OC_BOX}']['prms'] = 'doc'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['cache_html'] = '0'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['func'] = 'Get_Links_Content_Box'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['prms'] = 'general'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_expired'] = 0; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_modified'] = '1395-12-17 13:38:48'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_html'] = '1'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['func'] = 'Get_Main_Block_Child9'; ?>OC_BOX}']['prms'] = 'doc'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['cache_html'] = '0'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['func'] = 'Get_Links_Content_Box'; $conf['{LINKS_AD_GENERAL_BOX}']['prms'] = 'general'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_expired'] = 0; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_modified'] = '1395-12-17 13:38:48'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['cache_html'] = '1'; $conf['{GET_MAIN_LAST_COMMENT}']['func'] = 'Get_Main_Block_Child9'; ?> فواید اسید‌های چرب امگا ۳ برای بدن - بهار نیوز
 
به روز شده در ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۲۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۶۱۰۲۱

فواید اسید‌های چرب امگا ۳ برای بدن

فواید اسید‌های چرب امگا ۳ برای بدن
گروه علمی:محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد ۶۵ سال به بالایی که در خون‌شان مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا۳ وجود دارد، نرخ مرگ‌ومیر کمتری خواهند داشت.اسید‌های چرب امگا۳، یکی از دو نوع اسید‌های چرب چنداشباع‌نشده اصلی است. این اسید‌ها که به تشکیل غشاء سلولی کمک می‌کنند، بسیار ضروری‌اند، چراکه بدن نمی‌تواند آن‌ها را به‌تن‌هایی بسازد.
 
اسید‌های چرب امگا۳، انرژی بدن را تامین می‌کنند و تشکیل ماده ایکوزانوئید می‌دهند که روی سیستم‌های قلبی-عروقی، ریوی و ایمنی غدد درون‌ریز اثر مثبت می‌گذارد.سه نوع اسید چرب امگا۳ اصلی به نام‌های آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) وجود دارد. جنین زنان بارداری که مکمل‌های اسید چرب امگا۳ نوع DHA مصرف می‌کنند، رشد خوبی خواهند داشت.

غیر از مکمل‌های امگا۳، مواد خوراکی روغن دانه کتان، کنجد، گردو، سویا، روغن کانولا، ذرت، غلات، ماهی‌های خاصی از جمله روغن ماهی مرکب، سالمون، ماهی تن، قزل‌آلا و ساردین و دانه‌های چیا، تخم‌مرغ، روغن کریل، روغن گیاه شاهدانه سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ هستند.بررسی‌های متعدد علمی نشان داده است رژیم غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا۳، از نرخ ابتلا به سرطان، بیماری آلزایمر، التهاب، فشار و چربی خون و علایم روماتیسم مفصلی می‌کاهد. در ضمن تمامی اسید‌های چرب امگا۳ برای سوخت‌وساز معمولی بدن مهم و ضروری‌اند.

جدیدترین تحقیق فواید اسید‌های چرب امگا۳
به‌تازگی محققان اسپانیایی روی اثربخشی اسید‌های چرب امگا۳ در افزایش طول عمر تحقیق کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. آن‌ها مقدار امگا۳ موجود در خون ۲۲۴۰ داوطلب بالاتر از ۱۱ سال را بررسی کردند.
محققان، داوطلبان شرکت در آزمایش را به چهار گروه زیر تقسیم کردند:
* افراد غیرسیگاری که مقدار امگا۳ خون آن‌ها بالا بود
* افراد سیگاری که مقدار امگا۳ خون آن‌ها بالا بود
* افراد غیرسیگاری که امگا۳ خون‌شان کم بود
* افراد سیگاری که امگا۳ خون‌شان کم بود

بنابر بررسی این محققان، افرادی که امگا۳ خون آن‌ها بالا بود و در عین حال سیگار هم مصرف نمی‌کردند، بالاترین نرخ بقا را داشتند. کسانی که امگا۳ خون آن‌ها بالا بود، اما سیگار می‌کشیدند، از نظر طول عمر شبیه افرادی بودند که مقدار امگا۳ خون‌شان پایین بود، اما سیگار نمی‌کشیدند. از طرفی آن گروه از داوطلبان که مقدار امگا۳ خون‌شان پایین بود و سیگاری هم بودند، کمترین نرخ بقا را به خود اختصاص دادند.این تحقیق نشان می‌دهد هرچه مقدار این اسید‌های چرب در خون فرد بیشتر باشد، طول عمر او حداقل تا ۵ سال افزایش می‌یابد.

بنابر نتیجه بررسی این محققان «اگر فردی مرتب سیگار بکشد، حدود ۴،۷ سال از طول عمر او کاسته می‌شود و چنانچه مقدار اسید چرب امگا۳ بالایی در خون خود داشته باشد، ۵ سال به عمرش اضافه می‌شود و این کاهش عمر ناشی از مصرف سیگار جبران می‌شود.»

این محققان اسپانیایی می‌گویند، متخصصان بهداشت و درمان در کنار توصیه‌های خود به کاهش فشار و چربی خون، باید افراد را به مصرف بالای اسید‌های چرب امگا۳ تشویق کنند. با مصرف به‌اندازه اسید‌های چرب امگا۳ می‌توان از خطر عوامل دیگری که سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جبران کرد. در واقع کنترل اسید‌های چرب امگا۳ راحت‌تر از کنترل فشار و چربی خون است. فقط ماهی بیشتر و/ یا مکمل‌های امگا۳ مصرف کنید.

برخی از ایراد‌های تحقیق
البته برخی از محققان دیگر به این مطالعه محققان اسپانیایی ایراد‌هایی گرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند، در طراحی این تحقیق، فقط مقدار اسید چرب امگا۳ فرد در نظر گرفته شده است و آن‌ها به سبک زندگی فرد اهمیتی نداده‌اند. در واقع در پیش‌بینی خطر زودهنگام مرگ نمی‌توان فقط به اسید‌های چرب امگا۳ متکی بود. این محققان معتقدند، مثلا با مصرف چند کپسول روغن ماهی نمی‌توان از عوارض بد مصرف سیگار کاست و باید در این زمینه بررسی‌های بیشتری شود. بالا بودن اسید‌های چرب امگا۳ و سبک زندگی سالم هر دو در کنار هم می‌توانند عمری طولانی برای انسان رقم بزنند.

بررسی‌های بیشتر در آینده
محققان قصد دارند بررسی روی اسید‌های چرب امگا۳ را گسترش دهند. آن‌ها می‌گویند بررسی اثربخشی اسید‌های چرب امگا۳ در مطالعه محققان اسپانیایی و ارتباط آن با طول عمر قابل توجه و جالب است. اما باید به افراد بر اساس علایم زیستی بدن‌شان، مانند غلظت انواع اسید‌های چرب امگا۳ در خون آنها، رژیم‌های غذایی خاصی را توصیه کرد.با اینحال تمام بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده است نشان می‌دهد، مصرف ماهی‌های چرب حاوی امگا۳، می‌تواند سلامت مغز و ذهن و طول عمر را تضمین کند. در مطالعات همه‌گیرشناختی مشخص شده مصرف امگا۳ می‌تواند از خطر جنون و دیوانگی در کهنسالی بکاهد. درضمن مصرف مکمل‌های امگا۳ و همچنین مواد غذایی کامل مانند غلات کامل هم همین اثر را می‌گذارند.
برچسب ها: امگا ۳