به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۶۰۵۳۴

افزایش حملات روسیه با پهپادهای ایرانی

افزایش حملات روسیه با پهپادهای ایرانی
گروه بین الملل: دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که در پی افزایش حملات روسیه با استفاده از پهپادهای جنگی ایران به ناحیه اودسا، رئیس‌جمهوری و فرماندهان ارتش اوکراین برای مقابله با این سلاح‌ها تشکیل جلسه داده‌اند.
سخنگوی فرمانداری اودسا در یک نشست خبری گفت که طی روزهای گذشته ارتش روسیه در حملات به این ناحیه حداقل از پنج فروند پهپاد ایرانی مدل «شاهد ۱۳۶» استفاده کرده است.
به گفته او، هدف یکی از این حملات که بامداد دوشنبه صورت گرفت، یک تاسیسات نظامی در جنوب اودسا بوده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز اول مهر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را محکوم کرد و دولت اوکراین با لغو اعتبارنامه سفیر ایران مناسبات دیپلماتیک با تهران را قطع کرد.
در مقابل، دولت ایران که ارسال پهپادهای نظامی به روسیه را همواره تکذیب می‌کند، اعلام کرد که به تصمیم دولت اوکراین «واکنش مناسب» نشان خواهد داد.
دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که زلنسکی در جلسه ویژه‌ای با حضور وزیر دفاع، فرمانده بخش اطلاعات ارتش و تعداد دیگری از مقامات نظامی ارشد این موضوع را بررسی کرده است و حاضران در این جلسه استفاده نیروهای دشمن از جنگ‌افزارهای جدید و نحوه مقابله با آن را بررسی کردند.
جنگ‌افزارهایی که اوکراین در ماه‌های اخیر دریافت کرده است از جمله موشک‌اندازهای «هیمارس»، موشک‌های ضد تانک «جاولین» و پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه تاثیر مهمی بر قدرت دفاعی و تهاجمی ارتش اوکراین داشته‌اند.سرفرماندهی ارتش اوکراین در جنوب این کشور  گفته بود که چندین پهپاد ایرانی مدل «شاهد ۱۳۶» را بر فراز آب‌های نزدیک به بندر اودسا سرنگون کرده است. نیروی هوایی اوکراین نیز در بیانیه جداگانه‌ای از سرنگونی یک پهپاد ایرانی بزرگ‌تر به نام «مهاجر ۶» برای اولین بار خبر داد.
همزمان کاخ کرملین گفت که در مورد موضوع جنگ‌افزارهای هسته‌ای با واشینگتن «تماس‌های پراکنده‌ای» برقرار شده است. آمریکا روز یکشنبه هشدار داد که استفاه از سلاح‌های هسته‌ای برای حفاظت از مناطق اشغالی اوکراین که قرار است به خاک روسیه الحاق شوند «پیامدهای فاجعه‌باری» خواهد داشت.
رای‌گیری در همه‌پرسی برای الحاق مناطق اشغالی در چهار استان دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به خاک روسیه برای چهارمین روز پیاپی ادامه دارد و قرار است روز سه‌شنبه به پایان برسد.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته گذشته هشدار داد که روسیه از تمامی جنگ‌افزارهای تخریب گسترده برای حفاظت از قلمرو خود استفاده خواهد کرد. سخنان او در غرب به این معنا تعبیر شد که مسکو پس از الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک خود در برابر حمله اوکراین برای بازپس‌گیری این مناطق ممکن است از سلاح‌ هسته‌ای استفاده کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه بدون ورود به جزئیات گفته بود که آمریکا به کاربرد سلاح‌های هسته‌ای علیه اوکراین «قاطعانه» پاسخ خواهد داد و افزوده بود که واشینگتن در تماس خصوصی «معنای دقیق این واکنش» را برای روسیه تشریح کرده است.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در مورد سخنان  سالیوان گفت: «کانال‌هایی برای گفت‌وگو در سطوح مناسب وجود دارد ولی این تماس‌ها پراکنده است. از طریق این تماس‌ها حداقل می‌توان پیام‌های اضطراری در مورد مواضع طرف مقابل را رد و بدل کرد».مقامات اوکراینی می‌گویند ساکنان مناطق اشغالی با زور وادار به شرکت در همه‌پرسی شده‌اند و سربازگیری اجباری در این مناطق آغاز شده است. ساکنان این چهار استان حدود ۱۵ درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می‌دهند ولی تمامی قلمرو این استان‌ها در تصرف ارتش روسیه نیست.
همزمان، طی روزهای گذشته اعتراض‌ها به سربازگیری برای بسیج بخشی از نیروی ذخیره ارتش روسیه در شهرهای مختلف این کشور ادامه داشته است.
در جریان درگیری پلیس با معترضان در ناحیه داغستان که بیشتر ساکنان آن مسلمان هستند طی دو روز گذشته حداقل صد نفر بازداشت شده‌اند. به گفته مقامات محلی در ناحیه ایرکوتسک سیبری یک جوان ۲۵ ساله به سوی دفتر ثبت نام مشمولین تیراندازی کرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها