به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۶۰۲۸۴

روسیه یک ریال هم در ایران سرمایه گذاری نکرد

روسیه یک ریال هم در ایران سرمایه گذاری نکرد
گروه اقتصادی:یک کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز دنیا است و یکی از بازار‌های هدف که می‌تواند به توسعه بازار ایران کمک کند اروپاست که تاکنون به عنوان ناموس روسیه بوده و به هیچ عنوان اجازه نداده که ایران نگاه چپ به این بازار داشته باشد.
 مرتضی بهروزی‌فر درباره تکمیل پروژه ال ان جی ایران توسط روسیه و صادرات و سواپ گاز به جنوب، پاکستان و عمان در قرارداد با گازپروم اظهار داشت: ما هیچگونه تجربه موفقی در حوزه صنعت نفت و گاز با روسیه نداشته‌ایم، حتی قبل از تحریم و جنگ با اوکراین هم این کشور یک ریال در ایران سرمایه گذاری نکرده است و کاملا بصورت مطلق از تمام تحریم‌های امریکا تبعیت کرده و هیچ اقدامی که باعث شکستن تحریم‌های امریکا شود، انجام نداده است.وی با بیان اینکه روسیه همواره در حوزه نفت و گاز نه شریک بلکه رقیب ما بوده است، افزود: روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز دنیا است و یکی از بازار‌های هدف که می‌تواند به توسعه بازار ایران کمک کند اروپاست که تاکنون به عنوان ناموس روسیه بوده و به هیچ عنوان اجازه نداده که ایران نگاه چپ به این بازار داشته باشد. مورد دیگر اینکه ما پلنت ال ان جی نداریم، روسیه هم تکنولوژی ان را در اختیار ندارد، تمام واحد‌هایی که اکنون در دست بهره برداری است امریکایی و اروپایی است. روسیه تاکنون حتی یک واحد کوچک هم برای خودش نتوانسته راه اندازی کند، بنابراین انتظار نداشته باشیم که این کار را برای ما انجام دهد.
وی گفت: برای صادرات گاز به عمان ما دو مسیر داریم، یکی آب‌های کم عمق است که باید از امارات عبور کند، هم ما و هم روسیه توان احداث آن را داریم، اما به دلیل مشکلاتی که با امارات داریم اجازه ساخت و احداث خط لوله را به ما نخواهد داد. در مورد آب‌های عمیق هم شرکت‌هایی که توان اجرا دارند از تعداد انگشت‌های یک دست هم کمترند و همه اروپایی و امریکایی هستند، حتی شاهدیم لوله گذاری خط نورد استریم ۲ را شرکت‌های اروپایی انجام دادند، زیرا روسیه تکنولوژی آن را ندارد.
بهروزی‌فر درباره صادرات به پاکستان نیز بیان کرد: پاکستان بازار کوچکی است، زمانی هم که قرار بود آی پی آی اجرا شود، هند مخالفت کرد، چون تمایلی ندارد به خط لوله عبوری از پاکستانی که تا پای جنگ با هم پیش رفته‌اند، وابسته شود. علاوه بر این بخش عمده صنایع و جمعیت پاکستان در حاشیه شرقی قرار دارد که با ایران فاصله دارد، خط لوله‌ای که از ایران کشیده می‌شود از منطقه‌ای عبور خواهد کرد که حتی دولت اسلام‌آباد بر آن حاکمیت ندارد و در دست عشایر، قبال و تندرو‌های سنی است که با ایران مشکل دارند، بنابراین بعید است این خط اجرا شود. اگر هم اجرایی شود در حد ۵۰ درصد ظرفیت خواهد بود و در سال چند بار نیز منفجر می‌شود و باید هزینه کنیم تا خط بازسازی شود. بعبارت دیگر پاکستان بازاری نیست که ما بتوانیم با آن مشکلاتمان را حل کنیم.
وی یادآور شد: در هر حال اگر با روسیه به امضای قرارداد هم برسیم، اجرایی نمی‌شود و نتیجه نخواهد داد فقط وقت گذرانی است، چراکه تا زمانی که امریکا به این کشور اجازه نداد اس۳۰۰ وارد ایران نشد، مسکو به هیچ وجه بنا ندارد با واشنگتن سرشاخ شود بنابراین اگر در بهترین حالت قرارداد هم با این کشور به امضا برسانیم، ما را بازی می‌دهد تا فرصت‌هایمان را از دست بدهیم و ما مجبوریم در زمین روس‌ها بازی کنیم تا تنها منافع آن‌ها تامین شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها