به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۶۰۸۰۵

بارش باران و کاهش دما در ۱۰ استان کشور

بارش باران و کاهش دما در ۱۰ استان کشور
گروه جامعه: سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و کاهش دما در ۱۰ استان، وزش باد شدید در ۵ استان و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در خلیج فارس هشدار داد.به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، رعدوبرق در مناطق مستعد احتمال تگرگ، وزش باد شدید وقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دما از اوایل هفته در نیمه‌شمالی کشور به‌ویژه در نواحی شمال‌شرق از چهارشنبه تا یکشنبه (۶ تا ۱۰ مهرماه) خبر داد.
 
این شرایط جوی روز چهارشنبه و پنجشنبه درهرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب و جنوب غرب کرمان، جمعه درهرمزگان، جنوب و غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و شرق تهران، شنبه درهرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان، تهران و یکشنبه درهرمزگان، جنوب فارس، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، دامنه و ارتفاعات سمنان و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، صاعقه، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی، احتیاط در تردد جاده‌ای به‌ویژه از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کنترل و جلوگیری از ورود رواناب به باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به انبار یا مکان‌های مسقف، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران در مکان‌های ایمن هنگام وقوع رعد و برق را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار طی روزهای شنبه ویکشنبه ( ۹ و ۱۰ مهرماه) خبر داد.این شرایط جوی روز یکشنبه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان مورد انتظار است. 

بر اثر این مخاطره، وزش باد شدید، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از وزش باد با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی به‌طور میانگین از ۱ تا ۱.۵ متر در نواحی فرا ساحلی میانگین از ۱.۵ تا ۲ متر در خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان از چهارشنبه تا پنجشنبه ( ۶ و ۷ مهرماه) خبرداد.بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی دور از انتظار نیست. 

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های این مخاطره محدودیت و احتیاط در فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه ‌می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هوشناسی از وزش باد، افزایش ارتفاع امواج همراه با فعالیت سامانه بارشی و افزایش ارتفاع امواج در نواحی ساحلی میانگین از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی میانگین از ۱.۵ تا ۲ متر از جمعه تا شنبه( ۸ و ۹ مهرماه) در دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل مازندران، گلستان، گیلان خبر داد.
در اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره پرهیز از شنا، محدودیت و احتیاط در فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
برچسب ها: هواشناسی بارندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها