کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اروپا خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کند

7 مهر 1401 ساعت 20:20


گروه بین الملل: کشور‌های اروپایی پس از وقوع انفجار‌های مرموز در دو خط لوله گاز روسیه در هفته جاری در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند که موجب تشدید ظن خرابکاری احتمالی و افزایش خطر تشدید بیش‌تر بحران انرژی اروپا شده است. انفجار‌های خطوط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ پس از آن رخ داد که کرملین ماه‌ها تلاش خود را برای بستن شیر لوله تامین گاز طبیعی اروپا انجام داد و این قاره را وارد بحران شدید انرژی ساخته بحرانی که در هفته‌های اخیر بدتر شده است.
به گزارش فرارو به نقل از فارین پالسی، اگرچه هیچ یک از خطوط لوله عملیاتی نشده بود، اما هر دو گازی را در خود نگه داشتند که اکنون به دریای بالتیک نشت می‌کند. مقام‌ها و کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند که این گسیختگی‌ها احتمالا عمدی بوده‌اند، زیرا سه نشت جداگانه وجود داشته و زلزله شناسانی که انفجار‌های زیرآب را شناسایی و ارزیابی کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که انفجار‌ها توسط زلزله یا رویداد‌های زمین شناسی دیگر ایجاد نشده اند.
«هنینگ گلوی اشتاین» کارشناس انرژی در گروه اوراسیا می‌گوید: «احتمال این که این رویداد اتفاقی یا طبیعی بوده باشد صفر است». مقام‌های دانمارکی، آلمانی و سوئدی اکنون تحقیقاتی را در مورد این که چه بازیگری مرتکب یک حمله احتمالی شده را آغاز کرده اند. با این وجود، چندین مقام اروپایی به طور علنی اعلام کرده‌اند که به نظرشان مسکو مقصر است. در همین حال، کرملین در توضیح علت افشای اطلاعات اعلام کرده که «هیچ احتمالی را نمی‌توان رد کرد».
«الکس مونتون» کارشناس بازار‌های جهانی گاز در گروه مشاوره راپیدان انرژی می‌گوید: «حملات به زیرساخت‌ها می‌تواند نشان دهنده مرحله تازه‌ای در نبرد روسیه و اروپا برای انرژی باشد».
او در این باره گفته است: «این تشدید درگیری با حملات مستقیم بالقوه به زیرساخت‌های فیزیکی همراه بوده است. پیامد این حملات طرح این پرسش است که کدام یک از زیرساخت‌های دیگر ممکن است در برابر رخدادی مشابه آسیب‌پذیر باشند؟»
رهبران متزلزل اروپایی اکنون در حال آماده شدن برای بدترین سناریو و گسترش اقدامات امنیتی به منظور محافظت از زیرساخت‌های انرژی خود هستند. نروژ پس از گزارش پهپاد‌های ناشناس که در کنار تاسیسات نفت و گاز دریایی خود در حال پرواز هستند هشدار داده است در حالی که دانمارک اعلام کرده که سطح آمادگی خود را افزایش داده و تدابیر امنیتی را تشدید خواهد کرد.
«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده که در صورتی که تاسیسات انرژی در آینده مورد حمله قرار گیرند قوی‌ترین واکنش ممکن از سوی اروپا در دستور کار قرار خواهد گرفت. او در توئیتی نوشت: «هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت انرژی فعال اروپا غیرقابل قبول است».
مونتون می‌گوید: «ما فراتر از هرگونه تظاهری در ترتیبات مرسوم تجاری حرکت کرده ایم. اگر نیت افزایش ناامنی در مسیر انرژی اروپاست و این هدف اصلی بوده این امر محقق شده است».


کد مطلب: 360903

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360903/اروپا-خود-بدترین-شرایط-آماده-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir