به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۶۰۲۲۷

کرفس یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های مهم

کرفس یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های مهم
گروه علمی: خواص کرفس بسیار است، چنانچه کرفس را سلطان سبزی‌ها می‌دانند. فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سراسر جهان شناخته شده است. کرفس سرشار از ویتامین B۶، منیزیم، کلسیم و فسفر است.ویتامین‌های A، K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی، از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند. کرفس چربی اشباع شده و کلسترول بسیار پایینی دارد. این گیاه را می‌توان تا هفت هفته در دمای ۰ تا ۲ درجه سانتی گراد نگه داشت؛ در این شرایط گیاه، خواص غذایی خود را حفظ می‌کند.اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، التهاب را کم کند، سلامت قلبی و عروقی را بهبود ببخشد و به گوارش بهتر کمک کند. در ادامه با خواص بیشتری از کرفس آشنا خواهید شد.

تاثیر کرفس در کاهش خطرات سرطان
کرفس سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد محرک سرطان کمک می‌کند. حاوی دو فلاونوئید زیست فعال - آپیژنین و لوتئولین - است که ممکن است سلول‌های سرطانی را در بدن از بین ببرد.
آپیژنین یک عامل پیشگیری کننده از شیمی درمانی است و خواص ضد سرطانی آن رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برد و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین باعث افزایش اتوفاژی می‌شود، فرآیندی که از طریق آن بدن سلول‌های ناکارآمد را که به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند، حذف می‌کند.خاصیت ضد سرطانی لوتئولین فرآیند تکثیر سلولی را مهار می‌کند. این فلاونوئید‌های موجود در کرفس پتانسیل درمان سرطان پانکراس و سینه را دارند. همچنین گفته می‌شود کرفس دارای پلی استیلن‌های زیست فعال است. این ترکیبات محافظ شیمی درمانی پتانسیل جلوگیری از تشکیلات سرطانی متعدد را دارند.

کرفس یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های مهم
آنتی اکسیدان‌ها از سلول ها، رگ‌های خونی و اندام‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. کرفس حاوی ویتامین C، بتا کاروتن و فلاونوئیدهاست، اما حداقل ۱۲ نوع ماده مغذی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها در یک ساقه وجود دارد از جمله سلینین، لیمونن و کائمفرول.همچنین منبع فوق العاده‌ای از مواد مغذی گیاهی است که التهاب در دستگاه گوارش، سلول ها، عروق خونی و اندام‌ها را کاهش می‌دهند.

کرفس سطح فشار خون را کاهش می‌دهد
کرفس حاوی نوعی ترکیب فیتوشیمیایی به نام فتالید است که دیواره‌های عروق را گشاد می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین کرفس به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کرفس همچنین سرشار از نیترات است که شاید در کاهش فشار خون مفید باشد.یک مطالعه نشان داد که در آفریقای جنوبی به زنان باردار برای کاهش فشار خون بالا، کرفس تازه‌ی مخلوط شده با سرکه داده می‌شود.

خواص کرفس برای لاغری
از جمله فواید کرفس و آب کرفس می‌توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. اگر اضافه وزن دارید به جای دنبال کردن رژیم‌های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس میل کنید؛ بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذا‌های چرب و سنگین، کم می‌شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می‌رسید.

آب زیاد کرفس هم ممکن است در لاغری مفید باشد. این سبزی همچنین متابولیسم چربی (لیپید) را تنظیم می‌کند. می‌توانید کرفس را با سبزیجات دیگر که کالری بیشتری دارند میل کنید. شواهد عنوان می‌کنند که کرفس، چون سرشار از آب است، شاید میزان کالری مواد غذایی دیگری که به همراه آن خورده می‌شوند را کاهش دهد. این موضوع ممکن است در لاغری اثرگذار باشد.

تاثیر کرفس در بهبود هضم غذا
در حالی که مواد مغذی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن از کل دستگاه گوارش محافظت می‌کند، کرفس ممکن است مزایای خاصی برای معده ارائه دهد. در مطالعات حیوانی پلی ساکارید‌های حاوی پکتین در کرفس از جمله ترکیبی به نام اپیومن باعث کاهش زخم معده، بهبود پوشش معده و تعدیل ترشحات معده می‌شود.مقدار بالای آب موجود در کرفس تقریبا ۹۵ درصد به علاوه مقادیر فراوان فیبر محلول و نامحلول موجود در آن برای سلامتی دستگاه گوارش مفید هستند.

کرفس به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند
کرفس از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند و از این طریق می‌تواند در حفظ سلامت قلبی و عروقی مفید باشد. مطالعه‌ انجام شده در ایران به این نتیجه رسید که عصاره‌ برگ کرفس می‌تواند تعداد زیادی از عوامل اثرگذار روی سلامت قلبی و عروقی مثل کلسترول، تری‌گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را بهبود دهد.کرفس سرشار از پلی‌فنول‌هایی است که خواص ضدالتهابی دارند و برای سلامت قلبی و عروقی مفید هستند. هرچند برای بررسی خواص کرفس روی انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

تاثیر کرفس در کاهش چربی خون بالا
هیپرلیپیدمی به افزایش مولکول‌های چربی در خون اشاره دارد. اغلب هیچ علامتی وجود ندارد، اما خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را در دراز مدت افزایش می‌دهد.
برچسب ها: کرفس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها