به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : ۳۶۰۴۶

نان برنجی سوغات 150 ساله کرمانشاه

گروه جامعه: خرید سوغاتی‌های یک شهر یکی از جذاب‌ترین و لذت بخش‌ترین کارهایی است که مسافرین و بخصوص مسافرین نوروزی برای آن حسابی وقت می‌گذارند و اگر این سوغاتی شیرینی باشد و آن هم از جنس نان برنجی که دیگر هیچ...
نان برنجی سوغات 150 ساله کرمانشاه
اگر کرمانشاهی باشی و به دیار دیگری بروی و با مردمانی روبرو شوی که از این شیرینی‌های کوچک و خوشمزه خورده باشند و بگویی کرمانشاهی هستی اولین درخواستشان از تو نان برنجی خواهد بود و اگر کرمانشاهی باشند، که بدون نان برنجی اصلا جرأت دیدارشان را نداری...

رنگ و لعاب و مزه نان برنجی عجیب در دل کرمانشاهی‌ها و همه کسانی که یکبار خوردن آن را تجربه کرده‌اند، جا خوش کرده است و از عطر و طعم و رایحه نان برنجی‌هایی که با روغن معروف کرمانشاهی پخته می‌شوند، هرچقدر هم بگوییم خوردن آن چیز دیگری است و هرکسی تنها با خوردن آن‌ها مزه‌اش تا همیشه زیر زبانش می‌ماند و با شنیدن اسم کرمانشاه و کرمانشاهی هوای خوردن این نان برنجی‌های خوشمزه به سرش می‌زند.

نان برنجی از گذشته‌های دور سوغات اصلی این دیار بوده و این شیرینی‌های ریز و خوشمزه و متفاوت را خیلی‌ها می‌شناسند و در خیلی از نقاط کشور هم می‌توانند مشابهش را پیدا کنند، اما هیچ کدامشان طعم و مزه شیرینی‌های بازار سنتی کرمانشاه را ندارند و لطف خرید نان برنجی و نان خرمایی و کاک و دیگر شیرینی‌های کرمانشاهی به این است که از بازار قدیمی کرمانشاه دیدن کنی و وقتی فروشندگان مهمان نواز کرمانشاهی نان برنجی تعارفت می‌کنند، هوای خرید شیرینی به سرت بزند و خرید کنی‌...

رئیس اتحادیه صنف نان برنجی پزهای کرمانشاه می گوید: نان برنجی از گذشته‌های دور در این استان پخت می‌شده و هر چند در زمینه قدمت پخت این شیرینی خوشمزه اطلاعات مکتوبی در اختیار نداریم، اما شواهد موجود حاکی از آن هستند که نان برنجی پیش از 150 سال پیش و در دوره قاجار در کرمانشاه پخت می‌شده و نخستین کارگاه تولید این شیرینی خوشمزه در بازار سنتی کرمانشاه قرار داشته است. مجتبی صفایی نان برنجی را در فهرست قدیمی‌ترین سوغات های کشور قرار می‌دهد و می‌گوید: این شیرین خوشمزه در گذشته تحت عنوان کلوچه برنجی و در ابعادی بزرگ تر از نان برنجی‌های امروزی پخته می‌شده است.

رئیس اتحادیه صنف نان برنجی پزهای کرمانشاه سپس به بیان توضیحاتی در مورد علت پخت نان برنجی در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: در گذشته شالیزار‌های زیادی در استان کرمانشاه وجود داشته و برنج بخش زیادی از محصولات کشاورزی این استان را به خود اختصاص می‌داده و کرمانشاه نیز به علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و عتبات عالیات مسافرین زیادی داشته است و همین مسئله کرمانشاهی‌ها را به فکر پخت یک شیرینی انداخته تا توشه راه مسافران شود.

صفایی افزود: بعدها این شیرینی در ایام نوروز هم پخت می‌شده و رفته رفته این شیرینی به یکی از متفاوت‌ترین شیرینی‌های سنتی کشور معروف شد. رئیس اتحادیه صنف نان برنجی پزهای کرمانشاه ادامه داد: خواص این شیرینی خوشمزه کرمانشاهی در کنار کیفیت بالای آن سبب شده تا در اقصی نقاط دنیا مشتریانی داشته باشد. صفایی آردبرنج، روغن کرمانشاهی، زعفران، تخم مرغ، شکر و... را مواد اولیه پخت شیرینی دانست و گفت: از سیاه دانه نیز برای تزیین این شیرینی خوشمزه کرمانشاهی‌ها استفاده می‌شود.

وی در ادامه تعداد واحدهای فعال پخت شیرینی تحت پوشش اتحادیه نان برنجی پزها را 176 واحد دانست و گفت: 35 تا 40 واحد از این تعداد به تولید نان روغنی و مابقی به تولید نان خرمایی، کاک و نان برنجی مشغولند. وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان پخت سالانه نان برنجی وجود ندارد، گفت: سالانه حدود پنج هزار تن نان برنجی در استان کرمانشاه تولید می‌شود. وی در ادامه از مسافرین و افرادی که قصد خرید شیرینی‌های کرمانشاه را دارند، توصیه کرد: این شیرینی‌ها را از مراکز اصلی خریداری کنند تا خوردن مرغوب‌ترین و بهترین شیرینی‌ها را تجربه نمایند.

‌اگر ایام نوروز کرمانشاه را برای سفر انتخاب کردید، یادتان نرود حتما از این شیرینی‌های خوش مزه و متفاوت کرمانشاهی بخرید و مزه آن‌ها را امتحان کنید و ببینید که چگونه مزه شان تا همیشه زیر زبانتان می‌ماند و اگر هم کرمانشاهی هستید و قصد سفر دارید‌ یا منتظر مهمانان نوروزیتان نشسته‌اید، یادتان نرود با نان برنجی و کاک و نان خرمایی و دیگر شیرینی‌های کرمانشاهی نوروز را به کام خود و عزیزانتان شیرین تر کنید.
مرجع : ايسنا