کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خواص لیمو در تقویت دستگاه ایمنی بدن

5 مهر 1401 ساعت 11:57


گروه علمی: لیمو ترش یکی از انواع میوه‌های درختی است که در دسته بندی مرکبات جای می‌گیرد. لیمو طبیعتی سرد و خشک دارد و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B۶، ویتامین B کمپلکس، فولات، ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، روی، فیبر و لیمونن است.
ترش لیمو حاوی مقادیر غنی از اسید سیتریک است. تمدن‌های باستانی معتقد بودند که لیموترش می‌تواند تمامی سموم را از بدن دفع کند و برخی از تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که این موضوع می‌تواند صحیح باشد، به خصوص مطالعه‌ای که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، فعالیت بیولوژیکی مرکبات، به طور خاص بیوفلاونوئید در فعالیت‌های ضد سرطانی را تایید می‌کند. در ادامه با برخی از خواص لیموترش آشنا خواهید شد.

خواص لیمو ترش برای کبد
اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و از این طریق می‌تواند به سم زدایی از سموم بدن کمک کند. از دیگر خواص لیمو ترش این است که لیمو ترش منبعی غنی از ویتامین C بوده که به شکستن الکل در کبد کمک می‌کند.یکی از موادی که می‌تواند از کبد محافظت کند و باعث حفظ سلامت کبد شود، هسپریدین است و لیمو ترش حاوی هسپریدین است. از همین رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای بهره‌مندی از این خواص لیمو ترش، لیمو ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص لیمو ترش در پاکسازی پوست صورت
آب لیمو ترش فواید بسیار زیادی برای پوست صورت دارد که یکی از این فواید آن از بین بردن لک‌های روی پوست صورت است. جالب است بدانید آب لیمو ترش علاوه بر رفع لک‌ها روی پوست صورت می‌تواند باعث سفیدتر شدن پوست نیز شود.برای این منظور و تاثیرگذاری حداکثری روی لک‌های پوست صورت باید از ماسک آب لیمو ترش استفاده کنید. برای تهیه ماسک لیمو ترش آب یک لیمو ترش تازه را بگیرد، سپس با یک پنبه یا پارچه تمیز آن را روی لک‌های صورت بزنید و به آرامی ماساژ دهید.

پس از اینکه تمام لک‌های صورت را با ماسک لیمو ترش ماساژ دادید اجازه دهید ماسک ۳۰ دقیقه روی پوست صورت بماند سپس آن را با آب سرد بشویید. به یاد داشته باشید که پس از استفاده از آب لیمو ترش روی پوست صورت نباید از منزل خارج شوید و به هیچ وجه نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

فواید لیمو ترش برای سرطان
از جمله خواص لیمو ترش می‌توان به خواص ضد سرطانی آن اشاره کرد. لیمو ترش سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین موجب خنثی سازی و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که از عوامل ایجاد کننده سرطان‌ها هستند، می‌شوند.لیمو ترش از مرکباتی است که در کشتن سلول‌های سرطانی معجزه می‌کند و قدرتی ۱۰۰۰۰ بار قوی‌تر از شیمی درمانی دارد.

خواص لیمو در تقویت دستگاه ایمنی بدن
آب لیمو سرشار از ویتامین C است. زمانی که مضطرب می‌شوید، یکی از اولین چیز‌هایی که در بدن شما کاهش می‌یابد، میزان ویتامین C در دسترس دستگاه ایمنی بدن شماست؛ به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند در روز‌های پراسترس ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

خواص ضد پیری لیمو
مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو باعث می‌شود این میوه‌ پرخاصیت با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و بروز نشانه‌های پیری را به تاخیر بیندازد. رادیکال‌های آزاد دلیل عمده‌ پیری هستند. رادیکال‌های آزاد ظرفیت تولید مجدد سلول‌های پوست را کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها با این رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و ظرفیت بازسازی سلول‌ها را بهبود می‌بخشند.مصرف مرتب آب و لیمو بروز چین و چروک‌ها، خطوط، و دیگر نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد.

خواص لیمو ترش برای سنگ کلیه
از دیگر خواص لیمو ترش وجود مقادیر بالای اسید سیتریک در آن است که موجب افزایش حجم و PH ادرار شوه و از این طریق می‌تواند به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک کند. مصرف ترکیب سیر و لیمو ترش یک گزینه درمانی مناسب برای درمان سنگ کلیه و عفونت‌های کلیه مفید است.

خواص لیمو برای هضم آسان و بهبود گوارش
یکی از خواص لیمو ترش این است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. لیمو ترش باعث افزایش ترشح بزاق در دهان می‌شود و به همین جهت باعث بهبود گوارش می‌شود. ضمن اینکه اسیدیته طبیعی که در لیمو ترش موجود است باعث می‌شود فرایند هضم غذا بهتر صورت بگیرد.

خواص ضد التهابی لیمو
اگر مرتب آب لیمو مصرف کنید، اسیدیته بدن شما کاهش خواهد یافت و از بروز برخی اختلالات جلوگیری خواهد کرد. آب لیمو اوریک‌اسید موجود در مفاصل را از بین می‌برد؛ اسیدی که یکی از عوامل اصلی التهاب در ناحیه‌ مفاصل است. از آن‌جا که لیمو دارای خاصیت ضد التهابی است، می‌تواند به درمان گلو درد و لوزه کمک کند. لیمو هم‌چنین می‌تواند سوزش سر معده را نیز تسکین دهد.

لیمو راهکاری مناسب برای خلاصی از بوی عرق
از آن‌جا که لیمو به صورت طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است، می‌تواند بوی بد عرق را از بین ببرد. در دوران باستان، زن‌ها عادت داشتند برای خلاصی از بوی عرق، لیمو را با فشار به زیر بغل‌های‌شان می‌مالیدند.شما می‌توانید از آب لیمو در وان حمام‌تان استفاده کنید. فقط کافی است یک لیموی تازه را ببرید و آب آن را در وان بریزید تا از بوی بد عرق خلاص شوید.

خواص لیمو ترش برای درمان یبوست
لیمو ترش غنی از فیبر است و این فیبر موجب بهبود حرکات روده شده و از یبوست پیشگیری می‌کند. ترکیب آب لیمو ترش و نمک یک روش درمانی سریع برای یبوست است. برای پاکسازی روده‌های خود می‌توانید ترکیب تب ولرم و آب لیمو ترش را مصرف کنید.

خواص لیمو ترش برای دندان و لثه
جالب است بدانید آب لیمو ترش می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. برای این منظور باید آب لیمو ترش را روی دندان بچکانید. ضمن اینکه برای جلوگیری و توقف از خونریزی لثه بسیار مفید است. علاوه بر این موارد آب لیمو ترش می‌تواند باعث خوشبو شدن دهان نیز شود.


کد مطلب: 360568

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360568/خواص-لیمو-تقویت-دستگاه-ایمنی-بدن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir