کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رکود بی‌سابقه در بازار خودرو

قرن نو , 8 مهر 1401 ساعت 18:10


گروه اقتصادی: بازار‌ها در شهریور ماه پستی و بلندی‌های زیادی را پشت سرگذاشتند؛ انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص برجام و سپس وقفه دو ماهه آن ابتدا بازار ارز را شوکه کرد و نرخ دلار را در روزهای اخیر در بازار آزاد تا مرز 32 هزار تومان بالا برد.

جهش نرخ ارز از یک سو و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم حال منجر به تشدید وضعیت رکود تورمی در اقتصاد کشور شده است؛ وضعیتی که در آن نه تنها خرید و فروش در بازارهایی همچون مسکن به حداقل رسیده است بلکه طبق گفته فروشندگان طلا و سکه خرید و فروش در این بازارها نیز کاهش چشمگیری داشته است.
بازار خودرو نیز از وضعیت رکود تورمی در امان نبوده است؛ در حالی که برخی از خودروها از ابتدای شهریور ماه کاهش چند میلیون تومانی را تجربه کردند اما روند کلی قیمت‌ها در این بازار در آخرین روزهای تابستان صعودی بوده است و این اتفاق در حالی رخ داده است که خرید و فروش نیز در این بازار به حداقل رسیده است.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از آن است که در بین خودروهای پژو موجود در بازار پژو تیپ مدل 1399 از 276 میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به 278 میلیون تومان رسیده است و مدل 1401 این خودرو نیز از 295 میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به 296 میلیون تومان رسیده است و مدل 1400 این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان گران شده است.

این افزایش قیمت‌ها از ابتدای شهریور ماه در بین خودروهای دیگری همچون خودروهای سمند مشهود بوده است به طوری که سمند lxef7 مدل 1399 از 310 میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به 315 میلیون تومان رسیده است.

در بین خودروهای دنا نیز دنا معمولی مدل 1401 از 395 میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به 402 میلیون تومان رسیده است و مدل 1400 این خودرو نیز از 378 میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به 382 میلیون تومان رسیده است.

روند قیمت‌ها در حالی در بازار خودرو کماکان صعودی است که طبق گفته یگی از نمایشگاه‌داران خودرو رکود در این بازار به قدری عمیق است که از تعداد استعلام قیمتی خریداران و متقاضیان از آنها نیز کاسته شده است. گفتنی است که همسو با کاهش قدرت خرید مردم و جهش قیمت‌ها در بازار خودرو، بخشی از تشدید رکود در این بازار به انتظارات متقاضیان برای از سرگیری واردات خودرو باز می‌گردد؛ بر اساس تصمیم اتخاذ شده مقرر است خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شده و پس از تعیین قیمت در بورس میزان سود بازرگانی و تعرفه واردات آن روشن شود.

اما وجود ابهامات زیاد در آیین نامه از سرگیری واردات خودرو نه تنها موجب سرگردانی کارشناسان بلکه موجب سرگردانی و بلاتکلیفی متقاضیان خودرو نیز شده است که در نهایت بازار خودرو را در کما برده است و خرید و فروش را در این بازار به کف رسانده است.


کد مطلب: 361109

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361109/رکود-بی-سابقه-بازار-خودرو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir