به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۳۶۰۴۳۵
اشتغال ۹ میلیون نفری در اینستاگرام؟

واتساپ و اینستاگرام برای همیشه فیلتر شد؟

واتساپ و اینستاگرام برای همیشه فیلتر شد؟
گروه فناوری: چندین نشانه برای فیلترینگ همیشگی این دو پلتفرم محبوب ایرانیان وجود دارد.اولین مورد اینکه در ماجرای تصویب طرح صیانت، بسیاری از مخالفان اینستاگرام را نشانه گرفته و مخالفت جدی خود با فعالیت این شبکه اجتماعی را اعلام می‌کردند. به عبارتی یکی از اهداف اصلی طرح صیانت، فیلترینگ اینستاگرام بود.
حالا طرح صیانت، چراغ خاموش تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. از طرفی اکنون این شبکه اجتماعی فیلتر شده و بعید است مخالفان بی‌شمار آن، اجازه رفع فیلتر مجدد آن را بدهند. به عبارتی به نظر می‌رسد اینستاگرام در شهریور ۱۴۰۱ به سرنوشت تلگرام در دی ۹۶ دچار شد. بعد از اعتراضات دی ۹۶، هم اینترنت وصل شد و هم اینستاگرام رفع فیلتر شد. اما تلگرام برای همیشه فیلتر ماند.

دومین نکته اینکه تجربه فیلتر برخی از سایت‌ها و پیام‌رسان‌های محبوب در ایران بیانگر این است که پلتفرم‌های فیلترشده هیچگاه رفع فیلتر نمی‌شوند و تنها برخی از سرویس‌های کمتر رایج رفع فیلتر می‌شوند. بر اساس آمارها، اینستاگرام و واتساپ دو سرویس بسیار پرطرفدار در ایرانند و طبق قاعده رفع فیلتر نمی‌شوند.

سومین نشانه حذف این دو پلتفرم از کافه بازار و مایکت است. دو فروشگاه آنلاینی که می‌توان اپلیکیشن‌های مختلف را از آنها دانلود کرد. چند روز قبل بود که در یک اقدام هماهنگ، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. چنین اقدامی شائبه فیلتر دائمی اینستاگرام و واتساپ در ایران را تقویت می‌کند.
نشانه‌ها می‌گوید تصمیم‌گیرندگان کمر به قطع اینستاگرام و واتساپ بسته‌اند و احتمال رفع فیلتر این دو بسیار کم است. اما چند سوال مهم در این مورد مطرح است.

اشتغال ۹ میلیون نفری در اینستاگرام؟
اولین مساله اینکه در صورت قطع این دو، سیاستگذار، کدام پلتفرم جایگزین را می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد که هم امکانات این سرویس‌ها را داشته باشد و هم بتواند میزبان بیش از ۴۷ میلیون کاربر ایرانی باشد بدون آنکه در خدمات‌رسانی دچار مشکل شود.

چون سال ۹۶ و ۹۸ و همزمان با قطع اینترنت، مساله استفاده از جایگزین‌های ایرانی مطرح بود. اما تجربه آن زمان نشان داد که سرویس‌های جایگزین ایران توان و ظرفیت یک دهم این تعداد کاربر را هم ندارد.مرکز پژوهشی بتا اخیرا گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن، تعداد کاربران ایرانی واتساپ ۵۰ میلیون نفر و تعداد کاربران اینستاگرام ۴۷ میلیون نفر است. حتی با وجود فیلترینگ تلگرام، ۴۹ میلیون ایرانی همچنان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. آماری که نشان می‌دهد حتی در صورت فیلترینگ یک پیام‌رسان مردم همچنان به استفاده از آن ادامه می‌دهند و فیلترینگ مانع دسترسی و استفاده مردم نمی‌شود.

دومین نکته درباره میزان اشتغال‌زایی این دو پلتفرم است. بر اساس آمارها اینستاگرام  و واتس‌اپ دو پلتفرم اول مورد استفاده کسب‌و‌کارها در سال‌های اخیر هستند. اینستاگرام بستر تامین زندگی ۹ میلیون ایرانی است که بازاری بین ۱۸ تا ۳۲ هزارمیلیارد تومان در کشور دارد. واتس‌اپ نیز پیام‌رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد.

اگر سیاستگذار به سمت فیلتر این دو سرویس برود، به این معناست که به اشتغال ۹ میلیون نفری آسیب رسانده است. آن هم در اقتصادی که برای یک دهه رشد اقتصادی‌اش صفر بوده و نتوانسته اشتغال جدیدی ایجاد کند. حالا با این کار امکان اشتغال این افراد هم با موانع جدی مواجه می‌شود.دیدگاه‌های مخالفان استفاده از اینترنت، بیانگر این است که نباید منتظر رفع فیلتر این دو بود. اما بررسی این دو سرویس از منظر کارایی و اشتغال‌زایی این احتمال را تقویت می‌کند که شاید سیاستگذار این بار رویه خود را تغییر دهد. اینکه در شرایط کنونی اقتصاد، مدافع کسب‌وکارهای کوچکی باشد که در نبود دولت، برای خودشان اشتغال ایجاد کرده‌اند.
مرجع : تجارت نیوز

دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۳:۵۷
این آقایون به زیست زیبای مُرَفَه ِ مملو از همه چیز ( قدرت . پول . و ....) به هر بهای خود می اندیشند.
فکر می‌کنید ؛ بیکار شدن ۹ میلیون نفر برای آنان اهمیتی دارد . ؟
مگر در این چند دهه اهمیتی داشته ؟... (396311)
آنتی اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۴:۴۸
بر پدر دروغگو لعنت..بر افساد طلبان جانی لعنت (396352)
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۱۴:۵۷
الهی آمین (397672)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۶:۱۴
برای چند تا سطل زباله دادشان هواست که به بیت المال ضرر وارد شده است. سالهاست برجام و FATF را گروگان گرفته اند و تریلیون ها تومان به بیت المال ضرر زده اند. اینستاگرام را فیلتر کرده اند و ممر معاش میلیون ها خانواده را کور کرده اند، اینترنت را کوپنی کرده اند و صدها استارت آپ جوانان را نابود کرده اند. از دلسوزی این ها برای بیت المال مرغ پخته در قابلمه خنده اش می گیرد. (396449)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۹:۰۵
اینقدر فیلتر کن تا ... (396518)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۳۵
...........سایت Turbovpn هم .......... اینترنت رو خنثی کرده (396619)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۳۶
الان فیلترشکنی اومده که حتی اینترنت رو هم ملی کنید نمی تونید از دسترسی به سایتها جلوگیری کنید (396620)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۷:۵۱
اون رو هم فیلتر کردن، اسمشم تانل هست. (397358)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۴۴
کد اپ پیاز و توربو وی پی ان رو بدید به مخاطب که اینترنت رو ملی هم بکنند نمی تونن کاری کنند! (396629)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۴۸
بهارنیوز اگه یادت باشه حدود سال 1392 کامنتهای سایت شما +40-50 لایک میخورد (396634)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۴۹
باید قوانین کشور رو روزآمد و مردمی کرد (396635)
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۲۰:۵۳
این دولت و مجلس آلودگی صوتی برای مردم درست نکنند نمی خواهند با درصد رای شاهکارشون صدای ملت باشند! (396638)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۰:۴۴
دیگه برام عجیب نیست که اینا شرایط و وضعیت زندگی مردم به ...... هم نیست چرا که اینها دشمت مردم هستند و سزای دشمن چیست؟؟؟ (396737)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۰:۴۷
همه چیو به مردم حرام کردین که چه همه ی شبکه اجتماعی فیلتر کردین چه مسخره بازیه درآوردین میخاین چیو ثابت کنین هرچه بدبختی به سر مردم آوردین چه زندگیه درست کردین برا ما واگذارتون به خدا فقط (396740)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۱:۱۷
حالا ما که فیلتر شکن استفاده میکنیم اون بدبختا که کسب و کارشون به فنا میره خدا به دادشون برسه (396761)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۳:۲۱
امشب مناظره دکتر فاضلی رو از کانال ۴ دیدم. صدای ازاد یک متفکر رو بعد از ۴۰ سال. مثل دمیدن روح ازادی در جامعه بود لذت بردم. حال سوال اینه که حاکمیت از سر استیصال بود یا دلایل دیگه که دجازه داد تا استاد بنام جامعه شناسی که ممنوع شده از تدریس در دانشگاه رو بیاره تلوزیون. (396805)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۱
دکتر فاضلی ی استاد و جامعه‌شناس فرهیخته. تنها و تنها میهمانی که در طی سالها چند دقیقه حرف شفاف زده. تحصیل کرده مستقل. (396948)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۴
حاجی ناصری در برنامه شیوه. چقدر مظلوم امده بود. مانفهمیدیم اومده بود گفتمان انقلاب را تعریف کنه یا راهکار ارائه بده. اگر صبر کنی رسایی به حایی میرسوندت. اینجا حای رابطه هاست نه ضابطه. (396951)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۸
طبق آمارها حدودا ۵۰ میلیون نفر در کشور از واتس اپ استفاده میکنن.اگه این جمعیت به خیابون بیان و اعتراض کنن میتونید جلوشون رو بگیرید؟
تا کی میخواید با تصمیمات لحظه‌ای بحران درست کنید؟عامل مشکلات خودتون هستید.خودتون با سیاست غلط آتش درست میکنید. (397211)
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۰۰:۴۲
واقعاً از خودم بیزارم که تو ایران به دنیا اومدم یه کشور عقب افتاده که آزادی بیان در آن به معنای مجرم سیاسی شناخته میشودچه حیف....... (398017)
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ۰۶:۲۵
تا حالا کدامین خواست مردم برایشان مهم بوده وبه آن عمل کردن ؟
حتی یک مثال کوچک و ناچیز هم قابل قبول است .
اگر هیچ مثال و پاسخی پیدا نکردید معنی آن چیست ؟ (401610)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها