کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اشغال‌گران روس رئیس یك نیروگاه را ربودند

9 مهر 1401 ساعت 21:13


گروه بین الملل: انرهواتم، آژانس دولتی اوکراین اعلام کرد ایهور موراشوف، مدیرکل نیروگاه اتمی زاپوریژیا توسط نیروهای اشغال‌گر روس ربوده شده است.
از سرنوشت موراشوف هیچ اطلاعی در دست نیست.
آژانس دولتی "انرهواتم" (Energoatom) اوکراین در بیانیه‌ای گفته است ایهور موراشوف، مدیرکل نیروگاه اتمی زاپوریژیا روز جمعه حوالی ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی در مسیر خود از بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به شهر انرودار ربوده شده است.
 نظامیان روس موراشوف را از ماشین پیاده کردند و با چشمان بسته به سمت نامعلومی بردند.روسیه در اوایل ماه مارس و چند روز پس از حمله به اوکراین نیروگاه هسته‌ای را اشغال کرده است.
پترو کوتین، مدیرعامل شرکت انرهواتم در بیانیه‌ای که در کانال تلگرام خود به اشتراک گذاشته اعلام کرد که هیچ اطلاعی از سرنوشت موراشوف در دست نیست.کوتین اقدام نظامیان روس علیه کارکنان نیروگاه و مدیرعامل آن را محکوم و روسیه را "به ترویسم هسته‌ای" متهم کرده است.موراشوف مسئولیت امنیت و ایمنی نیروگاه ژاپوریژیا را بر عهده دارد.
کوتین از رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین (IAEA) خوسته است وضعیت موراشوف را پیگیری کند.نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بارها مورد هدف حملات نیروهای روس قرار گرفته است. مقامات اوکراین هشدار دادند که این حملات می‌تواند به یک حادثه هسته‌ای منجر شود و اروپا را به خطر بیاندازد
شرکت گرداننده نیروگاه اتمی زاپوریژیا نیز هشدار داده که این نیروگاه ممکن است با خطر آتش‌سوزی و تشعشعات اتمی روبرو شود.
رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست قبلی شورای امنیت با اشاره به درگیری‌های نظامی در اطراف نیروگاه هشدار داد: «ما در حال بازی با آتش هستیم و ممکن است اتفاقی بسیار بسیار فاجعه‌باری رخ دهد.»
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز قبلا از روسیه و اوکراین خواسته بود دو طرف باید بر سر تضمین امنیت نیروگاه از طریق ایجاد یک منطقه امن و غیرنظامی در اطراف آن توافق کنند.


 


کد مطلب: 361335

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361335/اشغال-گران-روس-رئیس-یك-نیروگاه-ربودند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir