به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۶۱۱۶۷
با فیلتر اینستاگرام دیگر اعتراضات خیابانی شکل نمی‌گیرد؟

طرح صیانت آماده اجرا شدن

طرح صیانت آماده اجرا شدن
گروه فناوری: در روزهای اخیر، محدودیت های ایجاد شده بر روی اینترنت و فیلتر کردن برخی پلتفرم ها مانند اینستاگرام، واتس اپ، لینکدین و ... این سوال را ایجاد کرده است آیا این پلتفرم ها قرار است برای همیشه فیلتر بمانند یا ...؟

سوالی که وزیر ارتباطات در پاسخ به آن گفت:« همانطور که قبلاً هم مراجع ذیصلاح گفتند، برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است. تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست.» 

غلامرضا نوری قزلجه، درباره این موضوع گفت: «این همان طرح صیانت است و زمانی که به این جملات اشاره می شود، یعنی طرح صیانت می خواهد اجرا شود و تا زمانی که پلتفرم های داخلی نتوانستند کار مردم را در حد اینستاگرام یا واتس اپ، راه اندازی کنند به نظرم فیلتر کردن این پلتفرم ها با هر بهانه ای به ضرر مردم و کسب و کار خواهد بود.»مشروح گفت‌وگوی غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد را با قرن نو بخوانید؛
 
 
 آقای نوری قزلجه! با توجه به اظهارت آقای زارع پور، می توان این برداشت را کرد که اینستاگرام و واتس آپ برای همیشه فیلتر شده اند؟ به نظر شما طرح صیانت اجرا شده است؟
با توجه به آن مصوبه ای که شورای عالی فضای مجازی با تشکیل آن شورای تنظیم گری فضای مجازی گذراند و اختیاراتی که به آن کمیته داده شد، در حقیقت می توان گفت طرح صیانت را می توانند اجرا کنند و متاسفانه منعی برای آن وجود ندارد با این حال امیدوارم که این کار را نکنند.فیلترینگ روزهای اخیر متاثر از شرایط کشور بوده و طبیعی بود که یک سری محدودیت ها و کنترل هایی شکل بگیرد . کسی هم متعرض نبود. اما، حال که شرایط دارد به وضعیت عادی باز می گردد امیدوارم فیلترینگ و محدودیت ها برطرف شود، چه فیلترینگ پلتفرم هایی که بسیاری از مردم از طریق آن به کسب درآمد پرداختند و چه اختلالاتی که در اینترنت ایجاد شد، همه برطرف شود و مردم دسترسی آسان و پر سرعت به اینترنت داشته باشند. 

با فیلتر اینستاگرام، کسب و کار مردم دچار مشکل می‌شود
گفته می شود با توجه به قبول نکردن شرط ایران توسط اینستاگرام و واتس آپ، این پلتفرم ها همچنان فیلتر خواهند ماند و ...
این همان طرح صیانت است و زمانی که به این جملات اشاره می شود، یعنی طرح صیانت می خواهد اجرا شود و تا زمانی که پلتفرم های داخلی نتوانستند کار مردم را در حد اینستاگرام یا واتس اپ، راه اندازی کنند به نظرم فیلتر کردن این پلتفرم ها با هر بهانه ای به ضرر مردم و کسب و کار خواهد بود.افرادی که از این طریق کسب و کار می کنند اقشار پایین دست جامعه هستند و معیشت آنان دچار مشکل می شود. 

آیا با فیلتر کردن دیگر اعتراضی شکل نمی‌گیرد؟
 وزیر ارتباطات گفته مردم در پلتفرم های غیرقانونی به کسب درآمد نپردازند. آیا پلتفرم های داخلی از نظر ظرفیت یا امنیت می توانند جایگزین پلتفرم های خارجی شوند؟

از نظر امنیت قطعا امن بوده و تفاوتی نخواهد داشت ولی آیا این که پلتفرم های داخلی این ظرفیت را دارند یا خیر یا اصلا مردم از آن ها استقبال می کنند یا خیر، سوالاتی هست که به نظرم با این سرعت و عجله امکان پذیر نیست و باید پلتفرم هایی که در دسترس مردم بود، همچنان در دسترس باشند و از سوی دیگر پلتفرم های داخلی را نیز تقویت کنند.حال، موضوعاتی را که مطرح می کنند که این پلتفرم های خارجی در بروز اغتشاشات و ناهنجاری ها نقش داشند، آیا فیلتر کردن این پلتفرم ها تضمین می کنند دیگر این اتفاقات تکرار نشود که قابل تضمین نیست و از هر بستری در فضای مجازی می توان اعتراض کرد و با فیلتر کردن موضوع حل نمی شود. من اعتقاد دارم هیچ تضمینی نیست که اگر از پلتفرم داخلی هم استفاده شود هیچ اتفاق ناخوشایندی در آن نخواهد افتاد. 

 اجرای طرح صیانت خودش می تواند زمینه ساز اعتراضات جدیدی شود؟
نمی خواهم این پیش داوری را بکنم اما، امیدوارم همچین فشارهای روانی به جامعه نیاید، که موجب نارضایتی می شود.
مرجع : قرن نو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها