون گذاری را دیدار و گفت و گو کند و شفاف نتیجه را در رسانه ها اعلام کند مثل نظر رهبری راجب کاندیداتوری سید حسن خمینی در سال 1400 (395795)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۵۰
آقای حصار تو خودت را عاقل میدونی ‌اصلا میدونی عقل چیه ؟شمما اگه نمی‌دونستی عقل چیه خودت و همفکران عقب افتاده است آتیش بیار معرکه نبودید... (395799)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۷:۳۴
کامنت های بهار هم گزینشی شد؟ (395830)
کوروش
United States
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۸:۱۲
دقيقا جمع آورى گشت ارشاد که جز فساد و لطمه به مردم کارى مثبت نکرده (395843)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۲:۰۸
حیف که توهین ممنوعه، کاری به حجاب ندارم ولی تهوع آوره که هر وقت در موضوعی به خطر می افتند به هول و ولا افتاده و احکام جدید صادر می کنند مگر اسلام اینجوریه؟ اگر قراره اینجوری باشه که انقلاب ۵۷ کلا اشتباه بوده (395906)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۲:۱۱
از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج می شود. تمام انواع فقر اقتصادی و فرهنگی دستپخت خود شماها در طی ۴۴ سال است. کاری که رضاشاه نتونست شما تونست! (395908)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۰۱
وقتی شما به عقاید دیگران احترام نمی گزارید.ودیگران را بزور میخاهیدباخودتان همراه کنید .مطمعن باشید دیگران هم به عقاید شما احترام نمی گزارند.این مسئولین بی کفایت وبعضا دز...هستند.که باعث بی حرمتی به مساجد ومسلمانان میشوند. (396141)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۰۲
خطاب به آقای ضرغامی :
جناب عنوان دار .. تجدید نظر یعنی چه ؟ اسم این گشت ارشاد بخودی خود یعنی ( مرگ ) میخوای مثلا بگی نرم نرم دخترا رو به ورطه ی مرگ بفرستن بهتره ؟
در هر طرحی بدنبال حاشیه ی امن خود و نا امنی اکثریت مطلق هستید . بس کنید ... (396268)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۴:۵۶
مردم رفتار حکومت رو درک نمیکنند. این حرفها و این رفتارها یعنی حکومت خودش رو صاحب مردم میدونه نه خدمتگذار مردم. حکومت از دل جمعیت بیرون اومده پس چرا اینطور جبهه میگیره در مقابل ملت. به قول یک دوست شیخ و شاه برای مردم فرقی ندارند فقط میخوان حداقلهای حقوقشون رعایت بشه. حکومت با این رفتار خودش رو از ملت داره جدا میکنه و هر روز این فاصله بیشتر میشه. آقایان بوالله شما خدمگتذار ملت هستید نه صاحب آنها. (396361)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۰:۳۸
خدا پدرت بیامرزه این کار اهمیت دادن به مردم ونظرشان باعث محبوبیت نظام میشه بعضی ها هم دست از این تندروی بردارن همینا آخرش انقلاب بیچاره میکنن چقدر تندروی وآزار مردم همه چیز باید با احترام باشه (396731)
کردبچه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۲:۰۵
کمی تفکر،کمی اندیشه،کمی تحقیق واندکی مشورت با انسانهای باسواد به دنیای حال ونگاهی به اینده!!!!چرا عده ای مردم نسبت به دین ومقدسات نسبت به گذشته کم اعتقاد تر ونسبت به علما وعده ای از مسولین وبخصوص روحانیون خیلی کم اعتماد تر شده اند؟برگرداندن اعتقاد واعتماد همان عده ای از مردم را دیگر میتوان به دست اورد؟شاید به سختی وتلاش صادقانه ومخلصانه جهادی.!!....در غیر اینصورت همه میدانیم که چه خواهد شدو.... (397034)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها