به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۳۶۱۰۲۳

تاثیر زالزالک در کاهش وزن و استرس

تاثیر زالزالک در کاهش وزن و استرس
گروه علمی: زالزالک میوه‌ای کوچک در طیف رنگی زرد تا قرمز و حتی سیاه است که مزه‌ای ترش و تند با شیرینی ملایم دارد. زالزالک حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. این میوه قرن‌هاست که دارویی گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا به شمار می‌رود و در طب سنتی چینی جایگاه مهمی دارد.

درخت‌های زالزالک از اوایل فصل بهار سبز می‌شوند و میوه درخت زالزالک در اواخر شهریور به بار می‌نشیند. زالزالک در اوایل فصل پاییز برداشت می‌شود و در واقع یک میوه پاییزی است. این میوه از دسته گل سرخ سانان است و با نام‌های کویج و خفجه هم نیز شناخته می‌شود. در ادامه با برخی از خواص این میوه پاییزی آشنا خواهید شد.

زالزالک کاهش دهنده وزن
زالزالک از جمله غذا‌هایی است که کالری کمی دارد. زالزالک می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. زالزالک می‌تواند به سوزاندن چربی بدن کمک کند. زالزالک موجب افزایش متابولیسم بدن شده و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. با مصرف زالزالک و قرار دادن این گزینه سالم در رژیم غذایی خود وزن اضافه خود را از دست داده و به وزن و اندام ایده‌آل خود برسید.زالزالک همچنین با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی با چربی‌ها مبارزه می‌کند و این امر موجب می‌شود که متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. علاوه بر لاغری و کاهش وزن، زالزالک می‌تواند انرژی و قدرت بدنی افراد را افزایش دهد.

نقش زالزالک در جلوگیری از سرطان
زالزالک حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که به مبارزه با تمام سرطان‌هایی که در بدن وجود دارند، می‌پردازد. زالزالک خون را سم زدایی کرده و موجب دفع سموم از بدن می‌شود.

زالزالک سرشار از آنتی‌اکسیدان
زالزالک منبعی سرشار از پلی فنول است. پلی‌فنول‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها در خنثی‌کردن مولکول‌های ناپایداری به‌نام رادیکال آزاد نقش دارند.سطح بالای رادیکال‌های آزاد به بدن آسیب می‌رساند. رژیم غذایی نامناسب و انواع سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار موجب واردشدن این مولکول‌ها به بدن می‌شود. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که مزیت‌های فراوانی برای سلامتی دارند.

تاثیر زالزالک در مبارزه با کلسترول
یکی دیگر از مزایای سلامتی زالزالک توانایی آن در از بین بردن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب است. آن‌ها حاوی فلاونوئید‌هایی هستند که از قلب شما محافظت می‌کنند و در شرایطی مانند درد قفسه سینه و شریان‌های مسدود شده را درمان می‌کنند.

زالزالک درمان کننده عفونت‌های روده‌ای
زالزالک دارای فیبر بسیاری است که به هضم سریع‌تر غذا می‌انجامد و از یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین دارای ترکیباتی برای مبارزه با آنزیم‌های روده ایست. مصرف این میوه به دلیل مواد مغذی فراوان در پاکسازی روده از کرم‌های نواری و عفونت‌ها بسیار مؤثر است.

نقش زالزالک در بهبود سلامت قلب
زالزالک منبعی غنی از فلانوئید‌ها است که به طور قابل توجهی به سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه زالزالک خواص ضد التهابی دارند و در جلوگیری از لخته شدن خون در شریان‌ها نیز موثر و مفید هستند.

درمان فشار خون بالا
افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند می‌توانند، چای زالزالک را امتحان کنند و شاهد بهبود باشند؛ چرا که دمنوش زالزالک تازه، یکی از بهترین نسخه‌ها برای داشتن خواب آرام است.

زالزالک و جلوگیری از ریزش مو
زالزالک از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. این میوه یکی از مواد تشکیل‌دهنده رایج در محصولات رشد و تقویت مو است. مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که مصرف عصاره زالزالک کوهی موجب تحریک رشد مو‌ها می‌شود و تعداد و اندازه فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه، موجب می‌شود که موش‌ها مو‌های سالم‌تری داشته باشند. دانشمندان عقیده دارند که پلی‌فنول موجود در زالزاک عامل این اثرات مفید است. البته در این زمینه پژوهش‌های اندکی انجام شده است. برای تایید این یافته‌ها باید پژوهش‌هایی نیز روی انسان‌ها انجام شود.

زالزالک بهبود دهنده سلامت معده
یکی از گزینه‌های درمانی توصیه شده برای درمان سوءهاضمه و معده درد زالزالک است. زالزالک حاوی فیبر است که نقشی مانند پری بیوتیک‌ها ایفا کرده و موجب درمان یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و هضم غذا می‌شود. از دیگر خواص زالزالک برای معده درمان زخم معده است.

نقش زالزالک در کاهش اضطراب
یکی از خواص زالزالک اثر آرامش‌بخش ملایم آن است که می‌تواند در کاهش علائم اضطراب موثر باشد. در مطالعه‌ای درباره اثر زالزالک روی فشار خون، میزان اضطراب کسانی که عصاره زالزالک مصرف کرده بودند، به‌طور قابل‌توجهی پایین نیامد؛ ولی در آن‌ها گرایش به‌سمت کاهش اضطراب مشاهده شد.زالزالک در مقایسه با دارو‌های ضد اضطراب معمول، عوارض جانبی بسیار کمتری دارد؛ به همین دلیل، پژوهش روی زالزالک برای استفاده از آن در درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند اضطراب و افسردگی همچنان ادامه دارد؛ البته در این زمینه به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. اگر دچار اضطراب هستید و می‌خواهید اثر مکمل زالزالک در کنترل اضطراب خود را بسنجید، هیچ‌یک از دارو‌های فعلی خود را قطع نکنید و حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت و بهبود بینایی
زالزالک‌ها حاوی ویتامین A هستند که باعث حفظ سالم ماندن بینایی می‌شوند و از رشد آب مروارید جلوگیری می‌کنند. شما همچنین می‌توانید چای زالزالک نیز بنوشید.

مضرات و عوارض مصرف بیش از حد زالزالک
زالزالک را نباید با دارو‌های قلبی، گوارشی و فشار خون به طور همزمان مصرف کرد مگر آنکه تحت نظر پزشک تجویز شود. مصرف سرخود این میوه برای افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند می‌تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند و موجب تشدید بیماری آن‌ها شود.حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، میگرن، سرگیجه، خستگی، لکه‌های پوستی، بیماری‌های روده‌ای، سر درد و تپش قلب از عوارض مصرف بیش از حد عصاره و یا دم‌نوش برگ و گل زالزالک به دلیل آنتی‌اکسیدان فراوان در آن است. خانم‌های باردار و شیرده در مصرف زالزالک باید حد وسط را حتماً رعایت کنند.
برچسب ها: خواص زالزالک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها