به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۳۶۰۸۱۳

آئین‌نامه گره واردات خودرو را کور کرد

آئین‌نامه گره واردات خودرو را کور کرد
گروه اقتصادی: واردات خودرو که از اواسط خردادماه به صورت رسمی آزاد شد و دولت و وزارت صمت از سوی مجلس مکلف به تدوین آئین نامه اجرایی آن شدند همچنان بلاتکلیف مانده است. هرچند وزارت صمت پس از حدود دو ماه تاخیر آئین نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد و با اعلام مسئولین قرار بود تا آخر شهریور ماه شرکت های متقاضی برای واردات خودرو مشخص شوند اما همچنان پس از گذشت یک هفته از مهرماه همچنان خبری از ادامه روند واردات خودرو نیست و همین موضوع سبب شده پیش بینی ورود خودروهای وارداتی تا آذرماه در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

در این بین علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اعلام اینکه که عملا از مهرماه امکان واردات خودرو وجود دارد گفت: با توجه به طی فرآیند ثبت سفارش و تامین ارز اگر همه چیز طبق پیش بینی ها پیش برود از آذر و دی باید شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار باشیم.اقتصادآنلاین در گفت و گو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پیگیر موضوع واردات خودرو و ثبت شرکت های واردکننده شد.

مهدی دادفر در ابتدا در واکنش به اظهار نظر مجمع واردات در خصوص واردات خودرو گفت: مجمع واردات تا به الآن چه زمانی در خصوص واردات خودرو اظهار نظر کرده است؟ آیا اصلا این مجمع خودرویی وارد کشور کرده که بخواهد در خصوص واردات خودرو اظهار نظر کند؟ مجمع واردات عملا هیچ ارتباطی با واردات خودرو ندارد و اظهار نظر این مجمع در خصوص واردات خودرو به دلیل عدم تعامل وزارت صمت با انجمن واردکنندگان خودرو است. اظهار نظر این مجمع در خصوص موضوعات تخصصی همچون واردات خودرو تنها به این دلیل است که دولت بتواند حرف های مورد پسند خود را از طریق این مجمع بازگو کند.

با دستورالعمل اعلامی از سوی وزارت صمت خودرویی وارد کشور نخواهد شد
مهدی دادفر در ادامه گفت: جدا از تمام این بحث ها باید گفت با این دستورالعمل اعلامی از سوی وزارت صمت خودرویی وارد کشور نخواهد شد. این دستورالعمل به قدری پیچیده است که شرکت های خصوصی واردکننده به راحتی قادر به حل آن نخواهند بود و تا مشخص نشدن مسائلی همچون سود بازرگانی و تعرفه واردات که از مسائل اصلی برای شرکت های واردکننده است نمی توان از این شرکت ها انتظار ورود به مسئله واردات خودرو داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه و در خصوص مشکلات دستورالعمل اعلامی وزارت صمت به سرویس خودروی اقتصادآنلاین گفت: تا زمانی که مسائل مهمی در خصوص واردات خودرو تعیین تکلیف نشده و حتی شرکت های واردکننده اختیار فروش خودروی وارداتی را ندارند و سود و تعرفه را هم پس از فروش خودرو در بورس کالا متوجه می شوند، چرا از این شرکت ها انتظار ثبت نام برای واردات خودرو دارید؟

مهدی دادفر در خصوص علت تاخیر در اعلام شرکت های متقاضی واردات خودرو گفت: وزارت صمت باید فضایی فراهم کند تا شرکت ها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و با وجود این مشکلات و ابهامات در دستورالعمل واردات خودرو عملا ممکن نیست استقبالی از واردات خودرو از سوی شرکت های خصوصی شود. به عقیده وی دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودرو تنها راهی برای فرار از مسئولیتی است که مجلس شورای اسلامی به وزارت صمت محول کرده است و همین موضوع موجب وجود ابهامات بسیار زیادی در این دستورالعمل شده است. ابهاماتی که نقش تاثیرگذاری در واردات خودرو دارند و وجود چنین ابهاماتی برای شرکت های واردکننده مانع ورود خودرو به کشور می شود.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو همچنین در خصوص واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی گفت: یکی از شائبه ها این است که آئین واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده باشد و نکته عجیب این است که چرا پس از گذشت این مدت هنوز خودروسازان خودرو وارد نکرده اند؟ دستورالعمل واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده و علت عدم استفاده خودروسازان از این ظرفیت مشخص نیست.

مهدی دادفر در خصوص واردات خودرو اقتصادی با قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گفت: با توجه به شرایط خودروسازان که نمی توانند خودرویی ارزان تر از ۲۰۰ میلیون تومان تولید کنند بعید است وزارت صمت اجازه ورود و عرضه چنین خودروهایی را به بازار بدهد. این موضوع به این دلیل است که ورود خودروهای ارزان قیمت وارداتی به بازار به معنای نابودی و توقف صنعت خودرو در کشور خواهد بود. وی در ادامه گفت: ما در گذشته هم توانایی واردات خودروی ارزان تر از محصولات داخلی را داشتیم اما دولت با مدل های قیمت گذاری خود اجازه چنین کاری را نداد تا صنعت خودروی کشور تعطیل نشود.
مرجع : اقتصاد آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها