به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۳۶۱۱۴۹

علائم و نشانه‌های افراد بسیار حساس

علائم و نشانه‌های افراد بسیار حساس
گروه جامعه: افراد حساس معمولا خلاق، بسیار منصف و دارای مهارت خاص در هدایت دیگران هستند، اما آن‌ها به دلیل این ویژگی بیشتر مواقع دچار استرس و آشفتگی ذهن می‌شوند و بیش از حد لازم به موضوعات مختلف فکر می‌کنند.در زیر به علائمی اشاره می‌کنیم که اگر کسی بیشترین علائم آن را برخوردار بود، او را باید در ردیف افراد بسیار حساس گنجاند.

۱. بسیار دلسوز هستند
افراد بسیار حساس می‌توانند احساسات، نیازها، احساس ناامنی کردن و دیگر مشکلات دیگران را به‌خوبی درک کنند. در مطالعات علمی مشخص شده، این افراد نورون‌های آینه‌ای فعال‌تری در مغز خود دارند. این نورون‌ها مسئول درک احساسات دیگران است.هوش احساسی و دلسوزی این افراد آن‌ها را در روابط اجتماعی‌شان ماهر و در عین حال الهام‌بخش دیگران می‌کند. از طرفی متاسفانه این افراد همیشه می‌خواهند محبوب دیگران باشند و به همین دلیل نیاز‌های دیگران را بر نیاز‌های خود مقدم می‌دانند.

۲. متفکر هستند
افراد بسیار حساس در برابر هر موضوعی بدون فکر واکنش نشان نمی‌دهند. وقتی با حرف و سخنی یا موضوع خاصی مواجه می‌شوند، پیش از هر کاری ابتدا به خودشان کمی وقت می‌دهند تا اطلاعات کافی در مورد آن موضوع به دست آورند و سپس تصمیم می‌گیرند چه واکنشی در برابر آن از خود نشان دهند.

۳. زیاد این جمله را می‌شنوند: «اینقدر موضوع را شخصی نکن»
افراد حساس به هر موقعیتی واکنش شدیدی نشان می‌دهند. آن‌ها ممکن است تحت تاثیر موضوعات مختلف اطراف خود قرار گیرند، در حالی که دیگران از کنار همان موضوعات به‌راحتی عبور می‌کنند. به همین دلیل بیشتر مواقع فکر می‌کنند آن‌ها مشکل و ایراد دارند و به همین دلیل توانایی‌های خود را دست کم گرفته و در برابر حرف‌های دیگران زود ناراحت شوند.

۴. فشار زمانی را نمی‌توانند تحمل کنند
افراد بسیار حساس کار در شرایط کم زمانی را نمی‌توانند تحمل کنند. داشتن فهرست بالایی از کار‌هایی که باید در مدت زمان معینی انجام دهند، آن‌ها را به شدت مضطرب می‌کند؛ بنابراین آن‌ها همیشه در تلاش‌اند تا برای کار‌های خود زمان‌بندی مناسبی داشته باشند.
 
۵. تحلیلگر‌های خوبی هستند
افراد بسیار حساس معمولا تحلیلگر‌های خوبی هستند و درباره مسائل خیلی فکر می‌کنند که البته گاهی اوقات این ویژگی نقطه‌ضعف‌شان می‌شود چراکه آن‌ها با تحلیل بیش از حد مسائل روزمره و حرف‌های دیگران دچار غم و اندوه می‌شوند و معمولا موضوعات منفی را برجسته‌تر از آنچه که واقعا هست، حس می‌کنند.
 
۶. انتقادپذیر نیستند
افراد بسیار حساس در برابر انتقاد به‌شدت واکنش منفی نشان می‌دهند و آن را نمی‌پذیرند؛ بنابراین آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که کسی از آن‌ها ایراد نگیرد. به همین دلیل ممکن است خودشان را به دردسر بیندازند و مثلا بیش از حد کار کنند تا در معرض انتقاد قرار نگیرند.
 
۷. در تصمیم‌گیری‌هایشان به خود سخت می‌گیرند
افراد بسیار حساس به دلیل اینکه نمی‌خواهند تصمیم‌های آن‌ها باعث ناراحتی دیگران شود، هنگام تصمیم‌گیری به خودشان بسیار سخت می‌گیرند. آن‌ها حتی دوست ندارند، در تصمیم‌گیری‌هایشان کوچکترین ریسکی کنند.

۸. به جزئیات توجه دارند
این افراد از آنجایی که توجه و دقت بالایی به مسائل دارند، جزئیات هر چیزی را می‌بینند. آن‌ها به راحتی می‌توانند مواردی را که دیگران دوست دارند و ندارند یا اولویت‌هایشان را تشخیص دهند. این ویژگی باعث می‌شود، آن‌ها دوستان زیادی داشته باشند. البته این توجه به جزئیات ممکن است آن‌ها را به سمت کمال‌گرایی سوق دهد.

۹. مهربان هستند
افراد حساس معمولا مهربان و صادق هستند. مسائل را به خوبی درک می‌کنند و راست و غلط را از هم به‌درستی تشخیص می‌دهند. البته احتمال اینکه از مهربانی و صداقت آن‌ها سوء‌استفاده شود هم زیاد است.

۱۰. در حل مساله مهارت دارند
افراد بسیار حساس می‌توانند علت مشکلات پیش آمده را زود متوجه شوند و آن‌ها را تا حد زیادی برطرف کرده و فرصت‌های جدیدی پیش روی خود و اطرافیان‌شان بگذارند.

۱۱. افراد حساس زودرنج هستند
همانطور که گفتیم، افراد حساس محرک‌های محیط اطراف خود را به‌سرعت درک می‌کنند. به همین ترتیب می‌توانند هر موضوع ناراحت‌کننده را، هر قدر هم بی‌اهمیت باشد، کاملا درک کنند و بابت آن آزرده‌خاطر شوند. اتفاقی که معمولا در دیگران به این شدت رخ نمی‌دهد.

۱۲. جلوی اشک‌هایشان را نمی‌توانند بگیرند
افراد بسیار حساس وقتی با موضوعی ناراحت‌کننده روبه‌رو می‌شوند، سریع‌تر از دیگران احساساتی شده و حتی اشک‌شان جاری می‌شوند و بعد از اینکه گریه کرده‌اند، خجالت‌زده می‌شوند.

۱۳. ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند
افراد بسیار حساس معمولا نمی‌توانند رفتار‌های نامناسب همکاران و محیط کار پر سروصدای محل کار را تحمل کنند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند در خانه و در محیطی آرام کار‌های خود را انجام دهند. آن‌ها معمولا دورکاری را ترجیح می‌دهند.

۱۴. به دنبال معنا و هدف در زندگی هستند
افراد بسیار حساس را نمی‌توانید با پول و اعتبار تشویق به انجام کاری کنید. آن‌ها باید کارشان لذت‌بخش و هدفمند باشد. به همین دلیل هرگز کاری را برای به‌دست آوردن پول انجام نمی‌دهند. افراد بسیار حساس به‌دلیل اینکه محرک‌های محیط اطراف خود را به‌خوبی حس می‌کنند، به‌سرعت متوجه موضوعات ناراحت‌کننده می‌شوند.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها