به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۶۰۶۵۵

مناظره‌ای که از تلوبیون حذف شد

مناظره‌ای که از تلوبیون حذف شد
گروه سیاسی: از روز اعلام فوت قطعی مهسا امینی تجمع‌هایی در شهر‌های مختلف کشور شکل گرفت. صدا و سیما در مواجهه با چنین شرایطی با دعوت از فعالان سیاسی و کارشناشان مخالف و موافق قانون حجاب، گشت ارشاد، عملکرد‌ها و... برنامه‌هایی را به‌صورت مناظره‌ی زنده تهیه و پخش کرد.
برنامه شیوه از شبکه چهار که درباره اتفاقات اخیر مناظره برگزار می‌کند؛ این قسمت که مناظره تقی آزاد ارمکی و ابراهیم فیاض بوده را از تلوبیون حذف کرده است.
تقی آزاد ارمکی -جامعه‌شناس- و ابراهیم فیاض -مردم‌شناس- مهمانان برنامه‌ی «شیوه» در شبکه‌ی ۴ بودند که اول مهرماه روی آنتن رفت و درباره‌ی تحولات اجتماعی و ناآرامی‌های اخیر گفتگو کردند.
ابراهیم فیاض از مسیر اشتباه در مبانی گفت و به فقیر کردن علوم انسانی در ایران انتقاد کرد. او مدرنیزاسیون را در ایران نمایشی و نتیجه‌ی پول نفت دانست و در نقد عرفان گفت: «عرفان ضدهنر و ضدعقل است، وقتی مذهب عرفانی شود، ضدهنر، ضدفلسفه و ضدفرهنگ می‌شود.»
تقی آزاد ارمکی، با اشاره به این‌که جامعه از مجموعه‌ی بحران‌ها خسته شده و حتی شیوه‌ی برگزاری انتخابات آزارنده است، به روش اداره‌ی کشور انتقاد و آن‌را ترویج دهنده‌ی تنهایی عنوان کرد. به گفته‌ی این جامعه‌شناس ایرانیت و اسلامیت به رسمیت شناخته نشده‌اند. او در توضیح حرفش اضافه کرد: «فکر می‌کنیم انقلاب کردیم و اسلام وارد ایران شد و شیعه شدیم! ایران یک پدیده تاریخی‌ست. تاریخمند است. چرا باید از کوروش بترسیم؟ در ایران تاریخ را یک‌وجهی می‌نویسیم.»
آزاد ارمکی حذف طبقه‌ی متوسط و اهالی فرهنگ و هنر را آسیب جدی برای جامعه دانست و گفت: «سر جامعه را به اسم بورژوازی بریدند. وقتی جامعه به لحاظ اقتصادی بی‌سر است، طبقه متوسط شروع می‌کند به تراشیدن سر خودش. در بحران‌ها طبقه متوسط باید میانداری کند، ولی نیست، چون مشروعش نکردیم.»
او در ادامه افزود: «جامعه از لحاظ فرهنگی صاحب ندارد! یک هنرمند، یک عکاس، یک روزنامه‌نگار و... الان باید میانداری جامعه را بکند، کجاست؟ دانشگاهی‌ها کجا هستند؟ دانشگاهی واقعی! نه کسانی که معلوم نیست چه کسانی برایشان مقاله نوشته است. بعد مجبوریم از نیروی انتظامی برای آرام کردن و خشونت دعوت کنیم.»
ویدئوی این مناظره بدون هیچ توضیحی از روی سایت تلوبیون (وبسایت متعلق به صدا و سیما) حذف شده است.
 
برچسب ها: مهسا امینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها