به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۳۶۰۹۷۲
پای رانت در میان است؟

آیین‌نامه واردات خودرو برای چه کسانی تدوین شد؟

آیین‌نامه واردات خودرو برای چه کسانی تدوین شد؟
گروه اقتصادی: در حالی که وزارت صمت وعده داده بود که اولین خودروهای وارداتی جدید در پاییز از راه برسد، هنوز انتقاد از آیین‌نامه مصوب واردات خودرو ادامه دارد.گروه اقتصادی: وزارت صمت آیین‌نامه‌ای را برای اجرایی کردن واردات خودرو ابلاغ کرده است که نه فقط از نظر کارشناسان، بلکه از منظر واردکنندگان دارای ابهامات پیچیده‌ای است که در عمل واردات را تنها برای گروه خاصی امکان‌پذیر خواهد کرد .

 مشخص نبودن تعرفه واردات و عدم صدور مجوز برای وارد کننده جهت فروش خودروی وارداتی از جمله مهمترین ابهاماتی است که از سوی اهل فن در این حوزه مطرح شده است . بر اساس تصمیم اتخاذ شده مقرر است خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شده و پس از تعیین قیمت در بورس میزان سود بازرگانی و تعرفه واردات آن روشن شود. این ابهام از نظر واردکنندگان، ماجرا را به حدی پیچیده می‌کند که می‌تواند زمینه را برای عدم ورود شرکت‌های خصوصی و واردکنندگان حرفه‌ای مهیا نماید و در نتیجه تنها گروه خاص و شناخته شده‌ای نسبت به واردات اقدام خواهند کرد .

 امیرحسن کاکایی پیش از این آیین‌نامه واردات را به شوخی تشبیه کرده و گفته است: در این آیین‌نامه بدون اشاره به تعرفه واردات تاکید شده است خودرویی به کشور وارد شود که دارای نمایندگی بوده و موجبات انتقال تکنولوژی فراهم شود این در حالی است که تکنولوژی خودروهایی که در محدوده قیمتی 10 تا بیست هزار دلار قرار دارند، چندان بالا نیست و نمی‌توان اصلا روی انتقال آن حساب باز کرد، در عین حال هیچ شرکت خودروسازی نیز حاضر نیست در این فضا نسبت به ایجاد نمایندگی اقدام کند کما این‌که در سال‌های گذشته نیز بسیاری از شرکت‌های مطرح در ایران نمایندگی نداشتند .

 فربد زاوه نیز تاکید کرده است مفاد پیش‌بینی شده در این آیین نامه البته در بسیاری موارد مانع از ورود حرفه‌ای ها به این بازار می‌شود.وی نیز معتقد است سقف یک میلیارد دلار برای واردات ، آن هم در محدوده قیمتی تعیین شده سبب می‌شود خودروهایی با تکنولوژی پایین و ارزان وارد ایران شوند که البته با توجه به بحران عمومی جامعه ایران و کاهش قدرت خرید، این جامعه کشش خرید بالاتری را نیز دارا نیست.

در چنین شرایطی وزارت صمت نیز اطلاع رسانی چندانی در خصوص واردات خودرو نکرده است. پیش از این اعلام شده بود متقاضیان واردات تا اواسط شهریور فرصت دارند درخواست‌های خود را به این وزارتخانه ارائه کنند اما جزییاتی از تقاضاهای ارائه شده هنوز اعلام نشده است.مهدی دادفر، رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز حالا در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید دارد که این ایین‌نامه تنها به سود گروهی خاص تدوین شده است.

مهدی دادفر در خصوص علت تاخیر در اعلام شرکت های متقاضی واردات خودرو  گفته است: وزارت صمت باید فضایی فراهم کند تا شرکت ها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و با وجود این مشکلات و ابهامات در دستورالعمل واردات خودرو عملا ممکن نیست استقبالی از واردات خودرو از سوی شرکت های خصوصی شود. به عقیده وی دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودرو تنها راهی برای فرار از مسئولیتی است که مجلس شورای اسلامی به وزارت صمت محول کرده است و همین موضوع موجب وجود ابهامات بسیار زیادی در این دستورالعمل شده است. ابهاماتی که نقش تاثیرگذاری در واردات خودرو دارند و وجود چنین ابهاماتی برای شرکت های واردکننده مانع ورود خودرو به کشور می شود.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو همچنین در خصوص واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی گفت: یکی از شائبه ها این است که آئین واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده باشد و نکته عجیب این است که چرا پس از گذشت این مدت هنوز خودروسازان خودرو وارد نکرده اند؟ دستورالعمل واردات خودرو عملا برای خودروسازان نوشته شده و علت عدم استفاده خودروسازان از این ظرفیت مشخص نیست.این در حالی است که امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به قرن‌نو گفت: هدف از تدوین آیین نامه کنونی واردات خودرو تبدیل بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها به خودرو است و به نظر می‌رسد این ایین نامه با هدف ویژه و خاصی تنها برای وادرات توسط بخشی خاص تدوین شده است.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: واردات خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها