کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تابوت صورتی مربوط به نگهبان اهرام کشف شد

10 مهر 1401 ساعت 12:51


گروه فرهنگی: تابوت گرانیتی صورتی ۳۳۰۰ساله «نگهبان اهرام» مصری در سقاره کشف شد.به گزارش ایلنا، باستان‌شناسان در مصر تابوت سنگی ۳۳۰۰ساله یک مقام رسمی را کشف کردند که جسد مومیایی شده‌اش مدت‌ها پیش توسط سارقان قبر به سرقت رفته است.

این تابوت که از گرانیت صورتی تراشیده شده است، برای یک مقام رسمی به نام «Ptah-im-wea» ساخته شده که طبق هیروگلیف‌های حک شده بر روی آن، در زمان رامسس دوم (حکومت در حدود ۱۲۷۹ قبل از میلاد تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد) زندگی می‌کرد و مدیریت معبدی که رامسس دوم در تبس (لوکسور امروزی) ساخته بود را بدست داشت. 

بر اساس ترجمه انجام شده توسط وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر؛ کتیبه هیروگلیف می‌گوید که Ptah-im-wea که بر دام‌های معبد نظارت می‌کند، رئیس خزانه معبد بوده و مسئول «هدای الهی به همه خدایان» است. با این حال، Ptah-im-wea در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم مدیریت کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار هرمی قرار دادند که ۱۰۰۰ سال قبل در ساقارا (شهری باستانی که به خاطر گورستان‌های وسیعش معروف است) ساخته شده بود. 

باستان‌شناسان این تابوت را در نزدیکی هرم پادشاه یوناس (حکومت حدود ۲۳۵۳ قبل از میلاد تا ۲۳۲۳ قبل از میلاد) در جنوب راهرویی که مردم به داخل هرم بالا می‌رفتند، کشف کردند. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که برای مردم مصر باستان غیرعادی نبود که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه‌هایی که در زمان‌های بسیار قدیمی‌تر زندگی می‌کردند، دفن شوند. به عنوان مثال، تدفین‌هایی با قدمت حدود ۲۵۰۰ سال در نزدیکی اهرام جیزه یافت شده است که مربوط به حدود ۴۵۰۰ سال پیش است، که نشان می‌دهد مردم ممکن است مدت‌ها پس از ساخته شدن این مکان‌ها را مقدس می‌دانستند. 

هیروگلیف‌های تابوت خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از هوروس، خدای آسمان با سر شاهین و پسر خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می‌دهد. اگرچه این تابوت در دوران باستان دزدیده شده بود، اما باستان‌شناسان آثاری از رزین پیدا کردند که نشان می‌داد یک مومیایی در داخل تابوت قرار گرفته است اما تیم هیچ اثر باستانی دیگری با تابوت پیدا نکرد


کد مطلب: 361430

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/361430/تابوت-صورتی-مربوط-نگهبان-اهرام-کشف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir