به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۶۰۸۵۱

فردان مردان روس به آسیای مرکزی

فردان مردان روس  به آسیای مرکزی
 گروه بین الملل: با بالا گرفتن احتمال بسته شدن مرزهای روسیه به روی مردان مشمول بسیج نیروهای ذخیره، گزارش‌ها حاکی از آغاز سیل ورود فراریان روس به کشورهای آسیای مرکزی است.
به‌دنبال ناکامی‌های پیاپی یک ماه اخیر ارتش روسیه در جبهه‌های جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور هفته پیش فرمان بسیج نیروهای ذخیره برای فرستادن ۳۰۰ هزار سربازان جدید به جبهه‌های جنگ را صادر کرد.گزارش‌ها حاکی است که در این مدت حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردان مشمول فرمان پوتین وارد قزاقستان و شماری دیگر نیز راهی قرقیزستان و ازبکستان شده‌اند.
وزیر کشور گرجستان گفت تعداد افرادی که از روسیه وارد این کشور می‌شوند در روزهای اخیر تقریباً دو برابر شده و از پنج هزار تا شش هزار نفر در روز به ۱۰ هزار نفر در روز رسیده است.مقامات مرزی محلی مغولستان هم گفتند که ورود روس‌ها به این کشور سه برابر شده و به روزی سه هزار نفر رسیده است.در شهر اورال، واقع در قزاقستان، مقام‌های محلی ناچار شده‌اند که به صدها نفر از فراریان روس در سالن‌های سینما و پارک‌ها سرپناه بدهند.
بنابر این گزارش، روند ورود روس‌ها همچنین باعث بالا رفتن قیمت اجاره خانه و اعتراض شهروندان قزاق شده و قاسم ژومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، از قصد خود برای گفت‌وگو با مسکو برای جلوگیری از این هجوم مهاجران خبر داده است.
در تاشکند، پایتخت ازبکستان و دیگر شهرهای آن کشور نیز شمار زیادی از مردان روس «سرمازده، خسته و گرسنه» در خیابان‌های این شهرها حضور دارند.
همزمان، طی روزهای گذشته اعتراض‌ها به سربازگیری برای بسیج بخشی از نیروی ذخیره ارتش روسیه در شهرهای مختلف این کشور ادامه داشته و بیش از دو هزار نفر در ۳۵ شهر روسیه به‌دلیل اعتراض به این فرمان بازداشت شده‌اند.در جریان درگیری پلیس با معترضان در ناحیه داغستان که بیشتر ساکنان آن مسلمان هستند نیز حداقل صد نفر طی دو روز گذشته بازداشت شده‌اند. به گفته مقامات محلی در ناحیه ایرکوتسک سیبری نیز یک جوان ۲۵ ساله به سوی دفتر ثبت نام مشمولین تیراندازی کرده است.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها