کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توصیه یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران

3 مهر 1401 ساعت 12:37


گروه اقتصادی: حال بازار سرمایه این روزها خوب نیست. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، در هفته‌ای که بازار سرمایه از سر گذراند، باز هم قرمز رنگ بود و این بازار نتوانست حتی یک روز صعودی را تجربه کند.شاخص کل بورس روز یکشنبه و در نخستین روز کاری در هفته گذشته با ۱۱ هزار و ۱۸۳ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۷۷ هزار واحد کاهش یافت. در روز دوشنبه شاخص کل بورس با ۴۰۹۵ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۳۷۳ هزار واحد کاهش یافت و در روز سه‌شنبه با ۶۷۶۰ واحد سقوط تا رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه هم با ۱۱ هزار و ۸۳۱ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد ریزش کرد.ود پول جدید به بازار که به خاطر شرایط وضیعت فعلی سیاسی و اقتصادی کشور است، مهم‌ترین دلیل درجا زدن این روزهای بازار است.
مجید عبدالحمیدی، کا
رشناس و فعال بورس و بازار سرمایه درباره وضعیت این روزهای بورس گفت: بلاتکلیفی بازار بهترین اصطلاحی است که این روزها می‌توان در جمع فعالان بازار و رسانه‌ها به وضوح مشاهده کرد. در خیلی از صنایع متوسط نمادهایی با p/e پنج حتی کمتر به وفور پیدا می‌شود.وی افزود: در گروه‌های بزرگ‌تر نیز وضعیت به همین صورت است و بازار از لحاظ قیمتی آماده رشد است. اما نبود ورود پول جدید به بازار که به خاطر شرایط وضیعت فعلی سیاسی و اقتصادی کشور است، مهم‌ترین دلیل درجا زدن این روزهای بازار است.این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به ابن پرسش که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ عنوان کرد: بازار سهام به سبب نامعلوم بودن افق پیش روی مذاکرات احیای برجام در این روزها بسیار بلاتکلیف عمل کرده است. این رویکرد بازار به آن معناست که در شرایط کنونی به سبب ابهام فعالان اقتصادی نسبت به آینده، بورس نیز رویکرد معینی درباره سرمایه‌گذاری حتی در کوتاه‌مدت ندارد.عبدالحمیدی تصریح کرد: به نظر من با تعیین و تکلیف این موضوع و ثابت شدن سیاست‌های بانک مرکزی برای نرخ سود بین بانکی، می‌توان به پایان این روند در بورس خوش‌بین بود.

سردرگمی سهامداران بازار سرمایه
وی در ادامه درباره سردرگمی سهامداران در این روزها گفت: هیچ چیز برای بازار بدتر از بلاتکلیفی و سردرگمی سرمایه‌گذارانش نیست. در این وضعیت برخی از سیاست‌گذاران کلان با به راه انداختن موج‌های مصنوعی در بازار سعی در دادن شوک و رونق مقطعی آن دارند.این کارشناس بازار سرمایه افزود: صحبت‌های افراد مختلف در مورد اعداد شاخص، بالا بردن دامنه نوسان یا بیشتر کردن زمان انجام معاملات نمی‌تواند به‌تنهایی کمکی به رشد بازار کند و حتی بیشتر باعث بی‌اعتمادی سهامداران به بازار خواهد شد.

بهترین استراتژی سهامداران
عبدالحمیدی در پاسخ به این پرسش که بهترین استراتژی در این شرایط برای سهامداران چیست؟ عنوان کرد: سهامداران نباید با دارایی‌های خود احساسی و هیجانی رفتار نکنند. آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار دارند، باید همه جوانب را قبل از ورود بررسی کنند و سپس در زمان و موقعیت مناسب وارد شوند.
وی تصریح کرد: اگر دانش این کار را ندارند، از افراد و شرکت‌های متخصص کمک بگیرند و خودشان به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: بهترین گزینه برای این افراد، شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اما در مورد افرادی که در بازار هستند، این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سهامداران به منابع مالی خود در کوتاه‌مدت نیاز دارند یا خیر؟ در صورتی که دید کوتاه‌مدتی دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند و در صورتی که دید بلندمدتی دارند، باید کمی صبر کنند تا روند بازار مشخص شود.
عبدالحمیدی ادامه داد: مهمترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نبود دانش مدیریت سرمایه برای اکثر سهامدارها است. اگر شما معامله‌گر مبتدی در بازار معاملات هستید، حتما باید با ریسک خیلی کم شروع به فعالیت کنید.

وی تصریح کرد: از ۵ یا ۱۰ درصد کل سرمایه آزاد ‌خود استفاده کنید. زمانی که تعداد معاملات موفق شما با نسبت ریسک به ریوارد (سود به زیان) منطقی بیشتر از تعداد معاملات ناموفق شد، می‌توانند به صورت پله‌ای میزان ورود نقدینگی خود را در بازار بیشتر کنند و سعی کنند همیشه در جهت روند بازار حرکت کنید؛ مگر این‌که به معاملات و ابزارهای مشتقه شناخت کافی داشته باشید.


کد مطلب: 360242

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360242/توصیه-یک-کارشناس-بازار-سرمایه-سهامداران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir