کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت‌پرده حذف‌فغانی؛اختلافات‌یا حمایت‌از کریمی؟

روزنامه اعتماد , 9 مهر 1401 ساعت 9:37


گروه ورزشی: علیرضا فغانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برترین داور تاریخ ایران است یا لااقل در بین سه نفر داور برتر کشور از زمان ورود فوتبال به ایران قرار می‌گیرد از لیست داوران بین‌المللی فدراسیون فوتبال حذف شد.

روز چهارشنبه لیست الیت داوران ایران برای سال ۲۰۲۳ که به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شده بود در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و مشخص شد نام علیرضا فغانی از این لیست حذف شده است. همان موقع یک خبر کوتاه روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت که در آن از زحمات فغانی تشکر شده بود. خداداد افشاریان عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و رییس کمیته داوران هم در مصاحبه‌ای عنوان کرد به دلیل بالا رفتن سن فغانی که در اول سال میلادی ۴۴ سال و ۹ ماه سن دارد و به این خاطر که او همه‌چیز را در داوری تجربه کرده و بزرگ‌ترین مسابقات دنیا را سوت زده، تصمیم گرفتیم نام او را حذف کنیم تا فرصت به جوان‌ترها برسد.  حذف نام بهترین داور ایران که فاصله‌ زیادی با سایر داوران کشور دارد حاشیه‌ و بحث‌های زیادی را به وجود آورده است.

سوالات زیادی در ذهن اهالی فوتبال شکل گرفته که با پاسخ‌های خداداد افشاریان اقناع نمی‌شود. اینکه علیرضا فغانی دیگر در ایران زندگی نمی‌کند یا سن او بالا رفته یا باز شدن راه برای سایر داوران هیچ کدام نمی‌توانند دلیل موجهی باشند برای حذف کسی که می‌توانست دست کم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قضاوت کند و پرچم داوری ایران را بالا ببرد. فغانی با وجود زندگی در استرالیا، هم در فصل قبل هم در فصل جاری چندین هفته از رقابت‌های لیگ ایران را سوت زده پس تاثیر محل زندگی او بی‌معنی است. همچنین فیفا هیچ‌گونه محدودیت سنی برای قضاوت داوران در مسابقات بین‌المللی در نظر نگرفته و این یعنی داور تا وقتی که از لحاظ بدنی آماده باشد می‌تواند سوت بزند.

پس بحث افزایش سن هم صرفا یک بهانه به نظر می‌رسد و در نهایت می‌ماند ماجرای پیشرفت سایر داوران که اتفاقا عجیب‌ترین توجیه از سوی فدراسیون فوتبال است. احتمالا فدراسیون فوتبال ایران و خداداد افشاریان اولین نفراتی در دنیا هستند که به راه‌حل جادویی حذف یک نخبه به بهانه پیشرفت دیگران رسیده‌اند. انگار که سرمربی تیم ملی آرژانتین بگوید برای اینکه سایر بازیکنان هم رشد کنند از این به بعد لیونل مسی را به تیم ملی دعوت نمی‌کنم یا فدراسیون دوومیدانی جاماییکا در سال ۲۰۱۶ می‌گفت برای رشد سایر دونده‌های سرعت تصمیم گرفتیم یوسین بولت را کنار بگذاریم!

 
به دلیل مردود بودن دلایل مطرح شده برای حذف نام فغانی، شایعات زیادی در فضای رسانه‌ای و مجازی در این رابطه شکل گرفته است. برخی به انتخابات ماه گذشته فدراسیون فوتبال اشاره می‌کنند و می‌گویند فغانی حامی تاج نبوده و به همین علت در فدراسیون جدید کنار گذاشته شده. برخی دیگر معتقدند پروژه حذف این داور نامدار کشورمان از مدت‌ها پیش کلید خورده بود، یعنی از سال ۹۷ که بازگشت او به ایران و حضور انبوه طرفدارانش حاشیه‌هایی به دنبال داشت. برخی هم می‌گویند پست حمایتی فغانی از علی کریمی در فضای مجازی که چند روز پیش منتشر شد باعث شده نام این داور از لیست داوران الیت خط بخورد. اختلافات پشت پرده و حسادت‌ها بخش دیگری از دلایلی است که فعالان حوزه ورزش مطرح می‌کنند.  علیرضا فغانی ساعتی بعد از انتشار خبر حذف نامش در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد در رابطه با اینکه آیا این تصمیم با شما هماهنگ شده بود یا مساله چیز دیگری بوده به یک پاسخ کوتاه بسنده کرد. ایشان گفت: «نیاز به هماهنگی نداشته. تصمیم کمیته داوران و فدراسیون بوده»

فغانی همچنین پستی معنادار در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت: «همیشه آخرش خوب است. اگر هنوز خوب نیست یعنی هنوز آخرش نرسیده. پس ادامه بده. همه تمرکز من و کمک‌داورانم روی آمادگی برای جام جهانی قطر است. امیدوارم تصمیمات اخیر هم با توجه به توانایی و استعداد همکاران جوان‌ترم باعث شکوفایی بیشتر داوری کشور شود.»

فغانی روز گذشته نیز در این رابطه با لحنی کنایی گفت: «براساس آنچه شنیده‌ام و دلایلی که خواندم این‌طور متوجه شدم که انگار من جلوی پیشرفت بقیه را گرفته‌ام؛ این مهم نیست و من به نظر کمیته داوران و تصمیمی که آنها گرفته‌اند احترام می‌گذارم. من همیشه گفته‌ام اگر این ذهنیت وجود دارد که من مانع پیشرفت بقیه شده‌ام و بودنم موجب می‌شود تا در حق مجموعه‌ای خیانت شود ترجیح می‌دهم که دیگر نباشم.» با توجه به اینکه فغانی هنوز به دلیل مساله اقامت نمی‌تواند وارد لیست الیت کشور استرالیا بشود و نامش حداقل برای سال ۲۰۲۳ حذف شده، او در مسابقات بین‌المللی سال ۲۰۲۳ هیچ دیداری را قضاوت نخواهد کرد و اگر این رویه ادامه پیدا کند یکی از داوران برجسته تاریخ ایران به همین راحتی از داوری کنار خواهد رفت.


کد مطلب: 361158

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361158/پشت-پرده-حذف-فغانی-اختلافات-یا-حمایت-از-کریمی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir