به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۳۶۱۳۸۷

احتمال وقوع سیلاب در استان‌های شمالی

احتمال وقوع سیلاب در استان‌های شمالی
گروه جامعه: سازمان هواشناسی نسبت به احتمال وقوع سیلاب در ۸ استان کشور از جمله تهران برای روز یکشنبه هشدار داد. همزمان، سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران نیز از کاهش ۹۰ درصدی بارش‌ها در شهریورماه و تداوم خشکسالی تا نیمه پاییز در پایتخت ایران خبر داده است.سازمان هواشناسی ایران خبر داده است که سامانه بارشی و احتمال وقوع سیلاب در ۸ استان در نیمه شمالی کشور برای فردا هم ادامه خواهد داشت. 

طبق اعلام این سازمان، استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی،‌ ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی در استان‌های تهران و سمنان امروز شاهد ابرناکی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید بودند.پیش‌بینی می‌شود برای فردا هم، این وضعیت جوی در استان‌های مازندران، گلستان،‌ خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های تهران و سمنان ادامه داشته باشد.این گزارش نشان می‌دهد که از شنبه تا دوشنبه هفته جاری، ابرهای همرَفتی همراه با رگبار پراکنده،‌ گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق مستعد گرد و خاک در بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان،‌ هرمزگان،‌ شرق و جنوب شرق فارس مشاهده می‌شود.  همچنین، روند کاهشی دما فردا در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود. اما از روز دوشنبه هوا در این مناطق گرم‌تر می‌شود.

وضعیت نگران‌کننده بارش‌ها در شهریورماه
هرچند سامانه بارشی برای اوایل هفته جاری ادامه خواهد داشت، اما وضعیت بارش‌ها در ماهی که گذشت، نگران‌کننده بوده است. میزان بارش در شهریورماه امسال حدود ۹۰ درصد کاهش داشته و قرار است خشکسالی تا نیمه پاییز ادامه پیدا کند.در همین زمینه، سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران به ایسنا، می‌گوید: متوسط دمای هوا طی سه ماه آینده ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد بیشتر از حد نرمال برآورد شده است. کم‌بارشی و خشکسالی تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت.

مازیار غلامی درباره تحلیل نوسان دمای هوا استان تهران در شهریورماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۳.۶ درجه سلسیوس بوده است.وی ادامه داد: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) شهریور در سطح استان، ۰.۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلندمدت ۹۰ درصد کاهش داشته است.بر اساس این گزارش، از آنجایی که کم‌بارشی و خشکسالی در نیمه پاییز امسال ادامه خواهد داشت، کارشناسان صرفه‌جویی مصرف آب در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنایع و حتی مصارف خانگی و مدیریت منابع و مصارف آب را ضروری می‌دانند.
برچسب ها: هواشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها