به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۳۶۰۷۹۹

قطعنامه علیه روسیه صادر می‌شود؟

قطعنامه علیه روسیه صادر می‌شود؟
گروه بین الملل: پس از اعلام نتایج همه‌پرسی الحاق در چهار منطقه اوکراین، آمریکا گفت که قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد که همه پرسی برگزار شده توسط روسیه در مناطق اوکراین را محکوم می‌کند.
 سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: این قطعنامه که قرار است به طور مشترک با آلبانی ارائه شود، از کشور‌های عضو می‌خواهد که وضعیت تغییر یافته اوکراین را به رسمیت نشناسند و همچنین روسیه را به عقب کشاندن نیروهایش ملزم کنند.
لیندا توماس گرینفیلد گفت: «رفراندم ساختگی روسیه، اگر پذیرفته شود، جعبه پاندورایی باز خواهد شد که ما نمی‌توانیم آن را ببندیم.
وی گفت که ایالات متحده به سرعت در حال کار برای ارائه قطعنامه است، اما جزئیاتی در مورد زمان رسمی شدن آن ارائه نکرد.
روسیه توانایی وتوی قطعنامه را دارد، اما توماس-گرینفیلد گفت: اگر روسیه تصمیم بگیرد مسئولیتی را نپذیرد به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رویم تا پیامی غیرقابل انکار به مسکو ارسال کنیم.
شورای امنیت که در سال جاری بیش از ۲۰ بار درباره اوکراین تشکیل جلسه داده، نتوانسته است اقدام معناداری انجام دهد، زیرا روسیه به همراه ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین عضو دائمی دارای حق وتو است.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، بدون اشاره مستقیم به قطعنامه‌ای که توماس-گرینفیلد از آن سخن گفته بود، گفت که همه پرسی‌ها شفاف و با رعایت معیار‌های انتخاباتی انجام شده است.
او گفت: «اگر کی‌یف اشتباهات و خطا‌های استراتژیک خود را تشخیص ندهد و با منافع مردم خود کنار نیاید و کورکورانه راه افرادی که آن‌ها را بازی می‌دهند برود، این روند ادامه خواهد یافت.
نبنزیا گفت: ما بار‌ها تاکید کردیم که با مشارکت رئیس‌جمهور زلنسکی یا نماینده او فی نفسه مخالف نیستیم. اما آن‌ها باید به صورت فیزیکی در این جلسه حضور داشته باشند. شورای امنیت نباید به تریبونی برای نمایش‌های سیاسی یا سالن سینما تبدیل شود. با چنین مسائلی، هر گونه بردباری به طور جدی به اقتدار شورا لطمه می‌زند.
معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: هر همه پرسی که تحت این شرایط و با لوله تفنگ برگزار می‌شود، هرگز نمی‌تواند آزاد یا عادلانه باشد.
مقامات مستقر توسط روسیه در چهار منطقه اوکراین روز سه‌شنبه پس از پنج روز رای‌گیری، اعلام کردند اکثریت زیادی به نفع تبدیل شدن به بخشی از روسیه رای داده‌اند. همه پرسی برای تبدیل شدن به بخشی از روسیه، پس از بازپس گیری مناطق وسیعی از شمال شرق اوکراین، به سرعت سازماندهی شد. روسیه می‌تواند ظرف چند روز برای رسمی کردن الحاق اقدام کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به شورای امنیت گفت که نتایج از پیش تعیین شده است؛ او خواستار حذف روسیه از همه سازمان‌های بین‌المللی و اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو شد.
زلنسکی در سخنانی مجازی گفت: «عادی دانستن این همه پرسی ساختگی از سوی روسیه، اجرای به اصطلاح سناریوی کریمه و تلاش دیگر برای الحاق خاک اوکراین به این معنی است که با رئیس جمهور روسیه چیزی برای گفتگو وجود ندارد».
روسیه در ابتدای این نشست شکایت کرد که زلنسکی نباید اجازه داشته باشد از طریق لینک ویدیویی صحبت کند چرا که این امر برخلاف قوانین سازمان ملل متحد است.
ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در این نشست گفت که انزوا و تحریم‌ها تنها به بن‌بست منجر می‌شود. ژانگ درخواست پکن را برای مذاکراتی که "شامل نگرانی‌های مشروع مربوطه" برای پایان دادن به درگیری باشد، تکرار کرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها