به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۶۱۰۳۳

افزایش اهدای خون در زمان فروکشی کرونا

افزایش اهدای خون در زمان فروکشی کرونا
گروه جامعه:اکنون سطح ذخایر خون در کشور در وضعیت مناسب قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه ذخایر خونی وجود ندارد اما مهم این است که همیشه باید بین میزان خون اهدایی و نگهداشتن ذخایر خون در سطح ایده‌آل و قابل قبول همچنین مصرف روزانه خون و پاسخگویی به‌موقع به نیاز بیمارستان‌ها تعادل برقرار باشد.

به گزارش ایرنا، انسان‌های نوعدوست با اهدای خون، نجات دهنده جان بیماران هستند اما سطح ذخایر خون باید حفظ شود و جوابگوی نیاز بیماران باشد و در عین حال هم از اهدای خون هیجانی جلوگیری شود زیرا بهترین جا برای نگهداری خون رگ‌های اهداکنندگان است تا در مواقع نیاز به یاری بیماران بشتابند.

 
نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است. بیمارانی هستند که به طور مستمر نیارمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی به خون نیاز دارند. سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست تا در هر زمانی خون و فرآورده‌های آن را با بالاترین کیفیت تامین کند.

با توجه به اینکه نیاز به خون همیشگی است و جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطان به خون وابسته است و از مصرف‌کنندگان همیشگی خون محسوب می‌شوند و از سویی دیگر برخی از فرآورده‌های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می‌افتد، اهداکنندگان خون برای اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.

تعریف سطوح مختلف ذخایر خون
سطح ذخایر خون در کشور باید حفظ و خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین شود و متولی این اقدام مهم سازمان انتقال خون ایران است.سطوح مختلف ذخایر خون را در سطح قرمز، آبی و سبز تعریف می‌کنند و در سطح‌بندی ذخایر خون، سطح «سبز» قابل ارسال در شبکه خون رسانی و مقداری از خون است که جوابگوی مصرف بیش از هشت روز بیمارستان‌ها باشد.

در سطح "آبی "که از آن به عنوان سطح قابل قبول یاد می شود مقداری از خون است که جوابگوی مصرف چهار تا ۷.۹ روز در بیمارستان‌ها باشد و سطح «قرمز» مقداری از خون که جوابگوی کمتر از چهار روز بیمارستان‌ها است.
سطح «قرمز» نیاز فوری به اهدای خون است و در سطح «آبی» اقدام به اهدای خون طبق روال معمول انجام می‌شود و در سطح «سبز» ذخایر خون در وضعیت مطلوب قرار دارد اما آنچه مهم است این است که همیشه باید بین میزان خون اهدایی و نگهداشتن ذخایر خون در سطح ایده آل و قابل قبول همچنین مصرف روزانه خون و پاسخگویی به‌موقع به نیاز بیمارستان تعادل برقرار باشد.

نیاز خون در کشور با بهره‌گیری از شبکه ملی خون‌رسان تامین می‌شود
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون سطح ذخایر خون در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و ۱۰۰ درصد نیاز به خون مراکز درمانی و بیمارستانی کشور با بالاترین کیفیت از نظر سلامت خون و فرآورده‌های خونی و براساس بالاترین استانداردهای جهانی تامین می‌شود.عباس صداقت افزود: ایران جزو معدود کشورهای جهان و تنها کشور منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه است که شبکه ملی خون‌رسانی دارد که در کشور کاملا مستقر شده و فعال است و به این معنا است که با استفاده از شبکه ملی خون رسان، خون مورد نیاز همه مراکز درمانی و همه بیماران کشور که نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های خون هستند، می‌تواند از اقصی‌نقاط کشور، تامین شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: بنابراین از طریق این شبکه، خون مورد نیاز همه استان‌ها، شهرستان‌ها و بیمارستان‌ها با بیش از ۹۴۰ بیمارستان در سطح کشور که دارای بانک خون هستند، تامین می‌شود.صداقت افزود: خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند همچنین برخی از افراد مانند بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است
وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنده بیماران باشند.سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

کمبود ذخایر خونی در کشور وجود ندارد
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ کمبودی در زمینه ذخایر خونی در کشور وجود ندارد و این سازمان در تامین ذخایر خونی در بهترین حالت در طول تاریخ خود قرار دارد.مصطفی جمالی افزود: اکنون ۱۰۰ درصد نیاز کشور به ذخایر خونی به ویژه نیازهای بیمارستانی به طور کامل تامین است و این امر را سازمان انتقال خون مدیون مردم مسئولیت‌پذیر و اهداکنندگان متعهد و کارکنان کوشای سازمان انتقال خون می‌داند.

وی با اشاره به فروکش کردن کرونا و افزایش حضور اهداکنندگان خون در پایگاه‌ها در کشور نیز گفت: از زمان کاهش شیوع کرونا در یکسال اخیر میزان اهدای خون در کشور به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته که این میزان کاملا منطبق بر نیازهای بیمارستان‌ها به خون است.مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اهداکنندگان به عنوان سرداران و از کارکنان سازمان انتقال خون به عنوان سربازان گمنام سلامت یاد کرد و خاطر نشان کرد: با تلاش و فداکاری این عزیزان در ایام کرونا در حالی که به طور میانگین در جهان میزان اهدای خون ۳۰ درصد کاهش یافته بود ولی این میزان در کشور ما تنها هشت درصد کاهش یافت.جمالی با دعوت از مردم برای حضور در پایگاه های انتقال خون تصریح کرد: بررسی‌های پژوهشی که در مراکز انتقال خون انجام شده است نشان می‌دهد که هیچگونه موردی از انتقال بیماری در این مراکز در کشور مشاهده نشده است و مردم با خیال آسوده می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.
برچسب ها: اهدای خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها