به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۳۶۰۵۳۲

گروسی: آژانس در مورد ایران تضمین نمی‌دهد

گروسی: آژانس در مورد ایران تضمین نمی‌دهد
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا مقاصد صلح‌آمیز دارد.
رافائل گروسی در شصت‌وششمین کنفرانس عمومی این نهاد بین‌المللی اعلام کرد چنانچه در اجلاس قبلی نیز اشاره کردم، عدم اجرای تعهدات ایران، از جمله پروتکل الحاقی، بر توان آژانس برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاثیر جدی گذاشته است.
 گروسی افزود: در صورت اجرای تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف اطلاعاتی ناشی از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران برای نظارت بر فعالیت‌هایش از فوریه پارسال را رفع کند.
ایران از زمستان سال ۱۳۹۹ دسترسی آژانس به دوربین‌های مدار بسته نصب شده در تاسیسات هسته‌ایش را متوقف و همکاری‌ها با این نهاد بین‌المللی را محدود کرده است. ایران همچنین از شفاف‌سازی پیرامون کشف آثار ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده خود خودداری کرده و احیای برجام را به بسته شدن پرونده این سایت‌ها گره زده است؛ موضوعی که آژانس و اعضای اروپایی برجام همراه با آمریکا آن را رد کرده‌اند.
 گروسی در ادامه با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر ابزارهای نظارتی آژانس گفته است چالش‌های قابل توجهی برای تایید انطباق وضعیت اعلام شده توسط ایران درباره سانتریفوژ‌ها و رآکتور آب سنگین اراک از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت.او در ادامه تصریح کرد با توجه به توافق پادمانی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای با ایران، آژانس تلاش‌هایی برای تعامل با تهران به منظور حل مسائل مربوط به کشف ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده آن انجام داده، اما جمهوری اسلامی از ژوئن امسال ایران تعامل خود را با آژانس متوقف کرده است.
مدیرکل آژانس می‌گوید به همین دلیل مسائل پادمانی هنوز حل نشده و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.
گروسی در ادامه گفت این نهاد بین‌المللی باز هم بدون هیچ تاخیری آماده تعامل دوباره با ایران برای حل مسائل باقی مانده است: ما باید راه‌حل‌های مشترکی برای مشکلاتی پیدا کنیم که اگر آن مشکلات را به صورت مشارکتی حل نکنیم، از بین نمی‌روند.

 
برچسب ها: رافائل گروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها