به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۶۱۰۰۹
زاینده رود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد دارد

طرح‌ها فقط در حد حرف است

طرح‌ها فقط در حد حرف است
گروه اقتصادی: یک نماینده مجلس با بیان اینکه زاینده رود فقط حدود 180 میلیون متر مکعب آب پشت سد دارد، گفت: بحث انتقال آب از دریا را مطرح می‌کنند که مسلما آب انتقالی از دریا به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورزی ندارد و هر متر مکعبی آب به اصفهان برسد 80 تا 100 هزار تومان تمام می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدتقی نقدعلی  درباره تداوم خشکسالی و وضعیت آب استان اصفهان اظهار داشت: حوضه آبریز زاینده رود مبتلابه مشکلات ساختاری و ریشه‌ای است که عمدتا به سوء مدیریت بازمی‌گردد چراکه نه مرز مشترک با کشورهای همسایه داریم که بگوییم حقابه ما داده نمی‌شود و نه میزان بارش یک تفاوت فاحشی بین سال‌های اخیر و دهه گذشته داشته است، البته منکر کاسته شدن میزان بارش نیستم اما همه مشکل ناشی از کاهش بارش نیست بخشی از مسئله به سوء مدیریت و تصمیمات غلط بوده است.

وی افزود: اکنون حوضه آبریز زاینده رود و استان اصفهان و 14 شهری که به نوعی مهمان سفره زاینده رود هستند با چالش جدی مواجهند، امروز حدود 180 میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم و یقینا در سال آتی هم با چالش جدی مواجهیم. 

عضو هیات نمایندگان استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: بخشی از پروژه‌هایی که 20 سال گذشته در سفر رهبری به استان مورد تاکید بوده همچنان روی زمین مانده است، بدتر از پروژه‌هایی که اجرا نشده بارگذاری‌های جدیدی است که اتفاق می‌افتاد، امروز بالادست زاینده رود یعنی در استان همجوار علاوه بر بارگذاری‌هایی که طی 20 سال گذشته اتفاق افتاده است که حدود 500 میلیون متر مکعب آب را مصرف می‌کند هنوز هم طرح‌های توسعه کشاورزی را داریم، طرح‌هایی که هیچگونه توجیه آبی ندارند.

وی با بیان اینکه برخی تصمیمیات زخم زاینده رود را مزمن‌تر و مسری‌تر کرده و دل مردم استان اصفهان را به درد آورده است، گفت: دولت برخی تصمیمات در حد گفتار را اتخاذ کرده اما تاکنون هیچکدام به منصه عمل نرسیده است. امروز نه منبع آبی جدیدی وارد شده حال آنکه در سنوات گذشته برخی بارگذاری‌های جدیدی صورت گرفته که بنا بر این بود محل تامین این بارگذاری‌ها از منابعی غیر زاینده رود باشد، اما همچنان بهشت آباد و تونل سوم اجرایی نشده و بارگذاری‌ها از محل موجودی زاینده رود اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طرح‌ها و پیشنهادات در مرحله گفتار است و حتی به نوشتار و ابلاغ تصمیم کتبی هم نرسیده است، بحث انتقال آب از دریا را مطرح می‌کنند که مسلما آب انتقالی از دریا به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورزی ندارد و هر متر مکعبی آب به اصفهان برسد 80 تا 100 هزار تومان تمام می‌شود. بنابراین هیچ‌وجه امکان کشاورزی با این آب نیست، در بخش صنعت نیز قول‌هایی داده شده و برخی تخصیص‌ها اتفاق افتاده ولی هیچکدام از طرح‌ها به مرحله ابلاغ و اجرا نرسیده است.
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها