به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۶۰۷۱۸
فاصله درآمد تا هزینه زندگی خانوار‌ها بیشتر شد

سبد معیشت خانوار‌ها در نیمه دوم سال چقدر می‌شود؟

سبد معیشت خانوار‌ها در نیمه دوم سال چقدر می‌شود؟
گروه اقتصادی: انتظار می‌رود با بودجه سال ۱۴۰۱ و راه‌های جبران کسری آن که از سوی دولت و مجلس به تصویب رسیده، در نیمه دوم سال جاری طوفان ویران کننده‌ای اقتصاد کشور را در بر بگیرد که بخش بزرگی از جمعیت کارگری و اقشار کم درآمد جامعه درگیری‌های جدیدی را در بخش تأمین نیاز‌های اولیه زندگی را تجربه خواهند کرد.

به باور برخی فعالان اقتصادی، اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند به افزایش نرخ تورم در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منجر شود. بنابر اعلام رسمی وزارت اقتصاد و امور دارایی، اجرای قانون بودجه تورم‌زای سال ۱۴۰۱ در چهار ماه نخست  بیست هزار میلیارد تومان  کسری به بار آورده است.از طرف دیگر با به اجرا درآمدن برنامه اصلاح ارز ترجیحی، اقتصاد ایران در معرض موج جدیدی از نوسانات تورمی قرار گرفت.

این در حالی است که گزارش جدید مرکز آمار ایران از تورم مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد، در شهریور ماه ۱۴۰۱، اقلام خوارکی و آشامیدنی از جمله کالا‌های پیشتاز در افزایش قیمت بودند.به موجب این گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی‌ها برای شهریور ماه امسال، ۷۶٫۱ واحد درصد ثبت شده است. در این گزارش، برای نرخ تورم عموم اقلام خوراکی بالای ۵۰ درصد ثبت شده است، در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی، گروه روغن و چربی با تورم نقطه به نقطه ۲۷۱ واحد درصد رکورد دار افزایش قیمت بود.

براساس این برآورد جدید، مجموع هزینه‌های یک زندگی حداقلی از حدود ۱۰ میلیون تومان در انتهای سال ۱۴۰۰ به بیش از هفده میلیون تومان در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۱ رسیده بود.تایید افزایشی شدن نرخ تورم اقلام خوراکی در گزارش مرکز آمار ایران، موید ارزیابی اخیری است که کمیته تعیین دستمزد‌های کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور از افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی هزینه‌های زندگی داشت.

این در حالی است برخی کارشناسان اقتصادی نیزبا توجه به شیب تند تورم پیش بینی می‌کنند در صورت ادامه اجرای سیاست‌های اقتصادی کنونی دولت سیزدهم، حداقل مخارج زندگی یک خانواده سه نفره تا پایان سال از مرز ۲۰ میلیون تومان در ماه نیز عبور کند.گزارش‌ها حاکی از آن است که در نیمه دوم سال یک خانواده سه نفره کارگری اگر ماهانه ۲۰ هزارتومان درآمد ثابت داشته باشند، می‌تواند از عهده مخارج ابتدایی زندگی مانند، اجاره خانه در مرکز شهر، خرید چند کیلو گوشت و مرغ و هزینه‌های ساده آموزش و درمان سرپایی بربیاید که دراین زمان باید خدا رو شکر کند که چرخ زندگیشان تا اندازه‌ای در حال چرخش است و هنوز تا توقف فاصله دارد!

سهراب هاشمی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی  می‌گوید: سیاست‌های تیم اقتصادی دولت بر خلاف وعده‌های پیشین و نقطه نظرات امروزشان وضعیت اقتصاد و معیشت خانوار‌ها را بدون در نظر گرفتن افزایش سطح درآمد و رفاه، به بدترین شکل ممکن رسانده است.وی ادامه داد: اگر دولت در اجرای برنامه‌های تورم‌زای خود تجدید نظر نداشته باشد، ممکن است در سایه افزایش نرخ تورم و تشدید مشکل کسری بودجه، هزینه‌های زندگی و سبد معیشت خانوار ۳ نفره تا پایان سال جاری به بیش از ۲۰ میلیون تومان در ماه نیز افزایش یابد.

به گفته این تحلیلگر مسائل اقتصادی؛ طبق آمار ارائه شده، امروز وضعیت درآمد یک خانواده سه نفره کارگری برای تأمین سبد معیشت به بیش از ۱۷ میلیون تومان رسیده است که با احتساب به تورم بیش از ۵۰ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده این درآمد تنها برای تأمین نیاز‌های اولیه و پایین‌تر از حد متوسط برای این خانوارهاست.هاشمی در رابطه با دلیل افزایش تورم سبد معیشت خانوار‌ها می‌گوید: پول پاشی بدون در نظر گرفتن تبعات آن و تصمیمات نادرست در نظام ارزی کشور توانست وضعیت معیشت مردم را به گونه‌ای به خطر بیندازد که افزایش نرخ تورم به موجب سناریوی گرانی ها، به بیش از انتظار رسیده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه پیش بینی برای وضعیت اقتصاد کشور بسیار سخت است، گفت: همواره احتمالات در بخش اقتصاد کشور با توجه به نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های خارجی و اتفاقات در بخش سیاست داخلی بسیار سخت و گاهاً دور از واقعیت است، اما همه بر این باوریم که با توجه به تصمیمات تیم اقتصادی دولت سیزدهم درابتدای سال دوم از عمر این دولت نشان می‌دهد که پیش بینی برای آینده سبد معیشت مردم خیلی نا امید کننده و متأسفانه واقعی است.
 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار گرفته اند و این واقعیت تلخی است، گفت: تأمین سبد معیشت یک خانوار ۳ نفره کارگری به ۲۰ میلیون تومان در ماه برای شش ماه دوم سال جاری قابل پیش بینی است و علی رغم سانسور‌های آماری، فقر در بین خانواده‌های کارگری بیشتر خواهد شد.
برچسب ها: تورم فقر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها