به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۶۱۱۸۱
سرمایه‌های بازار مسکن به کجا کوچ می‌کنند؟

خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن

خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن
گروه اقتصادی: براساس بررسی مرکز آمار ایران در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٤,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل (١٥١.٩)، ۶.۵ درصد کاهش داشته است.
شاید ثبت داده‌های جدید از بازار مسکن شهر تهران نشان ازتوقف انتظارات افزایشی در آستانه ورود به نیمه دوم سال را تایید می‌کند، اما فعالان این بازار بر این باورند که وضعیت سرمایه گذاری در این بازار روز‌های سردتری را خواهد داشت.

عوامل تأثیرگذار برافزایش تورم در نیمه اول سال به نحوی باعث رشد قیمت مسکن در نیمه اول سال شد که بازگشت آرامش به بازار در نیمه دوم خیلی بعید است.نکته مهم در این بحران، خروج سرمایه از بازار پُر تلاطم مسکن است. بازار مسکن در فصل رونق خود با رکود معاملات همراه بود که علاوه برنوسان قیمت دلاراین مهم را به خبر‌های وین گره زده بودند.در کل متاسفانه تابستان امسال بازار مسکن نتوانست از رکود معاملانی کمی فاصله بگیرد که این خود در تعمیق رکود تورمی بی‌تاثیر نبوده است.

درهمین رابطه فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: اگر ارزیابی بازار سال جاری مسکن بر اثر سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گذاشته شود، آنچه آمار‌ها از نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد حکایت از کاهش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساخت در کل کشور دارد.وی ادامه داد: یعنی رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن علاوه بر اینکه افزایش نیافته است و در بیشتر مقطع زمانی کاهش شدید را تجربه کرده است.

پورحاجت تأکید داشت: با رصد میدانی از روند ساخت وساز در ۶ ماه نخست سال نشان می‌دهد شرایط تولید مسکن نسبت به سال گذشته به دلیل ریزش حجم سرمایه گذاری بسیار شدت داشته است.این کارشناس بازار مسکن گفت: از سال ۱۳۹۷ تا کنون بازار مسکن با تنش‌های زیادی مواجه شده که این وضعیت باعث خروج فعالان وتولیدکنندگان از این بازار شده است.

به گفته پور حاجت؛ امروز سرمایه سرمایه گذاران بخش تولید مسکن، به راحتی وارد بخش مسکن سایر کشور‌ها می‌شود که این بزرگترین آسیب به صنعت ساخت و ساز کشور است.وی تصریح داشت: تورم حاکم بر اقتصاد کشور، گرانی تولید مسکن را به گونه‌ای شکل داده که تنها تمهیدات دولت و اصلاح سیاست‌های دولت می‌تواند بازار مسکن را باتوجه به هدف گذاری در افزایش تولید، نجات دهد.به گفته پور حاجت؛ یک بنگاه اقتصادی خرد در سال ۱۳۹۷ با ۵ میلیارد تومان توان فعالیت در بازار مسکن را داشت، اما امروز با همین رقم دیگر توان خرید حتی زمین برای ساخت و ساز را ندارد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: در هر صورت اگر تغییری در سیاست دولت ایجاد نشود ریزش سرمایه گذاری در بازار مسکن در همین ۶ ماه دوم سال شدت بیشتری خواهد گرفت.وی ادامه داد: متاسفاته تورم و رکود دو بازیگر اصلی ایجاد بحران در بازار مسکن است، اما اگر دولت بخواهد با یک تحول جدی در نظام بانکی و خروج اقتصاد از تورم می‌تواند بازگشت آرامش به بازار را تضمین کند.

این کارشناس بازار مسکن تأکید داشت: هزینه‌های سنگین تولید، سرمایه گذار را از بازار خارج کرده و این روند تا پایان سال افزایش می‌یابد که به موجب آن تورم قیمت مسکن تا اسفندسال جاری افزایش خواهد داشت.
به اعتقاد پور حاجت؛ اگر دولت سیاست جدیدی برای کاهش تورم برنامه ریزی و اجرایی نکند، قطعاً هزینه تولید مسکن تا پایان سال باز هم افزایش خواهد داشت و این وضعیت، تورم قیمت خانه تا پایان سال را به گونه‌ای ایجاد می‌کندکه شرایط تولید و خرید مسکن در سال آینده غیر قابل تصور و کنترل خواهد شد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها