به روز شده در ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۰۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۳۶۰۹۵۴

ترفندهای ساده غیرغذایی برای کاهش وزن

ترفندهای ساده غیرغذایی برای کاهش وزن
گروه علمی: تغذیه متعادل، انجام تمرینات ورزشی، خواب کافی و نوشیدن مایعات فراوان اصول حفظ وزن ایده‌آل و پیشگیری از چاقی است. اما در کنار این اصول، رعایت بعضی نکات ساده اما جالب نیز می‌تواند بر کنترل اشتها تاثیر بگذارد.
 
تغذیه متعادل، انجام تمرینات ورزشی، خواب کافی و نوشیدن مایعات فراوان اصول حفظ وزن ایده‌آل و پیشگیری از چاقی است. اما در کنار این اصول، رعایت بعضی نکات ساده اما جالب نیز می‌تواند بر کنترل اشتها تاثیر بگذارد. در ادامه این مطلب به نکات غیرغذایی اما موثر بر کاهش وزن اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:
 
یادداشت‌برداری
برای کنار گذاشتن عادت های نادرست غذایی هیچ نکته‌ای مهم‌تر از یادداشت این عادت ها نیست. یادداشت‌برداری سبک تغذیه به‌مدت یک هفته باعث می‌شود تا فرد نسبت به مواد غذایی که می‌خورد توجه بیشتری پیدا کند و عادت های نادرست را بشناسد. البته باید مراقب بود که این کار نباید به دغدغه کالری‌شماری بینجامد تا منجر به تحریک، حفظ یا تشدید اختلالات غذایی نشود.  

کنار گذاشتن نوشیدنی رژیمی
بسیاری از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که نوشیدنی‌های رژیمی تاثیری در افزایش وزن ندارد. گرچه این نوشیدنی‌های نسبت به انواع شیرین معمولی بهتر است اما نباید از تاثیری که شبیه آبنبات و شکلات دارند، غافل شد. شیرین‌کننده‌های مورد استفاده در این محصولات نحوه واکنش بدن به غذا را تغییر می‌دهد و در برخی از موارد منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.  
 
دوش آب خنک
مواجه بدن با سرما موجب تحریک متابولیسم و فعال‌شدن چربی‌های قهوه‌ای که برای بدن مفید هستند، می‌شود. در دمای حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد، چربی‌های قهوه‌ای برای حفظ گرمای بدن شروع به سوخت‌وساز کالری‌های ذخیره‌شده بدن می‌کنند. براساس مطالعه‌ای که در این زمینه صورت گرفت، تنها ۵ دقیقه دوش آب خنک می‌تواند تاثیرات مفیدی در این زمینه داشته‌ باشد.

نشسته غذا خوردن
نشسته غذاخوردن به کاهش وزن کمک می‌کند البته نه اینکه پشت میز کار باشد. در واقع، معطوف‌شدن حواس به صرف غذا و تمرکز روی غذا خوردن به‌جای کار با رایانه می‌تواند به فرد کمک کند تا بهتر تشخیص دهد که چه زمانی سیر است. براساس مطالعه‌ای که در نشریه آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، افرادی که هنگام صرف غذا تمرکز روی مسائل دیگر داشتند ۱۰ درصد بیشتر غذا می‌خوردند.  
 
خوابیدن در تاریکی مطلق
گرچه تاثیر خواب کافی در کاهش وزن تایید شده ‌است، شرایط خواب نیز باید موردتوجه باشد. مطالعه‌ای که در دانشگاه نورث‌وسترن انجام شد حاکی از آن است افرادی که طی شب در حالتی با نور زیاد می‌خوابند ۵۰ درصد بیشتر مستعد اضافه‌وزن خواهند بود. اما برعکس، میزان چاقی در کسانی که در تاریکی مطلق می‌خوابند، ۲۷ درصد است.  

غذا خوردن در بشقاب قرمز
گرچه عجیب به‌نظر می‌رسد اما واقعیت دارد که تغییر رنگ بشقاب می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد. به‌عنوان مثال، غذا خوردن در بشقاب قرمز معمولا مانع از غذا خوردن زیاد می‌شود. قرمز به‌عنوان پیام خطر شناخته می‌شود و با ایجاد تمایل کمتر به غذا مانع از پرخوری خواهد بود. 
برچسب ها: کاهش وزن