به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۳۶۰۲۳۹

لزوم دسترسی آزاد به اینترنت

لزوم دسترسی آزاد به اینترنت
گروه فناوری: در چند روز گذشته کارشناسان نسبت به حمله بدافزارها به گوشی‌های هوشمند کاربران هشدار دادند. چراکه با ایجاد محدودیت‌ها در خصوص اینترنت، کاربران برای دسترسی‌های خود دچار مشکلات فراوانی شدند. فیلتر اینستاگرام، واتساپ، گوگل‌پلی، اپ استور، لینکدین، اسکایپ و… اجرایی شد. پس از این فیلتر شدن‌ها کاربران در استفاده از این اپکلیکیشن‌ها ناکام مانند. بنابراین در بعضی مواقع مجبور به استفاده از منابع نامطمئن برای یافتن و دانلود نرم‌افزارهای مورد نیاز خود شدند.

خطر حمله بدافزارها
کمتر از یک ماه پیش کاربران ایرانی برای به روزرسانی و دانلود برنامه‌های کاربردی گوشی همراه از استور گوگل‌پلی با محدودیت‌هایی موجه شدند که این محدودیت‌ها از سوی خود این شرکت اعمال شده بود. البته این مشکل پس از مدتی تا حد بسیاری رفع شد. سیاوش علی احمدی کارشناس فناوری اطلاعات در آن زمان گفت که این موضوع ممکن است باعث شود کاربران برای دسترسی به برنامه‌ها از وی پی ان استفاده کنند و یا به منابع نامطمئن رجوع کنند که دقیقا اینجا محلی‌ست که حمله بدافزارها ممکن است رخ دهد. او سورس‌های داخلی مانند مایکت و کافه بازار را نیز معرفی کرد که محل قابل اطمینانی برای دانلود برنامه‌های کاربردی است.

بعضی اپلیکیشن‌ها از کافه‌ بازار و مایکت حذف شدند!
بعد از فیلتر شدن تلگرام در کشور استور‌های داخلی دیگر این پیام رسان را جهت دانلود و به روز رسانی ارائه نمی‌دادند. کاربران برای دانلود این برنامه به گوگل پلی مراجعه می‌کردند. روز گذشته نیز بعد از فیلتر شدن چند روزه شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتساپ این دو برنامه کاربردی نیز از روی کافه بازار و مایکت حذف شدند و کاربران دیگر نمی‌توانند برای دانلود و به روز رسانی این دو برنامه از این استورهای داخلی استفاده کنند. گوگل پلی و اپ استور نیز فیلتر شدند بنابراین کاربران در بعضی موارد چاره‌ای جز استفاده از منابع نامطمئن ندارند. ممکن است ایشان از فیلترشکن‌های ناامن نیز استفاده کنند که این خود می‌تواند منجر به حمله بدافزارها شود.
 
محدودیت‌های اینترنت و خطر حمله بدافزارها
کاربران برای ایجاد دسترسی در زمان محدودیت‌های اینترنتی ممکن است به فیلترشکن‌ها روی بیاورند. فیلترشکن‌های بسیاری بدافزار هستند و منبع مشخصی ندارند. نرم افزارهای بسیاری در سراسر وب و بعضی از پیام رسان‌ها وجود دارد که منابع مشخصی ندارند این خود می‌تواند محلی برای نفوذ بدافزارها به گوشی‌ها یا رایانه‌های افراد باشد.

همچنین از زمانی که بحث اینترنت استارلینک پس از اعمال محدودیت‌ها داغ است. افراد سودجو بسیاری شروع به توزیع نرم‌افزارهای غیرمطمئن در فضای مجازی کرده‌اند که هیچ ارتباطی با استارلینک ندارد و می‌تواند از ناحیه آن‌ها حمله بدافزارها اتفاق بیفتند.همچنین فروش سخت افزار مربوط به استارلینک نیز می‌تواند موضوعی برای سو استفاده کلاهبرداران باشد و بخواهند پول افراد را بدون تحویل سخت افزار یا ارائه تجهیزات قلابی از دست‌شان خارج کنند.حمله‌ بدافزارها می‌بایست از لحاظ امنیتی هشداری جدی به حساب آید. چراکه اطلاعات شخصی اشخاص، محرمانه است و این روزها گوشی‌های همراه حاوی اطلاعات بسیار زیادی از افراد همچون حساب‌های بانکی، گفتگوهای شخصی، کیف پول‌های مجازی، عکس‌های شخصی، اطلاعات هویتی و حتی در بعضی موارد اطلاعات پزشکی ایشان است.

لزوم دسترسی آزاد به اینترنت
ایجاد محدودیت‌ها برای دسترسی به اینترنت ضررهای جبران ناپذیری دارد. اینترنت از حقوق شهروندان در سراسر دنیا به حساب می‌آید و بسیاری از کارهای روزمره ایشان بدون دسترسی آزاد و بدون محدودیت به اینترنت امکان پذیر نیست.حمله بدافزارها یکی از تهدیدهایی‌ست که در پی ایجاد محدودیت‌ها به وجود می‌آید. بسیاری از کاربران نیز به واسطه اینترنت به درآمدزایی و اشتغال مشغول هستند و هرچقدر دسترسی‌ها محدود شود اقتصاد خانوارهای زیادی آسیب می‌بیند.

همچنین لزوم شفافیت و پاسخگویی در این زمینه نیز احساس می‌شود. باید مسئولان به شکل روشن سیاست‌ها را برای مردم بازگو کنند و شنونده خواست‌‌ها و نظرات مردم و همچنین صاحب‌نظران باشند. کارشناسان بارها نسبت به اختلالات موجود هشدار داده‌اند و خطرات مربوط به محدودیت‌های اینترنت را گوشزد کرده‌اند.
مرجع : تجارت نیوز

۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۵:۴۷
اینها از همه چی صیانت می کنند الا زندگی مردم (395761)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها