به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۶۰۹۲۲

حکم سه سال زندان دیگر برای آنگ سان سوچی

حکم سه سال زندان دیگر برای آنگ سان سوچی
گروه بین الملل: یک مقام حقوقی گفت، دادگاه میانمار  آنگ سان سوچی، رهبر سابق این کشور را در یک پرونده جنایی و شان ترنل، اقتصاددان استرالیایی و مشاور سوچی را به دلیل نقض قانون اسرار رسمی میانمار به سه سال زندان محکوم کرد.
 این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که سوچی پس از محکوم شدن به همراه ترنل بر اساس قانون اسرار، به سه سال حبس محکوم شد.سه نفر از اعضای کابینه او نیز مجرم شناخته شدند و هر کدام به سه سال محکومیت محکوم شدند.ترنل، ۵۸ ساله، دانشیار اقتصاد در دانشگاه مک کواری سیدنی، به عنوان مشاور سوچی خدمت کرده بود.. او نزدیک به ۲۰ ماه است که در بازداشت به سر می برد. هنوز مشخص نیست که آیا این مدت از مجازات وی کسر می شود یا خیر.
ترنل پنج روز پس از تسلط ارتش در هتلی در یانگون، بزرگترین شهر کشور، دستگیر شد. او کمتر از یک ماه قبل از آن از استرالیا به میانمار بازگشته بود تا در سمت جدیدی به عنوان مشاور ویژه سوچی فعالیت کند. اگرچه تلویزیون دولتی سال گذشته گفت که ترنل به "اطلاعات مالی مخفی دولتی" دسترسی داشته و سعی کرده از کشور فرار کند. ترنل و سوچی وقتی در دادگاه در ماه اوت در دفاع از خود شهادت دادند، این ادعاها را رد کردند.ترنل همچنین به نقض قانون مهاجرت متهم شد، اما هنوز مشخص نیست که او چه حکمی برای آن دریافت کرده است.
قانون اسرار رسمی دوران استعمار میانمار، داشتن، جمع آوری، ضبط، انتشار یا به اشتراک گذاری اطلاعات دولتی را که "مستقیم یا غیرمستقیم برای دشمن مفید است" جرم  می‌داند. این اتهام حداکثر ۱۴ سال زندان دارد.این محاکمه، مانند سایر محاکمه‌های مربوط به سوچی، در یک دادگاه زندان برگزار شد و به روی رسانه‌ها و مردم بسته بود. وکلای مدافع با صدور حکمی از افشای جزئیات رسیدگی منع شدند.
پرونده‌های جنایی متعدد علیه سوچی ۷۷ ساله به طور گسترده به عنوان تلاشی برای بدنام کردن او و جلوگیری از بازگشت او به سیاست تلقی می شود. او پیش از این نیز پس از محکومیت به واردات غیرقانونی و داشتن دستگاه های واکی تاکی، نقض محدودیت های کرونا، فتنه، تقلب در انتخابات و پنج اتهام فساد، به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. سوچی بر اساس قانون مبارزه با فساد در این کشور همچنان در هفت مورد محاکمه می شود که مجازات هر یک از آنها تا ۱۵ سال زندان و جریمه نقدی است. انتظار می رود وکلای مدافع در روزهای آینده برای ترنل، سوچی و سه وزیر سابق: سو وین و کیاو وین، هر دو وزیر سابق برنامه ریزی و دارایی، و ست آنگ، معاون وزیر در همان وزارتخانه، در روزهای آینده برای پرونده محرمانه درخواست تجدید نظر کنند.

 
برچسب ها: آنگ سان سوچی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها