به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۳۶۱۱۲۳
مولوی عبدالحمید:

برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز حق مردم است

برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز حق مردم است
گروه سیاسی: گزارش‌ها از کشته شدن شدن حداقل ۲ تن و زخمی شدن دهها نفر در اعتراضات و ناآرامی‌های امروز شهر زاهدان خبر می‌دهد. 
مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: حادثه پیش امده بسیار تلخ و ناگوار است و این حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه دست های در کار بوده است که حادثه امروز در زاهدان به وجود آمده است. وی ادامه داد: آنچه الان مورد نیاز جامعه است حفظ ارامش همه مردم عزیز زاهدان و استان است. وی تاکید کرد:  مردم از تحریک اجتناب کنند  در چنین این شرایط استان کاملا ملتهب است چرا که هر نوع التهاب و تحریک در این وضع مشکل سار خواهد بود. وی گفت:  تاکید می کنم شهروندان ارامش را حفظ کنید تا مسله مورد بررسی جدی قرار گیرد و به شایعات توجه نکند. 

مولوی عبدالحمید، همچنین امروز (8 مهرماه 1401) در مراسم نماز جمعه زاهدان، برگزاری «تجمعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز» را حق مردم دانستند، و ضمن توصیۀ معترضین به اجتناب از «تخریب اموال و توهین به اشخاص»، از مسئولان انتظامی و قضایی نیز خواستند که با معترضین «تعامل و مدارا» کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: بنده از مدت‌هاست که به‌عنوان یک شهروندی که دلسوز و خیرخواه مردم و حاکم هستم، این موضوع را متذکر شده‌ام که کشور نیاز به یک‌سری تغییرات در سیاست‌های داخلی و خارجی دارد و این یک نیاز و ضرورت است. ما اگرچه مسئولیت دولتی نداریم، اما حداقل به‌عنوان یک شهروند در این جایگاه هستیم که پیشنهاد بدهیم و راهنمایی و خیرخواهی کنیم. ما در بین مردم هستیم و مشکلات و خواسته‌های مردم را از نزدیک احساس می‌کنیم.
ایشان ادامه دادند: اصل صحبت ما که در چارچوب قانون مطرح شده‌اند این بوده که اولاً در قبال مسائل خارجی تنش‌زدایی بشود و ما با جهانیان روابط حسنه داشته باشیم و در ثانی توجه مسئولان ما بیشتر متوجه مسائل و مشکلات داخلی کشور باشد. متاسفانه امروزه زندگی برای مردم در مملکتی که بزرگترین پتانسیل و استعداد و سرمایه و امکانات را دارد بسیار دشوار و پیچیده شده است.
خطیب جمعه زاهدان با تاکید بر «اجرای قانون اساسی» و «تأمین آزادی‌های مذهبی و قانونی مشروع»، گفتند: به هر اندازه که مردم آزادی داشته باشند و حرف مردم شنیده شود این به نفع وحدت و امنیت ملی است. هم در دوران اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان این موضوع مطرح شد که ملت خواسته‌ها و انتظاراتی دارد و باید به این مسائل توجه بشود تا رضایت مردم حاصل شود. اگر به سخنان این شهروند و سایر کارشناسان و دلسوزان توجه می‌شد امروز کشور یا مشکلات نداشت و یا مشکلات کمتر می‌بود و رضایت مردم حاصل می‌شد.
مولوی عبدالحمید اظهار داشتند: مردم در مواقع مختلف به صحنۀ اعتراض آمده‌اند و اکنون هم مردم اعتراضاتی دارند. اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز حق مردم است، البته این تجمعات و اعتراضات باید مسالمت‌آمیز باشند که به اموال عمومی و بیت‌المال ضرر نرسد و به کسی توهین نشود و امنیت رعایت شود، بلکه مردم خواسته‌ها و مسائل‌شان را مطرح کنند؛ در عرف دنیا، به‌ویژه در کشورهایی که «جمهوری» هستند، تمام اقشار و طبقات مختلف مردم این حق را دارند که حرف خودشان را بزنند.
ایشان ادامه دادند: در جامعه طیف‌ها، مذاهب، قومیت‌ها، سلیقه‌ها و خواسته‌های مختلفی وجود دارد که نظام و حاکمیت و مسئولان باید همۀ این طیف‌ها را ببینند و خواسته‌های همه را مدیریت و به آنها توجه کنند؛ این می‌شود توجه به ملت که وحدت و امنیت و همبستگی ملی را به دنبال دارد. وحدت و همدلی با حرف حاصل نمی‌شود بلکه با دیدن مردم و شنیدن حرف مردم حاصل می‌شود. اکنون هم خواستۀ ما این است که به خواسته‌های مردم توجه بشود.
مولوی عبدالحمید در ادامه مسئولان قضایی و انتظامی را به «تعامل و مدارا با مردم» توصیه کردند و گفتند: همچنین توصیۀ بنده به مسئولان انتظامی و مسئولان قضایی و سایر مسئولان ذیربط آن است که در مقابل معترضین از خودشان خویشتنداری و تحمل نشان بدهند و با مردم به سختی برخورد نشود، بلکه با آنان مدارا و تعامل داشته باشند؛ این نتایج بهتری برای همه در پی دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها