به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۳۶۰۲۳۴
هیچ تعریف منسجم و درستی از حجاب شرعی نداریم

ضابط دادگستری حق بازداشت افراد در مسئله حجاب را ندارد

ضابط دادگستری حق بازداشت افراد در مسئله حجاب را ندارد
گروه جامعه: یک وکیل دادگستری گفت: ضابطان دادگستری حق بازداشت افراد به دلیل مسئله حجاب را ندارند و این ضابطان باید در حوزه اختیارات‌شان تجدیدنظر کنند.به گزارش ایلنا، هوشنگ پوربابایی  درباره این‌که پس از اتفاقات اخیر کشور افکار عمومی مطرح می‌کند گشت ارشاد باید برچیده شود آیا این کار از نظر قانونی امکان‌پذیر است، گفت: در این قضیه ما با ۲ مقوله طرف هستیم، اساسا باید در نظر بگیریم گشت‌ارشادی که به اعتبار ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی داریم یا آنکه به خاطر حجاب شرعی و یا داشتن و نداشتن حجاب مردم را به قول خودشان ارشاد و توجیه می‌کند؟

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: اول این که باید ببینیم حجاب شرعی کجا تعریف شده است ما هیچ تعریف منسجم و درستی از حجاب شرعی نداریم و قانون‌گذار به صورت کلی اعلام کرده است اگر کسی بدون حجاب شرعی رفت و آمد کند، مستحق مجازات است. این‌که ما به مردم بگوییم شما چه شرایطی باید داشته باشید، حتما حجاب لازم را از دید قانون‌گذار دارید یا چه شرایطی نداشته باشید و با چه روشی در جامعه حاضر شوید که مرتکب این جرم نشوید، موضوع مبهم و پوشیده‌‌ای است که لازم است درباره‌اش تفسیر کرد.

وی افزود: فرض این‌که حجاب شرعی هم تعریف شود آیا ضابط دادگستری راسا حق دارد چنین اقداماتی انجام دهد؟ چه برابر قانون مجازات اسلامی و چه در قانون آئینی دادرسی کیفری و چه متناسب با قانون امر به معروف و نهی از منکر هیچ‌کدام از این مقرر‌ه‌های قانونی این تکلیف و حکم که ضابط دادگستری اجازه داشته باشد مردم را بازداشت و به مکان‌های تعریف نشده اعزام کند و آن‌ها در آنجا آموزش‌های لازم را ببینند، در قانون نیامده و آن را مشاهده نمی‌کنیم.

پوربابایی تاکید کرد: بارها هم گفتیم نه ضابط دادگستری حق آموزش‌های این چنینی را دارد، نه حق احضار دارد و نه حق دستگیری را دارد و نه حق این را دارد که تامین و تعهدی از مردم بگیرد این‌ها دخالت در امور قضایی محسوب می‌شود. وی عنوان کرد: اگر چه برخی‌ها معتقد هستند بی‌حجابی جرم مشهود است و ضابط باید در برابر جرم مشهود متهم را دستگیر و به محاکم قضایی معرفی کند، اولا معنی حجاب مشخص نیست، ثانیا به فرض دستگیری باید تفسیر کند حجاب چیست. آیا فردی که با چند تار موی بیرون آمده و در خیابان‌ها تردد می‌کند و سال‌هاست این موضوع توسط جامعه ما پذیرفته شده یا با لباس‌های مستور و پوشیده حرکت می‌کند، مصادیق بی‌حجابی است؟ این را عرف هم مصادیق بی‌حجابی تلقی می‌کند؟ بنابراین قانون‌گذار هم که منبع تقنین‌اش از عرف نشأت می‌گیرد به نظر نمی‌آید چنین تفسیری داشته باشد که حجاب را با آن شرایطی که امروز ضابطان دادگستری و آمران به معروف و ناهیان از منکر با آن برخورد می‌کنند، داشته باشیم.

این وکیل دادگستری اظهار داشت:  فرض این که حجاب تعریف شود و ضابط دادگستری در برابر جرم مشهود با این افراد برخورد کند اما رعایت احترام، کرامت انسانی و شئونات مردم از وظایف پلیس است یعنی پلیس یا ضابط دادگستری موظف است در چارچوب قانون برخورد کند در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد حق برخوردی که تباین و یا تناقض با مقرارات قانون و یا کرامت انسانی و ارزش‌های اسلامی داشته باشد، مطلقا در مقررات ما وجود ندارد بنابراین در اینجا به نظر می‌آید ضابط تخلف از مقررات کرده است.

وی با اشاره به این‌که به فرض این‌که ضابط با کرامت انسانی برخورد کرد خودش حق گرفتن تعهد و تامین ندارد، عنوان کرد: زیرا مجازات ماده ۶۳۸ جزو مجازات درجه ۸ است بنابراین نه تنها ضابط هم حق ندارد برخورد کند در خود دادسرا هم پرونده ایشان مطرح نمی‌شود نهایتا پرونده مستقیما به دادگاه ارسال می‌شود و مقام قضایی با شرایطی که او  که می‌تواند از مقررات قانونی تفسیر به عمل بیاورد دست به عمل می‌زند، زیرا اوست که حقوق خوانده است و از نظر قانونی می‌تواند استحضار کند در صورتی که شرایط ماده ۶۳۸ را احراز کرد و فرد را بی‌حجاب تلقی کرد و گزارش را ضابط مطالعه کرد و اگر‌ موثق بداند و رفتار مرتکب را مصادق بی‌حجابی تلقی کند، مجازات درجه ۸ و جزای نقدی و حبس بسیار پایین است که آن هم اعمال نمی‌شود یعنی محبوس نمی‌شود محکوم می‌کند که باز هم قابل تجدیدنظر و رسیدگی مجدد است.

پوربابایی خاطرنشان کرد: اینکه ضابط این اختیار و این وسعت از اختیار را داشته باشد که خودش بدون این که مقام رسمی باشد قانون را تفسیر کند، بدون این که حق داشته باشد برخوردی کند، بدون این که اجازه داشته هدف آموزشی لازم را داشته باشد، بدون این‌که برابر مقررات،آیین کیفری اختیارات را به او داده باشد دست به چنین کارهای بزند؛ به نظر می‌رسد با ضوابط و  مقررات ما هم اکنون همخوانی ندارد، امیدواریم مقامات قضایی ضابطین خودشان را آموزش دهند و  خود ضابطین دادگستری حوزه اختیارات خودشان را اصلاح کنند.

۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۵۱
مشکل اینجاست که ایران قانون ندار د
هرکس بخواهدقانون جدیدمی آورد(حکومتیها) (395766)
کاشی
United States
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۱۶
تار مو فساد نمیاره ..بیکاریه که فساد میاره...موضوع فقرو. ..فحشا...پس این لااکراه فی الدین چی میگه. ... (395793)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۹:۴۵
لا اکراه فی الدین در خصوص پذیرش دین هست وقتی تحت شرایطی مسلمان شد اجرای موازين اسلام تکلیف می‌شه که یکی از آنها حجابه (395865)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۳:۵۳
درست میگی ولی حجاب باعث دین نمیباشد تنها چیزی که باعث دین میشود بی کاری درهرعرصه ای میباشد فساد بیکاری همه چی هست خدابزرگه طرف دم ازدین میزنه ولی دزدی میکنه کسی که وجدان نداشته باشه هرکاری میکنه (396708)
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۱۸:۰۳
کسی نگفته که در خصوص پذیرش دین هست یا نه. در ضمن اجرای موازین هم به عهده خود شخص است، نه قوه قهریه. یعنی هر کس اعتقاد داشته باشه انجام میده و هر کس نخواد انجام نمیده. کسی که نماز نمی خونه خب نمی خونه. کسی که خمس نده خب خمس نمی ده. کسی که روزه نمی گیره خودش می دونه و خدای خودش. کسی حق نداره به اسم امر به معروف به اون فرد آسیب برسونه. (399487)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۶:۱۷
یه بخشی از مردم جنبه های مثبت دنیای امروز رو می خواهند و مطالبه می کنند و اینها رو به مرور از اول انقلاب تا اکنون به حاشیه بردید و به تعداد اینها هم اضافه شده.
مثلا همین محدودیت اینترنت! صیانت بازی! فقط برای قدرت طلبی خودتون است تا پشت صندلی هاتون سالها بشینید و مبنای شرعی نداره. (395794)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۴۲
مثلا اینترنت اوکی بود مسوولای کشور هم برکنار بشن به خود ملت ایران میدن اداره ش کنن؟ یا ما ملت ایران میشیم مستعمره و ماندد کشورهایی که امریکا و انگلیس سالهاست دارن غنایم کشورشون رو به تاراج میبرن و مردمشون ارامش و امنیت ندارن ؟؟وقتی حرف میزنین اول به جوانب همه ی مسئله فکرکنین حتی اگر از تک تک مسوولان کشور ناراضی باشیم.این نارضایتی جدید نیست.و حتی حضرت علی هم به وقت حکومتش مخالفان زیادی داشت بااینکه عادلترین بود. (396189)
دنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۵:۰۹
دلم برات میسوزه که هیچکس باهات موافق نیست
باحضرت علی هم مقایسه نکن لطفا (396376)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۷:۰۳
آن بخش متجدد جامعه که دوران پسامشروطه در تاریخ معاصر ایران به وجود آمد پس از انقلاب از کشور فرار نکرد و هست و در رویدادهایی توسط جبهه ملی و نهضت آزادی و اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل نمایندگی شد. این بخش بزرگ باید نماینده در مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
وجود حکم امضایی در فقه اسلامی نشان می دهد عقل و عرف مردم نیز می تواند برای قانون گذاری مبنا باشد.ملازمه عقل و شرع را اصولگرایان نادیده گرفته اند.
هرکس عقل را به عنوان ادله استنباط احکام شرعی قبول ندارد داعشی است . (395808)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۷:۰۴
معلم به دانش آموزان : امروز میخام درباره آزادی بیان صحبت کنم
یکی از دانش آموزان : چرا ؟
معلم : چونکه من میگم ( با تحکم )
.....
این تعریف مختصری از آنچه یک کلمه ۸ حرفی است که اگر مینوشتم شما سانسورش میکردید ،
این وکیل دادگستری باید بداند که ما دچار یک بدبختی ۸ حرفی هستیم.. (395809)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۳۸
اگر امثال شما از قران و دینت اگاهی کامل داشتی با یک متن بی در و پیکر جواب نمیدادی.وقتی خداچیزی رو گناه میدونه چون به عواقب اون اگاهه.و اگر ما انسانها به عنوان مخلوق بگیم حجاب فساد به بار نمیاره یعنی خودمون رو از خالق داناتر دونستیم.و ایا این مسئله بارها و بارها در تمام لحظات زندگیمون ثابت نشده که خداوند هیچ چیزی رو بدون دلیل حرام یا واجب نکرده ؟؟؟ (396186)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۵:۱۲
چراخدا به دینهای دیگه حجاب نداده یعنی میگی اون موقع نمیدونسته که بی حجابی فسادمیاره؟؟ (396378)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۱:۴۶
حالا بیا به این متمدن بظاهر بفهمون،مگه میفهمند،اگه موضوع ۴تا مو بود.مشگل نبود..مسئله اینه که خودشون میدونند که لباس کوتاه جلوبازوشیشه‌ای‌وسینه تتو کرده وشلوارک پای لخت تیغ زده وحجم بدن نما ومهیج وتحریک کننده رو،اسمشو میزارند ۴تامو؟؟کدوم مو؟موی کجا؟؟
جوونامون چه کنند؟؟بااین‌فسادها؟کی‍جواب.میده؟؟ (396668)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۷:۲۶
خیلی متن عالی بود تا جایی که رسیدیم به :خود ضابطین دادگستری حوزه اختیارات خودشان را اصلاح کنند!!!!!! می خوای کلید ....... (395827)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۹:۴۲
این ضابط بیجا کرد ... (395862)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۲:۳۳
اینهاکه میگن ضابط اکثرا افراد بی خانواده هستند. اگه خانواده داشتن به خودش اجازه نمیداد زن مردم دختر مردم را بغل کنه بزاره تو ون (396248)
ضابط
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۲:۳۰
خودت بی خانواده ای (396679)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۹:۴۳
آقای وکیل آیین نامه حجاب و عفاف مصوب سال ۱۳۸۲ شواری عالی انقلاب فرهنگی بخش مربوط به تکالیف نیروی انتظامی رو مطالعه کن بعد ببین جزو وظايف هست یا نه (395863)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۱:۳۶
مصوبه که قانون نیست،وکیل خیلی هم به قانو‌ن وارده (396208)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۲:۳۶
به فرض جز وظایفه، مبارزه با قاچاق کالا و اختلاص کار کیه؟خرید سیسمونی از ترکیه و کامیونی لوازم خانگی از نیویورک راکجای دلمان بزاریم (396251)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۰:۲۲
مشکل ازدواج وبیکاری جوانان روحل کنید ...بدحجابی فساد نمیاره (395880)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۱۰
واقاگرانی فسادبیکاری معتادین تن فروشی اعضای بدنوفروختن بخاطرفقراختلاس اقایان فرارمغزهاوغیره اینهاودرمان کنیدنه حجاب برای مردم خودشان نه (396156)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۳۲
اشتباه متوجه شدین این بد حجابی فساد که میاره هیچ کلی جنایت علیه بشریت میاره (396177)
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۰:۴۷
شما برید حق را نا حق کنید تا پول بیشتری دریافت کنید............. (395884)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۸:۰۵
چندماه رسانه های اصول گرا وتندرو مرتبا بر موضوع حقوق های نجومی سروصدای فراوان بر پا کرده بودند فیش حقوقی افشا می کردند وغیره که بیایید ببینید سرمایه مملکت برباد رفت. .حقوق های نجومی در نظر آنها چند ده میلیون تومان بود.نتیجه آن افزایش حقوق اندک سال 1401 برای قشر حقوق بگیر مستضعف شد .اما خبری که معاون صدا وسیما منتشر کرد مبنی بر اینکه برای یک دوره برنامه دورهمی مهران مدیری مبلغ 30 میلیارد تومان پیشاپیش پرداخت شده است. این قضیه را اصولگرایان تندرو چگونه توجیه می کنند. (396061)
ملااسحاق رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۹:۲۲
یعنی بازداشت نکنند،همونجا بکشند؟ (396108)
اشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۰۸
حجاب شرعی حدودش هم درقران وهم درکتب فقهی مشخص وهم مراجع درموردش اتفاق نظردارندویکی ازادله لوایح دفاعی دردادگاه ارجاع به نظریه مراجع می باشدامادرموردمجازات ونحوه بازداشت واموزش ومتولی ان وتعهدوتکرارانازطرف مجرم راصرفا"قانون مصوب مجلس تعیین می کند (396154)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۱:۵۷
قانون خود غربیها وکمونیسها هم نمیپزیرند که تو کشورشون بیش از حد بخاهند لخت باشند همونا پلیسشون جلوگیری میکنند وهشدار میدند..
چه برسه مملکت ماکه‌ مسلمان ودین اسلام داریم، (396669)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۲۲
باسلام و عرض ادب
جلد کتاب اسلام زیبا و لطیف است و رسالت با رحمانیت همراه است،. زنان وقتی با احترام برخورد شوند نسل زیباتری داریم،..
همه ما انسانها خطاکارهستیم،.اما خداوند متعال بخشنده و مهربان
اگر خداوند میخواست گناه مردم را مواخذه کند،هیچ جنبنده ای در زمین باقی نمیگذاشت.
تضاد باید باشد این قانون جهان است،هیچکس قویتر از خدا نیست،او میتواند در یک لحظه همه را مومن کند.. و بالعکس. (396170)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۲۳
تو غرب کنار بازپرس یک قاضی بازنشته کاربلد هست که فقط با تشخیص وی بازدلشت انجام میشود کرامت انسانی (396171)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۲۸
این وکیل مسلمان نیست (396174)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۴۵
چشم ،فرمایش دیگه ای باشه !! (396192)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۲:۳۶
دیر به فکر افتادند !!!! الان هم این سیل همه را میبرد ! آه مظلومی دامن‌گیر شد !!!! خدایا به فریاد ما برس ! امین (396250)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۰۱
طبق قانون هر فرد بالغ نیاز به شغل مناسب دارد

لازم است تا دولت و حکومت تلاش خود را برای اشتغال مردم جامعه بکار گیرد

همچنین ۳۲ دستگاه برای ارشاد جامعه بودجه سنگین میگیرند حذف شود

و گشت ارشاد به گشت اشتغال ضمن تغییر کاربری ، تبدیل شود

گشت اشتغال در جامعه فعال شود
و هر کسی که بیکار است به یک شغل مناسب رهنمود شود

جامعه شاغل . جامعه سالم و پویا
همچنین دولت میتواند از گشت اشتغال
سالانه میلیاردها تومان درآمد کسب کند
و جواب بدهی های خودش را بدهد

جامعه با اشتغال به سلامت اخلاقی میرسد (396266)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۰۵
با سلام
با این تفسیر آنچه درک می‌شود
دختران حتی اگر پوشش کاملی داشته باشند مثل امینی
اما لباس زیبایی به تن داشته باشند
بد حجاب فرض می‌شوند!!!
حالا اگر با پوشش کامل
لباسش زیبا
و خودش هم زیبا باشد

این دیگه کاملا بد حجاب متصور می‌شود
و سوار ون می‌کنند

و اینچنین شد که قصه آغاز شد 😔 (396270)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۴:۳۴
تار مو فساد نمیاره .. وزدی هزاران‌میلیارد . ک هیچکس هم جوابگو نیست و جرات هم کسی نداره پیگیری کند . اون فساد میاره .. حقوق پاییین .. و تورم شدید و کمر شکن کوخانواده نتونه شکم خکد و فرزندان خویش رو سیر کند فساد میاره ... پسدچرا در سوییس و فلند و دانمارک و .. و. دزدی نیست .. قانون سر جایش اجرا میشه .. در کشور ما قانون فقط و فقط ب ای طبقه ضعیف . .. ااونهایی ک‌مطالب فوق رو قبول ندارند .. اونهایی هستن ک یا خودشون زدن ب خواب ..‌یا ..نون ب نرخ ثانیه شمار میخورند ... (396339)
ملآصدر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۱:۱۸
نظرات حاوی گندم روغن برنج مخلاچفات حقیقی حقوقی کارگری مردم در دل مردم هیچی منتشر نمیشود ....آقا مدیر سایت پس احتمالاً .........ز من منتشر میشه ......جمع کن بابا بازارتو (396763)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها