به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۶۰۲۳۶

کمبود مرغ و افزایش بی‌سابقه قیمت آن در یزد

کمبود مرغ و افزایش بی‌سابقه قیمت آن در یزد
گروه اقتصادی: در حالی که مسئولان سازمان صمت یزد اعلام کرده‌اند که کمبودی در زمینه گوشت مرغ در یزد نیست، مشاهدات میدانی خبرنگار ایلنا نشان می‌دهد همچنان مردم در تامین مرغ با وجود گرانی بی‌سابقه این ماده غذایی مشکل دارند.به گزارش ایلنا از یزد، افزایش مشکلات دامداران و تامین نهاده‌های دامی از یک سو و گرانی‌های سرسام‌آور و غیرمنتظره گوشت قرمز از سوی دیگر سبب شد که مردم در طول یکی دو سال اخیر بیشتر به سمت استفاده از گوشت مرغ ترغیب شوند اما در شرایط فعلی قیمت گوشت مرغ هم نجومی شده و بسیاری از دهک‌های پایین جامعه که عمدتا از قشر کارگری هستند توان خرید این کالای مصرفی را ندارند و رفته رفته به سمت حذف گوشت مرغ از سبد غذایی پیش می‌رویم. این مهم در حالی است که یزد از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور به شمار می‌رود و مازاد بر نیاز استان نیز تولید می‌کند اما در حال حاضر کمبود شدید مرغ در بازار احساس شده و حتی با افزایش بی‌سابقه قیمت مواجه شده است. 

عرضه مرغ فراتر از نرخ مصوب
قیمت مصوب مرغ که تا ماه گذشته برای هر کیلوگرم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده بود در بسیاری از واحدهای عرضه به ۶۳ هزار تومان نزدیک است و این نرخ‌ها در مورد مرغ‌های قطعه‌بندی شده بسیار نجومی‌تر است زیرا قیمت یک کیلو سینه مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی به ۷۰ هزار تومان رسیده و این قیمت‌ها آه از نهان مصرف‌کنندگان برآورده است. در طول یک ماه گذشته در بازار گوشت مرغ آشفتگی و نابسامانی گسترده‌ای مشاهده شد و مردم از نبود مرغ یا عرضه گوشت مرغ با قیمت بسیار بالاتر از نرخ مصوب گلایه‌های بسیاری داشتند اما بسیاری از مغازه‌ها اعلام می‌کردند که مرغی برای فروش ندارند و برای خرید باید ظهر مراجعه کرد. 

این اتفاق در حالی است که به گفته معاون سازمان صمت، استان یزد از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ به شمار می‌رود و با فعالیت چهار کشتارگاه صنعتی طیور در استان تامین کننده بخشی از نیاز مصرفی جنوب شرق کشور نیز هستند. به گفته علی افشارپور، روزانه در بازار استان یزد بالای ۱۰۰ تن گوشت مرغ توزیع می‌شود که مصرف استان در حدود ۷۰ تا ۸۰ تن است. وی ادامه داد: مشکلات کشور بر بازار مرغ یزد هم تاثیر دارد و افزایش قیمت گوشت قرمز موجب افزایش مصرف گوشت مرغ شده است. 

دولت بر خلاف وعده‌ها از تولیدکننده حمایت نکرد
رئیس اتحادیه مرغ داران یزد اما با انتقاد از وعده‌های دولت در حمایت از مرغ‌داران گفت: تولید مرغ مقرون به صرفه نیست و قیمت آن فراتر از آنچه عرضه می‌کنیم برای مرغ‌دار هزینه دارد. علی‌اکبر جوکار با بیان اینکه کاهش جوجه‌ریزی استان در کاهش مرغ در بازار تاثیر بسیاری دارد افزود: خروج مرغ از استان نیز از دلایل کاهش این ماده غذایی در بازار و افزایش قیمت است چون تقاضا زیاد شده و عرضه کم است. 

وی همچنین از بدهی میلیاردی شرکت پشتیبانی امور دام استان یزد و کشتارگاه‌ها به مرغ‌داران خبر داد و اظهار داشت: مبلغ این بدهی ۲۰ میلیارد تومان است و بر خلاف وعده‌هایی که دولت در خصوص حمایت از تولیدکننده داد و تسهیلاتی که قرار بود بدهند، متاسفانه هیچ حمایتی صورت نگرفته و تسهیلاتی پرداخت نشده است. رئیس اتحادیه مرغ‌داران یزد با بیان اینکه از چند ماه قبل در خصوص این مشکلات هشدار داده شد اما مسئولان توجه نکردند تصریح کرد: از زمانی که نهاده دولتی حذف و دیگر قیمت‌ها برای مرغ‌داران مقرون به صرفه نبود و دولت هم با وعده برای اداره بازار اقدام کرد، رسیدن به چنین شرایطی قابل پیش‌بینی بود و باعث شدند تا کار به اینجا برسد. 

جوکار با اشاره به اینکه اتحادیه مرغ‌داران استان یزد پیشنهاد داده که قیمت مرغ استان به میانگین قیمت در استان‌های همجوار برسد عنوان کرد: قیمت پیشنهادی اتحادیه برای هرکیلو مرغ ۶۵ هزار تومان بود که مورد موافقت مسئولان استان قرار نگرفت. وی اضافه کرد: قیمت مرغ در استان‌های همجوار بالاتر از استان یزد است و علی‌رغم هزینه حمل و نقل و… که فروشندگان مرغ در استان‌های همجوار پرداخت می‌کنند اما باز برای آن‌ها مقرون به صرفه است که مرغ یزد را خریداری کنند. 

سود بیشتر برای مرغ داران یزدی در فروش به خارج از استان
رئیس اتحادیه مرغ‌داران یزد با بیان اینکه تولیدکننده به دنبال کسب سود است اظهار داشت: در چنین شرایطی برای مرغ‌دار یزدی به صرفه‌تر است که مرغ تولیدی خود را به خارج از استان یزد عرضه کند چرا که به ازای هرکیلو مرغ حدود ۷ الی ۸ هزار تومان سود بیشتر می‌برد. وی با انتقاد از رویه شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌های استان در خرید مدت‌دار مرغ از تولیدکنندگان یزدی گفت: حدود دوماه پیش قیمت مرغ در استان کاهش یافته بود و مرغداران یزدی مجبور بودند مرغ خود را به فروش برساند و شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مدت‌دار مرغ را خریداری کرد. 

جوکار افزود: از آن زمان تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند که همین موضوع باعث شده سرمایه در گردش مرغ‌داران کاهش و توان جوجه‌ریزی آن‌ها کم شود و حتی با قیمت‌های دستوری هم نشود بازار را به حالت عادی برگرداند. وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری دولت برای بازار مرغ اشتباه است اظهار داشت: اگر دولت قیمت مرغ را رها و سقف برای آن مشخص نکند به طور قطع وضعیت بهتر است چون مرغ‌دار اقدام به جوجه‌ریزی می‌کند و با تولید زیاد، قیمت کاهش خواهد یافت. 

جوکار با تاکید براینکه بنده فرزند این انقلاب و نظام هستم و دلسوز مردم گفت: مسئولان حرف ما را قبول نمی‌کنند و تصور می‌کنند قصد ما اخذ سودهای کلان است که به هیچ عنوان این دیدگاه درست نیست بلکه ما تنها به دنبال یک سود متعارف هستیم که اگر مسئولان همراهی داشته باشند این امکان وجود دارد. رئیس اتحادیه مرغ‌داران یزد با ابراز امیدواری از حل مشکل مرغ استان درحدود ۴۰ الی ۴۵ روز آینده تصریح کرد: جوجه ریزی‌های جدید استان مجددا افزایش یافته و امیدواریم در دوره بعدی شاهد افزایش تولید و حل مشکل مرغ در استان باشیم. 
برچسب ها: کمبود مرغ یزد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها