به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۳۶۰۸۶۴

افزایش سهم زنان در دانشگاه‌های آلمان

افزایش سهم زنان در دانشگاه‌های آلمان
گروه جامعه: بر اساس گزارش مرکز توسعه آموزش عالی، برای نخستین‌بار سهم زنان تحصیل‌کننده در ترم زمستانی گذشته دانشگاه‌های آلمان بیشتر از مردان بوده است. با این حال بالاترین رده‌های شغلی دانشگاه‌ها هنوز هم در اختیار مردان قرار دارد.
در ترم زمستانی گذشته (۲۰۲۱/۲۰۲۲) برای اولین‌بار زنان بیشتر از مردان در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کردند. بر اساس داده‌های مرکز توسعه آموزش عالی (CHE) زنان ۵۰/۲ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های آلمان را تشکیل می‌دهند. در سال تحصیلی ۱۹۹۸/۱۹۹۹ این رقم ۴۴ و نیم درصد بود.
در چند دهه گذشته نسبت زنان به مردان در دانشگاه‌های آلمان به طور پیوسته افزایش یافته است. اولین بار در سال ۲۰۱۶ بود که شمار دانشجویان دختر ترم اول بیشتر از پسرها شد.
در ایالت‌های مختلف آلمان سهم زنان با مردان در دانشگاه‌ها متفاوت است. برای مثال در دانشگاه‌های ایالت تورینگن آلمان ۵۹ و نیم درصد از دانشجویان دختر هستند و این ایالت بالاترین نسبت زنان در دانشگاه‌ها را دارد.افزایش سهم زنان در این ایالت به این موضوع نیز ارتباط دارد که در دانشگاه بین‌المللی خصوصی IU که دفتر مرکزی آن در ارفورت تورینگن قرار دارد ۶۵ درصد دانشجویان دختر هستند.
در سطح آلمان باید به این موضوع اشاره کرد که شمار دانشجویان دختر ترم اول از سال ۲۰۱۶ بیشتر از دانشجویان پسر بوده است. زنان حدود ۵۳ درصد از فارغ‌التحصیلان را نیز تشکیل می‌دهند. در رشته‌هایی مانند زبان آلمانی، علوم تربیتی، مددکار اجتماعی و روانشناسی سهم زنان بیش از ۷۵ درصد است.طبق گزارش مرکز توسعه آموزش عالی به رغم افزایش سهم زنان در دانشگاه‌های آلمان موانع زیادی نیز برای حضور بیشتر آنان در مدیریت دانشگاه‌ها وجود دارد و نقش آنان در پست‌های مدیریتی کم‌تر بوده است. این وضعیت در سطح دانشگاه‌های بین‌المللی نیز چندان تفاوتی با دانشگاه‌های آلمان نداشته است.بر اساس ارزیابی رتبه‌بندی بیش از ۲۲۰۰ رشته تخصصی دانشگاه‌های بین‌المللی زنان ۵۳/۶ درصد در تحصیلات سطح کارشناسی و  ۵۴/۱ درصد در تحصیلات کارشناسی ارشد سهم دارند.سهم زنان در رشته‌هایی چون علوم پرستاری، علوم آموزشی و مددکاری اجتماعی حتی به ۸۰ درصد می‌رسد. در حالی‌که در رشته‌هایی چون فیزیک سهم آنان حدود ۳۰ درصد و در رشته‌هایی مانند انفورماتیک حدود ۱۹ درصد است.
نسبت سهم زنان در سطح دکترا و هیات علمی با مردان متوازن است اما سهم آنان در کرسی‌های استادی ۲۹ درصد و در مدیریت دانشگاه نیز ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این وضعیت در دانشگاه‌های جهان و آلمان یکسان است.

 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها