به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۳۶۰۸۵۵

انتخابات کویت با حضور نامزدان اپوزیسیون

انتخابات کویت با حضور نامزدان اپوزیسیون
گروه بین الملل: فراگیرترین انتخابات پارلمانی کویت در یک دهه اخیر با مشارکت شماری از کاندیداهای گروه‌های اپوزیسیون برگزار می‌شود. برخی گروه‌ها که انتخابات قبلی را تحریم کرده‌اند با وعده عدم دخالت حکومت دوباره وارد میدان شده‌اند.
حدود سه ماه پس از انحلال پارلمان کویت و اعلام برگزاری انتخابات زودرس حدود ۸۰۰ هزار شهروند کویتی فراخوانده شدند تا امروز(پنج‌شنبه هفتم مهر) به پای صندوق‌های رای بروند.
شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت اول تیرماه امسال اعلام کرد مطابق اختیاراتی که قانون اساسی به او داده پارلمان را منحل می‌کند و انتخابات زودهنگام ظرف چند ماه آینده برگزار خواهد شد.این تصمیم پس از افزایش تنش میان دولت و مجلس اتخاذ شد. شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت در یک برنامه تلویزیونی در تشریح علت انحلال پارلمان گلایه کرد که "اختلافات و منافع شخصی افراد" صحنه سیاسی را آشفته کرده و هزینه این اختلاف‌ها را کشور و شهروندان پرداخت می‌کنند.در انتخابات هفتم مهر اندکی بیش از ۳۰۰ نامزد برای تصاحب یکی از ۵۰ کرسی پارلمان کویت در پنج حوزه انتخابی رقابت می‌کنند.
این ششمین انتخابات پارلمانی کویت طی یک دهه گذشته است و همین مسئله وجود بجران‌های سیاسی جدی در این کشور را آشکارتر می‌کند.در یک دهه اخیر گروه‌های سیاسی اپوزیسیون به دلیل آنچه دخالت مقام‌های اجرایی و حکومتی در کار قانون‌گذاری عنوان شده از مشارکت در انتخابات خودداری کردند. ظاهرا بازگشت شماری از گروه‌های مخالف به رقابت‌های انتخاباتی پس از آن انجام می‌شود که ولیعهد کویت اطمینان داد در انتخاب نمایندگان مجلس و تصمیم‌های آینده آن دخالتی از بیرون نخواهد شد.کویت تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که تمام اعضای پارلمان آن انتخابی هستند. در انتخابات این دوره پارلمان ۲۲ زن نیز نامزد شده‌اند.از سال ۱۹۶۲ که سیستم پارلمانی در صحنه سیاسی کویت حاکم شد تاکنون ۱۸ انتخابات در این کشور که از صادرکنندگان مهم نفت جهان به شمار می‌رود، برگزار شده است.
پیش‌بینی می‌شود نتایج انتخابات پارلمان روز جمعه پس از شمارش آراء اعلام شود. درانتخابات پارلمانی قبلی گروه‌های اپوزیسیون که اغلب اسلامگرایان هستند موفق شدند ۲۴ کرسی پارلمانی را از آن خود کنند.ولیعهد کویت زمان اعلام انحلال پارلمان اطمینان داد که مجلس آینده در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل عمل کند و دربار از هیچ فراکسیونی در برابر فراکسیون دیگر پشتیبانی نکند و از همه به یک شکل فاصله بگیرد.
پارلمان کویت به نسبت پارلمان‌های دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از اختیارات بیشتری برخوردار است و به جز قانونگذاری مسئولیت نظارت بر اجرای قوانین و شکایت شهروندان را هم بر عهده دارد.با این حال امیر کویت نیز از قدرت زیادی برخوردار است و علاوه بر اختیار انحلال پارلمان، در مورد مسائل مهم تصمیم‌گیرنده نهایی است.

 
برچسب ها: کویت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها