به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۳۶۱۴۱۲

با معجزه شکلات تلخ در تقویت حافظه آشنا شوید

با معجزه شکلات تلخ در تقویت حافظه آشنا شوید
گروه علمی: یکی از خوراکی‌های بسیار پرطرفدار در سراسر دنیا شکلات و انواع آن است. همه شکلات را دوست دارند، اما گاه از خوردن آن عذاب وجدان دارند و گمان می‌کنند سبب اضافه‌ وزن و یا خرابی دندان‌هایشان می‌شود. اگرچه شاید این موضوع درست باشد، اما باید بدانید خوردن شکلات تلخ سودمندی‌هایی برای بدن دارد که با هیچ ماده دیگری قابل قیاس نیست.

فیبر و آنتی‌اکسیدان دو ماده‌ای هستند که در شکلات تلخ به وفور وجود دارند و سبب می‌شوند آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن متوقف شوند. شکلات تلخ هم‌چنین سبب بهبود گردش خون در بدن می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی - عروقی و فشار خون را کم می‌کند. در مورد شکلات تلخ و سودمندی و معایب آن پژوهش‌های زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف متعادل شکلات تلخ استرس را در افراد کاهش داده و حافظه‌شان را تقویت می‌کند. یکی از مراکزی که در مورد این خوراکی پژوهش کرده دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیاست. پژوهش‌گران این دانشگاه فواید شکلات تلخ در رابطه با تاثیر آن بر امواج مغزی مرتبط با حافظه و توانایی یادآوری مسائل را بررسی کردند.

پژوهش‌گران این تحقیق می‌گویند فرکانس‌های مغزی با آنتی‌اکسیدان‌ها تغییر می‌کنند و یکی از این فرکانس مغزی مفید گاما نام دارد که در شکلات تلخ وجود دارد. فرکانس گاما به واسطه آنتی‌اکسیدان‌های شکلات تنظیم شده، افزایش یافته و در واقع روشن می‌شود.امواج مغزی در فرکانس‌های متفاوتی انتشار پیدا می‌کنند و از این نظر تا حدودی مشابه رادیو هستند. پژوهش‌گران ادامه می‌دهند که بالاترین فرکانس گاماست و با پیشرفته‌ترین سطح برای پردازش شناختی، حافظه و یادآوری در ارتباط است.

 کار فرکانس گاما چیست؟
فرکانس گاما در بدن کار پردازش اطلاعات، بهبود حافظه و کاهش استرس را برعهده دارد. هنگامی‌که شکلات تلخ می‌خورید در عرض ۳۰ دقیقه این عملیات در بدن آغاز و روشن می‌شود بنابراین مصرف شکلات تلخ سبب بهبود عملکرد مغز و کم‌شدن استرس و تقویت حافظه در افراد می‌شود.پژوهش‌گران این دانشگاه به افراد یک تخته شکلات تلخ ۷۰ درصد دادند و به شکل شایان‌توجهی متوجه افزایش فرکانس گاما در مغز آن‌ها شدند. باید بدانید افزایش امواج مغزی فرکانس گاما به مدت چندین ساعت هم در بدن باقی می‌مانند.

این گروه پژوهشی به آزمایش و عملکرد آن برروی داوطلبان تا ۲ ساعت پس از صرف شکلات هم ادامه دادند و در این زمان اگرچه به مرور این فرکانس کم شده بود، اما هم‌چنان وجود داشت؛ بنابراین به این نتیجه رسیدند که مدت زیادی طول می‌کشد تا این امواج فروکش کنند.بر اساس این پژوهش و نتایج آن می‌توان در جمعیت‌های سالخورده دست به عملکرد‌های شناختی زد. یکی از مزایای اصلی شکلات تلخ، تنظیم دقیق فرآیند‌های شناختی هنگام فرسایش آن‌هاست.

از شکلات چه می‌دانید؟
کاکائو میوه‌ بومی آمریکای جنوبی و مرکزی و آفریقا است و در آب و هوای گرم رشد می‌کند. دانه‌های کاکائو را برمی‌دارند و خشک و تخمیر می‌کنند و این‌گونه کره کاکائو به دست می‌آید چیزی که در ترکیبات بسیاری از شکلات‌ها دیده و خوانده‌اید. برای تبدیل کاکائوی خام به شکلات یا کره کاکائو، آن را با شکر و شیر ترکیب می‌کنند.
کاکائو برای این‌که به کاکائوی مورد استفاده ما تبدیل شود باید بو داده یا رست شود. مزه هر شکلات با دیگری متفاوت است، چون ترکیبات آن با دیگری فرق دارد. هر اندازه شکر و شیر و کره در شکلات زیادتر باشد مزه آن شیرین‌تر خواهد بود پس بنابراین شکلات تلخ خالص‌تر از دیگر شکلات‌های موجود در بازار است.

اگر می‌خواهید شکلاتی مصرف کنید که برای بدنتان سودمند و سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد باید شکلات با درجه خلوص بالای ۷۰ درصد میل کنید. کاکائوی ۸۵ درصد همان چیزی است که بسیاری از پزشکان و متخصصین مراقبت‌های بهداشتی به مردم پیشنهاد می‌دهند. به عبارت ساده، درصد بیش‌تر کاکائو به معنای مصرف شکر کمتر است بنابراین می‌بینید که حتی در شکلات ۸۵ درصد هم شکر وجود دارد.
برچسب ها: شکلات تلخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها