به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۳۶۰۷۸۲

مرغ، شکر، گوشت؛ تغییر قیمت ۳ کالای اساسی

مرغ، شکر، گوشت؛ تغییر قیمت ۳ کالای اساسی
گروه اقتصادی: آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت انواع برنج، شکر و گوشت در مردادماه بین حدود ۱۶ تا ۲۰۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به دو نوع برنج ایرانی بوده است.

به گزارش ایسنا، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در مرداد ماه مربوط به انواع برنج ایرانی بوده، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک با ۲۰۳.۶ و ۱۹۶.۶ درصد افزایش، از میانگین ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان در مرداد ماه سال قبل، به بیش از ۱۱۰ تا ۱۱۶ هزار تومان رسیده است.در سال ۱۴۰۰ جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود.در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد، سال گذشته ممنوعیت زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد. امسال هم ممنوعیت فصلی برنج اجرا نشد.

تغییرات قیمت برنج خارجی
قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۶۵.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد ماه امسال رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با افزایش ۱۵.۹ درصدی به نزدیک ۱۸ هزار تومان رسیده است.

مرغ در رتبه دوم
قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مرداد ماه با افزایش ۱۰۵.۲ درصدی به بیش از ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۲۷ هزار تومان بوده است.نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در اوایل آذر سال قبل ۳۱ هزار تومان تعیین شده بود، اما در سال جاری با حذف ارز دولتی و جایگزین شدن یارانه نقدی، قیمت آن ۶۰ هزار تومان تصویب شد.

شکر چقدر گران شد؟
در این میان شکر در رتبه بعدی افزایش قیمت قرار دارد که قیمت آن ۹۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است؛ به طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۱۳ هزار تومان در مرداد ماه سال قبل به حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟
در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۶۲.۱ و ۳۷.۳ درصد افزایش در مرداد سال قبل به حدود ۱۷۸ و ۱۹۶ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۲۱ و ۱۳۰ هزار تومان بوده است.بر این اساس، کمترین افزایش قیمت نسبت به سال قبل مربوط به برنج تایلندی بوده است.
برچسب ها: کالای اساسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها