کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدرتمندترین شاسی‌بلند تاریخ با چهره‌ای متفاوت

7 مهر 1401 ساعت 19:05

گروه فناوری: ب ام و XM با یک پیشرانه بسیار قدرتمند و طراحی رادیکال آمده تا شاسی‌بلندهای اسپرت گران قیمت را به چالش بکشد.


شاید بدانید ب ام و قبلا مدل‌های برقی مثل i۴ M۵۰، iX M۶۰، i۷ M۷۰ و مدل هیبریدی M۷۶۰e را معرفی کرده است. اما تمامی این مدل‌ها در حقیقت همانند نسخه لایت گوشی‌های پرچمدار هستند و نمی‌توان آنها را یک خودروی پرچمدار دانست. اما XM برخلاف آنها، از پایه و اساس توسط بخش M توسعه یافته و درست مثل M۴، M۳ و M۵ اتومبیلی پرچمدار است.
سوپرشاسی‌بلند ب ام و XM وزن بالایی دارد و روی باسکول عدد ۲۷۵۰ کیلوگرم را نشان می‌دهد. با چنین رقمی باید گفت وزن این خودروی تازه‌وارد ۲.۴ برابر مدلی مثل M۳ اتاق E۳۰ است.
قدرتمندترین شاسی‌بلند تاریخ با چهره‌ای متفاوت
وزن بالای ب ام و XM در قوای محرکه آن ریشه دارد. پیشرانه این خودرو شامل موتور V۸ و سامانه تقویت‌کننده هیبریدی است که توسط پک باتری ۲۵.۷ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. با اتکا به این باتری، امکان پیمایش ۳۰ مایل یا ۵۰ کیلومتر مسافت در حالت تمام الکتریکی وجود دارد که با احتساب ظرفیت باتری رقم چندان چشمگیری نیست. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در XM مهندسان روی عملکرد بالا تمرکز کرده‌اند تا مصرف کم یا برد حرکتی بالا. حداکثر سرعت در این حالت به ۸۷ مایل یا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.
قوی‌ترین خودروی خیابانی تاریخ ب ام و M
قلب اصلی پیشرانه هیبریدی ب ام و XM را موتور ۴.۴ لیتری V۸ توئین توربو تشکیل می‌دهد. این موتور توانایی تولید ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۶۵۳ نیوتن متر گشتاور را دارد. مکمل این موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی است که مهندسان آن را درون جعبه دنده کار گذاشته‌اند. این موتور هم ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا مجموع قدرت و گشتاور به ۶۴۴ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر برسد.
با تکیه بر این پیشرانه توانمند، ب ام و XM قادر است در عرض ۴.۳ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر (صفر تا ۶۰ مایل برابر با ۴.۱ ثانیه) در ساعت برساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، امکان دستیابی به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد. اگر این رقم مورد رضایت نباشد، خریدار می‌تواند با سفارش آپشن M Driver’s Package حداکثر سرعت را به ۲۷۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد.
ب ام و XM در دو نسخه استاندارد و Label Red راهی بازار خواهد شد. مشخصاتی که در بالا اشاره کردیم، مربوط به نسخه استاندارد بود. اما نسخه Label Red که تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود، قدرتمندتر و سریع‌تر است و ۱۸۵ هزار دلار قیمت دارد. پیشرانه این نسخه ۷۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. درباره شتاب و سرعت این نسخه فعلا اطلاعاتی در دست نیست.
طراحی بیرونی خشن و رادیکال
ب ام و XM روی رینگ‌های غول پیکر ۲۳ اینچی و تایرهای ۲۷۵ در جلو و تایرهای ۳۷۵ در عقب حرکت می‌کند. البته خریداران امکان انتخاب رینگ‌های ۲۲ اینچی و حتی ۲۱ اینچی را دارند. با توجه به جثه درشت، رینگ‌های ۲۱ اینچی برای XM همانند دکمه پیراهن خواهد بود!
قدرتمندترین شاسی‌بلند تاریخ با چهره‌ای متفاوت
رینگ‌های ۲۳ اینچی به خاطر افزایش جرم فنربندی نشده احتمالا از راحتی سواری خواهد کاست.
دستگیره‌های در کشویی و چراغ‌های عقب بومرنگی شکل، دو ویژگی نسخه کانسپت هستند که در مدل تولید انبوه XM حذف شده‌اند. بجز این دو، بقیه المان‌ها کمابیش همانند نسخه کانسپت هستند. جلوپنجره حجیم نورپردازی‌شده، خطوط تیز و برجستگی‌های زیاد بدنه، چراغ‌های اصلی دو تکه و آرایش عمودی اگزوزها از جمله خصوصیات بارز ب ام و XM در نمای بیرونی به شمار می‌روند.
با آنکه چراغ‌های عقب XM به اندازه چراغ‌های نسخه کانسپت جلب توجه نمی‌کنند، اما طراحی خلاقانه‌ای دارند. سه خط موجود در قیمت بیرونی این چراغ‌ها در واقع به نوارهای لوگوی بخش M اشاره می‌کنند.
قدرتمندترین شاسی‌بلند تاریخ با چهره‌ای متفاوت
تا زمان فرا رسیدن نسخه Label Red در تابستان آینده، مشتریان ب ام و XM می‌توانند از بین ۵۰ رنگ اختصاصی نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. یکی از این رنگ‌ها NightGold نام دارد که با انتخاب آن حاشیه جلوپنجره و دیفیوزر طلایی‌رنگ می‌شود. در صورت سفارش، رینگ‌های ۲۳ اینچی نیز با همین رنگ تزئین خواهند شد.
همانطور که در لابلای مطلب اشاره شد، ب ام و XM تا پایان امسال و با قیمت پایه ۱۵۹ هزار دلار به فروش خواهد رسید. به این رقم ۹۹۵ دلار دیگر بابت هزینه حمل و تحویل اضافه می‌شود.


کد مطلب: 360928

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360928/قدرتمندترین-شاسی-بلند-تاریخ-چهره-ای-متفاوت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir