به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۳۶۱۴۷۶

جزئیات حوادث زاهدان از زبان مولوی عبدالحمید

جزئیات حوادث زاهدان از زبان مولوی عبدالحمید
گروه سیاسی: مولوی عبدالحمید ضمن تشریح واقعیت آنچه در حادثۀ جمعه خونین 8 مهرماه 1401 در زاهدان اتفاق افتاد، بر لزوم «محاکمه و مجازات کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند» تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در ابتدای این گفت‌وگو به بیان جزئیات حادثۀ مذکور پرداختند و گفتند: بسیاری از رسانه‌ها از چگونگی حادثۀ خونینی که روز جمعه در زاهدان اتفاق افتاد اطلاع دقیقی ندارند و در این‌خصوص شایعات و گزارش‌های متعددی منتشر شده است و بسیاری نیز تلاش دارند با ارائه گزارش‌های نادرست و کذب، حقیقت واقعه را کتمان کنند. لذا پیرامون واقعیت آنچه در روز جمعه در زاهدان اتفاق افتاده است توضیحاتی بیان می‌شود تا حقیقت آشکار شود و حق کسی هم ضایع نشود.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: نماز جمعۀ 8 مهرماه 1401 با آرامش بسیار برگزار شد. در این مراسم سخنرانی در راستای اعتدال بود و عموم مردم به حفظ آرامش و اجتناب از تخریب بیت‌المال و اموال عمومی، و نیروهای نظامی و انتظامی نیز به مدارا و خوش‌رفتاری با مردم  توصیه شدند. در پایان هم به مردم استان توصیه شد که در رابطه با موضوع چابهار احساسات‌شان را کنترل نمایند و تا اعلام نتیجۀ تحقیقاتِ دستگاه قضایی آرامش خودشان را حفظ کنند.
ایشان ادامه دادند: دقایقی بعد از ادای نماز جمعه که نمازگزاران طبق معمول برای ادای نمازهای سنت و نفل در مصلا می‌مانند، صدای تیراندازی شنیده شد. بعدا مشخص شد که تعداد معدودی از جوانان کم‌سن‌وسال بعد از ادای نماز مقابل کلانتری که نزدیک مصلا واقع شده تجمع می‌کنند و شعار می‌دهند و تعدادی از این جوانان به سمت کلانتری سنگ پرتاب می‌کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تیراندازی مأموران به سمت مردم و نمازگزاران اشاره کردند و گفتند: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مذکور مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم می‌کنند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلا و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند شلیک می‌کنند و در قسمت مردان و زنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند، به‌طوری‌که یکی از زنان نمازگزار نیز به شهادت می‌رسد.
این درحالی‌ست که هیچ‌کدام از افراد داخل مصلا هیچ‌گونه شعاری نداده بودند بلکه جمع اندکی از جوانان در مقابل کلانتری تجمع کرده و شعار داده بودند. در ادامه افراد مسلح لباس شخصی که روی پشت‌بام منازل مستقر شده بودند نیز به سمت مردمی که در حال بازگشت به منازل خود بوده‌اند تیراندازی می‌کنند و نکتۀ قابل توجه اینکه اکثر این تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است که معلوم می‌شود این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.
مولانا عبدالحمید اتفاق روز جمعه در زاهدان را «فاجعه» توصیف کردند و گفتند: متاسفانه فاجعه‌ای در این روز رخ داد و ظلم بزرگی صورت گرفت که در نوع خودش بی‌سابقه است. در این حادثه به سمت افراد بی‌سلاح و بی‌دفاعی که وضو گرفته و فقط برای ادای نماز جمعه عازم مصلا شده بودند تیراندازی شد. طبق آخرین گزارش‌ها بیش از 40 نفر از افراد نمازگزار به شهادت می‌رسند و بیش از 100 نفر نیز در این حادثۀ خونین مجروح می‌شوند که آمار زخمی‌هایی که جان خود را از دست داده‌اند را نداریم و احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه بسیار زیاد است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما بلافاصله برای اینکه فضای شهر و استان متشنج نشود و امنیت مردم و منطقه به‌هم نخورد در پیامی تلویزیونی با این امید که این حادثۀ خونین به‌صورت جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، مردم را به حفظ آرامش و امنیت دعوت دادیم. در بعضی از نقاط شهر درگیری‌های اندکی نیز صورت گرفته است که در این درگیری‌ها ممکن است تعدادی از مأموران نیز کشته شده باشند که ما آمار دقیقی از آنها نداریم. اما با تلاش‌های علما و معتمدین شهر، امروز (شنبه 9 مهرماه) آرامش به شهر بازگشته است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه از «بی‌تدبیری مأمورین انتظامی» انتقاد کردند و گفتند: چرا نیروی انتظامی از امکاناتی از قبیل: گاز اشک‌آور، تیرهای پلاستیکی و... برای متفرق‌کردن مردم استفاده نکرد و سبب وقوع این فاجعه شد؟! برخی تلاش می‌کنند با تغییر صحنه و موضوع، اشتباه خودشان را به گردن افرادی دیگر بیندازند، درحالی‌که بی‌تدبیری نیروی انتظامی در این حادثه واضح و آشکار است.

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۱۰:۴۶
چرت میگه
۱ _ حمله اتوبوس و تخریب دیوار مثل داعش د و النصره برنامه ریزی شده بود
۲_ تعداد ماشین های سوخته درون پاسگاه از سنگ نمی تواند باشد
۳ در صورت همراهی نکردن با گروه جیش ظلم نمازگزاران فرار میکردند و درصورت شلیک از پشت زخمی میشدن نه جلو
هدف تسخیر پاسگاه غارت اسلحه و تکرار فاجعه شیخ عذالدین کردستان بدد (398803)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها