کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تجهیزات تهویه مطبوع

4 مهر 1401 ساعت 10:49

گروه کسب و کار: تجهیزات تهویه مطبوع برای راحت کردن فضا با تغییر هوا کار می‌کنند در ادامه این مقاله به بررسی سیستم‌های تهویه مطبوع روفتاب پکیج و VRF و چیلر اسکرال، چیلر اسکرو و چیلر میدیا می‌پردازیم.


روفتاب پکیج
سیستم تهویه مطبوع روفتاب پکیج پرکاربردترین گرمایش تجاری و واحد سرمایشی است.  روفتاب پکیج معمولاً یک سیستم واحد سیستم تهویه مطبوع با انبساط مستقیم (DX) است، به این معنی که هوا توسط مبرد خنک می‌شود و می‌تواند با فن خنک شود یا با آب خنک شود. گرما معمولاً در یک کوره در تهویه مطبوع با سوخت یا کویل‌های الکتریکی تکمیلی که در داخل واحد قرار دارند، تامین می‌شود. یکی از بهترین‌های ایران در این حوزه روفتاپ پکیج میدیا است.



یک سیستم روفتاب پکیج معمولی شامل موارد زیر است:
•    یک هسته اواپراتور که گرما را جذب می‌کند.
•    کندانسور که گرما را آزاد می‌کند.
•    یک کمپرسور (موتور گاز مبرد را فشرده می‌کند و آن را تحت فشار به مایع تبدیل می‌کند).
•    یک موتور دمنده و فن؛
•    یک موتور خنک کننده و فن؛
•    ورودی هوای بیرون؛
•    منبع گرما (کوره)؛ و
•    یک دودکش اگزوز
سیستم روفتاب پکیج به کانال‌های هوای برگشتی ساختمان و کانال‌های تغذیه متصل می‌شود.

مزایای سیستم روفتاب پکیج
•    یک سیستم تهویه مطبوع روفتاب پکیج معمولاً انرژی کمتری مصرف می‌کند، زیرا در یک کارخانه در شرایط بهینه مونتاژ و پیکربندی می‌شود.
•    از آنجایی که این سیستم تهویه مطبوع بر روی سقف نصب شده است، فضای داخلی را اشغال نمی‎کند.
•    نصب سیستم روفتاب پکیج معمولا ساده‌تر است. فقط کانال‌های داخلی باید جداگانه نصب شوند.
•    تشخیص و تعمیر سیستم روفتاب پکیج ممکن است آسان تر باشد، زیرا همه اجزا در یک مکان هستند.

سیستم VRF
جریان مبرد متغیر (VRF) فناوری تهویه مطبوع ایده‌آل برای تاسیساتی است که نیاز به یک راه‌حل کارآمد انرژی دارند. برخلاف سایر گزینه‌ها، سیستم VRF می‌توانند 30 تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، که زمانی قابل توجه است که 50 درصد مصرف انرژی ساختمان از سیستم تهویه مطبوع آن باشد.
سیستم VRF به دلیل نحوه عملکرد آن در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. در اصل، سیستم VRF یک سیستم بدون کانال است که مبرد را از طریق لوله کشی مبرد در مناطق مختلف توزیع می‌کند. سیستم VRF می‌تواند میزان جریان مبرد به هر منطقه را در همه زمان‌ها کنترل کند تا از راحتی کامل و بهره‌وری انرژی اطمینان حاصل کند.
برنامه‌هایی که در آنها منطقه بندی مورد نیاز است بیشترین بهره را از سیستم VRF خواهند برد. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا VRF راه حلی تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان شما است، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا 2 دلیل وجود دارد که سیستم VRF یک گزینه هوشمند است:

1.      ساختمان شما به برخی از مناطق نیاز دارد تا خنک شوند و برخی دیگر گرم شوند
سیستم VRF حداقل شامل چندین واحد داخلی متصل به یک ماژول در فضای باز است. محل قرارگیری واحدهای تهویه مطبوع داخلی، مناطق مختلف را تعیین می‌کند. در صورتی که ساختمان شما به مناطق بیشتری نسبت به یک ماژول فضای باز نیاز داشته باشد، می‌توان ماژول‌های بیشتری را در فضای باز نصب کرد. هنگامی که سیستم VRF فعال است، مبرد از ماژول بیرونی به واحدهای تهویه مطبوع داخلی بر اساس نیازهای دقیق هر منطقه چرخه می‌شود.

2.      ساختمان شما تغییرات ناگهانی دما را تجربه می‌کند
به جای چرخه روشن و خاموش کردن، سیستم VRF دارای یک کمپرسور با سرعت متغیر است که به طور مداوم و با سرعت‌های متفاوت برای مطابقت با تقاضا کار می‌کند. کمپرسور سیستم VRF با سرعت متغیر با یک کنترل کننده شاخه کار می‌کند تا مصرف انرژی در سیستم را بهینه کند. کنترل‌کننده انشعاب تهویه مطبوع، مبرد را به هر منطقه اندازه‌گیری و تحویل می‌دهد و جریان مبرد را در صورت نیاز برای حفظ دمای مورد نظر تنظیم می‌کند.

چیلر اسکرال و اسکرو
کارایی در مقابل ارزش چیلر اسکرال و چیلر اسکرو و سپس فناوری پشت این سیستم‌های تهویه مطبوع گاهی اوقات ممکن است گیج کننده باشد. سرعت تغییر و تکامل تجهیزات مدرن تهویه مطبوعبه این معنی است که آخرین بار چه تجهیزاتی استفاده کرده‌اید و مشخص کرده‌اید ممکن است بهترین نباشد.
انتخاب چیلر اسکرال یا چیلر اسکرو این به این دلیل است که برای دستیابی به بهترین نتیجه، هیچ محصول یا راه حلی نمی‌تواند ادعا کند که راه حل تهویه مطبوع یک مرحله‌ای است. هر پروژه باید بررسی شود که به چه چیزی نیاز دارد و اهداف مشتری چیست.
به طور کلی سیستم‌های چیلر اسکرال هوا خنک سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند، راه‌حل‌های سیستم چیلر اسکرال قدیمی‌تر راندمان پایینی دارند، چیلر اسکرال مدرن راندمان بالایی دارند. کمپرسورهای اسکرول کوچکتر و سبکتر هستند و به راحتی قابل تعویض هستند اما به طور کلی این سیتم تهویه مطبوع قابل تعمیر نیستند.
سیستم‌های چیلر اسکرو طولانی‌تر و هزینه بالاتری دارند، اما در بسیاری از کاربردها عملکرد خوبی دارند.

عامل اصلی شما چیست؟
اگر کورکورانه به دنبال بهره وری به هر قیمتی باشید، احتمالاً سیستم تهویه مطبوع VSD یا یاتاقان مغناطیسی برنده خواهند شد، اما اگر سود هزینه و هزینه کل مالکیت عوامل کلیدی باشند، این فناوری‌ها به دلیل هزینه سرمایه گذاری نسبتاً بالایی که دارند، همیشه بهترین نیستند و چیلر اسکرال و چیلر اسکرو انتخاب عاقلانه‌تری هستند.

چگونه چیلر اسکرال و چیلر اسکرو را مقایسه کنیم؟
مقایسه اصلی چیلر اسکرال و چیلر اسکرو را می‌توان به روشی بسیار تحلیلی از طریق شبیه سازی انرژی و با استفاده از بازده بار بخشی تهویه مطبوع انجام داد، اما حداقل باید تغییرات فصلی و بارگذاری ساده را در نظر گرفت.

چیلر میدیا
راندمان چیلر میدیا به انرژی مصرف شده و خنک کننده تحویل داده شده بستگی دارد. چیلرهای جذبی بر حسب مصرف سوخت در هر تن خنک کننده رتبه بندی می‌شوند. چیلرهای موتور الکتریکی بر حسب کیلووات برق در هر تن خنک کننده درجه بندی می‌شوند.
برای درک راندمان چیلر میدیا، باید بدانیم که هدف چیلر حذف گرما از مدار آب چیلر هر ساختمان و دفع آن به محیط با استفاده از کندانسور هوا خنک (برای چیلرهای هوا خنک) یا ترکیبی از کندانسور آب خنک / برج خنک کننده (برای چیلر میدیای آب خنک). در هر دو حالت، بیشتر نیرویی که به چیلرها اعمال می‌شود برای کمپرسور است که مبرد را بین اواپراتور و کندانسور پمپ می‌کند. کمپرسور بیشتر انرژی مصرفی چیلر را به خود اختصاص می‌دهد زیرا مبرد را از حالت دمای پایین / فشار کم در اواپراتور به حالت دمای بالا / فشار بالا در کندانسور می‌برد.

برای داشتن چیلر میدیا که به طور موثر کار می‌کند، فاصله بین دمای مبرد در اواپراتور و کندانسور چیلر میدیا باید به حداقل برسد. این کار را می‌توان با انتخاب آب سرد در دمای نسبتاً بالاتر انجام داد (یعنی استفاده از دمای 7 درجه سانتیگراد به جای 5 درجه سانتیگراد دمای آب سرد خروجی، میزان بالابر مورد نیاز برای کمپرسور را کاهش می‌دهد و به بهبود راندمان چیلر میدیا کمک می‌کند).
طراحی اواپراتور و کندانسور نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر راندمان کلی چیلر میدیا داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از کویل کندانسور میکروکانالی برای چیلر میدیای هوا خنک می‌تواند راندمان را تا حدود 4 درصد برای چیلرهای هم اندازه در مقایسه با کویل‌های پره صفحه لوله گرد سنتی افزایش دهد.

سخن آخر
شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار با سایت ttmenterprise.com یک شرکت وارد کننده و سازنده چیلر است. این شرکت با برند تجاری TTM یکی از بزرگترین شرکت‌های وارد کننده و طراح و سازنده انواع چیلرها، دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی، تهویه و... است. مهمترین هدف این شرکت خدمت‌رسانی بی‌نقص به مشتریان خود است.
 


کد مطلب: 360375

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360375/تجهیزات-تهویه-مطبوع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir