به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۶۱۱۲۰

قتل‌عام مردم زاپویریژیا در حمله موشکی روسیه!

گروه بین‌الملل: تنها چند ساعت پیش از مراسم رسمی اعلام «الحاق» چهار استان اشغال شده اوکراین به روسیه، شلیک چند موشک در روز جمعه هشتم مهر، ۲۳ شهروند غیرنظامی را در استان زاپوریژیا کشت و ۲۸ تن دیگر را زخمی کرد.
قتل‌عام مردم زاپویریژیا در حمله موشکی روسیه!
گزارش‌ها حاکی است که در این حمله دست‌کم ۱۶ موشک شلیک شده که تعدادی از آنها به یکی از بازارهای فروش اتومبیل در منطقه اورخوفو اصابت کرده است. اولکساندر استاروخ، فرماندار اوکراینی زاپوریژیا گفت که موشک به کاروانی از خودروهای مردم غیر نظامی اصابت کرد و همه کشته‌ها غیر نظامی هستند. مردم عادی می‌خواستند ساعاتی قبل از «الحاق» استان‌شان به روسیه، سریعا از زادگاه خود بگریزند. سخنگوهای رسمی دولت اوکراین و برخی رسانه‌های بین‌المللی مانند شبکه الجزیره ابراز اطمینان کردند که شلیک موشک‌ها کار نظامیان روسیه بوده است؛ امری که با «تکذیب» مسکو روبرو شد. تکذیب مسکو در حالی است که دمیتری مدودف، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر پیشین روسیه که به ولادیمیر پوتین وفادار است، هفته گذشته گفته بود که روسیه در «دفاع» از اراضی که به این کشور ملحق شوند، «قاطعانه» عمل و از هر سلاح لازم استفاده خواهد کرد. زاپوریژیا در جنوب اوکراین که محل نیروگاه هسته‌ای مهم اوکراین نیز هست، از آغاز یورش ارتش روسیه به اوکراین در هشت ماه گذشته به زیر سلطه نظامیان روس درآمده است.
زاپوریژیا یکی از چهار استانی بود که مسکو در روزهای گذشته در آن «همه‌پرسی» مناقشه‌برانگیز خود را برای الحاق به فدراسیون روسیه برگزار کرد. خاک این ۴ استان معادل ۱۵ درصد از مساحت اوکراین است. روسیه مدعی شده که ۹۳ درصد از رای‌دهندگان در زاپوریژیا، ۸۷ درصد در خرسون، ۹۸ درصد در لوهانسک و ۹۹ درصد در دونتسک خواهان زندگی در زیر پرچم و حکومت مسکو هستند. بعد از تصرف شبه جزیره کریمه در سال ۱۳۹۵، روسیه تا حال ۵ استان مهم اوکراین را به اشغال خود درآورده است. آمریکا، بریتانیا و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی و در صدر آن‌ها سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند که الحاق چهار استان اوکراینی به خاک روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت. اتحادیه اروپا تاکید کرده که مجازات سنگین‌تری در انتظار روسیه به خاطر الحاق این سرزمین‌ها است. با این حال، نهادهای اطلاعاتی غربی تاکید دارند که سلسله شکست‌های نظامی روسیه در هفته‌های اخیر در میدان‌های نبرد کماکان ادامه یافته است. در یک موج عظیم گریز، صدها هزار مرد روس در دو هفته اخیر کشور خود را ترک کرده‌اند تا مبادا به جبهه‌های جنگ اعزام شوند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها