به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۶۰۳۲۸

درخواست‌مقاومت روس‌ها در‌برابر سربازی اجباری

درخواست‌مقاومت روس‌ها در‌برابر سربازی اجباری
گروه بین الملل: فرمان پوتین برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش روسیه با اعتراض‌های زیادی روبرو شده و زلنسکی نیز از معترضان پشتیبانی می‌کند. رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید از ابتدای تهاجم روسیه تا کنون ۵۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند.
رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به فرمان همتای روسی خود برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش، شهروندان روسیه را به مقاومت در برابر این برنامه فراخواند.
ولودیمیر زلنسکی به زبان روسی از جوانان روس خواست به این فرمان اعتراض کنند؛ علیه آن مبارزه کنند؛ بگریزند؛ زیرا در غیر این صورت به عنوان اسیر جنگی به زندان‌های اوکراین خواهند افتاد.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد فرمان "بسیج نسبی" افراد ذخیره نیروهای مسلح را امضاء کرده است.
به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، فرمان پوتین برای بسیج حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره این کشور است. یکی از هدف‌های این اقدام، فراهم کردن زمینه "آزادسازی" منطقه دونباس در شرق اوکراین عنوان می‌شود.کی‌یف و بسیاری از ناظران غربی، این فرمان پوتین را نشانه ضعف ارزیابی کرده و آن را با پیروزی‌های اخیر نیروهای اوکراینی در آزادسازی برخی از مناطق اشغالی مرتبط می‌دانند.
زلنسکی در تازه‌ترین پیام ویدئویی خود گفته که از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه امسال تا کنون حدود ۵۵ هزار نظامی روسی در جبهه‌های جنگ کشته شده‌اند.
فرمان بسیج بخشی از نیروهای ذخیره با اعتراض‌های گسترده‌ای روبرو شده و مطابق گزارش‌ها تنها در نخستین شب پس از صدور این فرمان، حدود هزار و ۲۰۰ معترض روسی بازداشت شده‌اند.
 در پی صدور این فرمان پوتین "تعداد بی‌شماری" شهروند روس به کشورهای همسایه گریخته‌اند تا به جبهه‌های جنگ اعزام نشوند.زلنسکی خطاب به مردم روسیه، آنها را همدست "جنایت‌ها، کشتارها و شکنجه‌ها" علیه شهروندان اوکراین خواند زیرا به گفته او در ماه‌های گذشته "سکوت کرده و همچنان سکوت می‌کنند".او خطاب به مادران و همسران کسانی که به خدمت سربازی فراخوانده شده‌اند نیز گفت: «شک نکنید که فرزندان رهبران شما در جنگ علیه اوکراین شرکت نمی‌کنند. تصمیم‌گیرندگان در کشور شما از فرزندانشان محافظت می‌کنند اما فرزندان شما حتی دفن هم نمی‌شوند.»

حمایت از اعطای پناهندگی به مشمولان فراری
در همین حال، شماری از سیاستمداران آلمانی خواستار تسهیل پذیرش کسانی شده‌اند که از خدمت اجباری در ارتش روسیه خودداری و از این کشور فرار می‌کنند.
ایرنه میالیک، مدیر اجرایی فراکسیون حزب سبزها در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) به روزنامه "راینیشن پست" می‌گوید کسانی که نمی‌خواهند در جنگ تجاوزکارانه پوتین علیه اوکراین که ناقض حقوق بین‌الملل است، شرکت کنند و از روسیه فرار می‌کنند، باید بتوانند به آلمان پناهنده شوند.
دیرک ویزه، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در بوندس‌تاگ نیز با اشاره به قوانین موجود در آلمان برای موافقت با تقاضای پناهندگی، به این روزنامه گفته که تنها مجازات‌های تشدید شده برای کسانی که از تن دادن به بسیج نیرو برای ارتش سر باز می‌زنند، برای اخذ پناهندگی از آلمان کافی است.
چنین درخواست‌هایی از پشتیبانی محافظه‌کاران پارلمان فدرال آلمان هم برخوردار است. رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی اپوزیسیون معتقد است صدور "ویزای انسان‌دوستانه" برای افراد یاد شده باید تسهیل و شامل سربازانی که به طور آشکار مقابل رژیم پوتین ایستادگی می‌کنند، نیز بشود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها